Suiss versus china made

beste forumleden,

in paar posts heb ik reeds verwezen naar de volgende link
http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=43661&st=0&sk=t&sd=a
er is hier echter nooit reactie op gekomen daarom open ik maar een nieuw topic.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de echte kenners ( techneuten)onder jullie!
Miss werpt deze link een heel ander zicht op jullie mening aangaande chinese uurwerken of juist niet. Ikzelf ben technisch niet genoeg onderlegd om een mening te hebben.
Grtz Y

Ik heb er als non-techneut geen mening over maar ik dacht dat dit al eens eerder voorbij was gekomen. Ik heb een deja vu gevoel.

Ook ik ben een non-techneut, maar als ik het goed begrijp komen de chinezen aardig in de buurt. Qua afwerking kan het allemaal nog iets beter, echter het eindresultaat mag er zijn. Dit werpt voor mij toch een ander (positief) licht op een merk als Seagull.

Groeten,

Ron.

Net als uit zwitserland komt uit China een hoop goeds en een hoop rotzooi. Eindelijk beginnen ze los te komen van het imiteren, en beginnen met mooie eigen producten te komen. Net als Japan, trouwens.

Zelf ben ik een liefhebber van de chinese uurwerken, ik heb er een stuk of 10, en er zullen er nog vele volgen. De prijs-kwaliteit is meestal goed. Ik heb tot nu toe nog maar 1 exemplaar die niet al te best is, maar die heb ik waarschijnlijk zelf gesloopt: probeer geen boomwortels door te hakken als je een automaat om de pols hebt, al is het een Alpha.

Diverse exemplaren lopen zonder (opnieuw) te zijn afgeregeld ruim binnen chronometer-specs.

Op het moment ben ik aan het kijken naar een chinese tourbillon, een echte dus, geen opengewerkt hart. De kritieken die ik er over lees zijn overwegend positief. Ik weet alleen nog niet of ik de gok durf te nemen. Maar goed, het orienteren is misschien nog wel leuker dan het kopen.

Groeten,

Martin

En mogen we weten welke chinezen je zoal in je collectie hebt martin ?
Wel eens van maurice blum gehoord?

Mag ik hiernaar verwijzen:

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=43661

De conclusie: de Chinese uurwerkjes zijn een stuk goedkoper en kwalitatief nagenoeg gelijk.

Dat slaat natuurlijk niet op de imitatie-meuk (die overigens naar ik begrepen heb kwalitatief ook beter en beter wordt!!!).

Vaak blijft de afwerking nog wel achter bij wat de Zwitsers leveren. Dat is - merendeels optisch, niet zozeer functioneel - jammer.

Hier nog een link voor de liefhebbers van Chinese rommel :slight_smile:

http://www.johnflynn.us/watches/movement_disassembly.php

Oh - het was een Alpha…

Groet
Mark

Hoi Yoeri,

Jazeker. ik heb 6 alpha’s, een Rexxor (kijkshop horloge), een Skeleton van Chenevard, een Seagull, en een Askot.

De alpha’s zijn hommages/geinspireerd/ripp-offs van bekende merken.

Alpha ‘PO’ nu nog op oranje rubber, ben ik inmiddels op uitgekeken. Loopt zeer goed op tijd, ongeveer +2 sec/dag. Zit een Seagull Uurwerk in:

Alpha ‘SMP’ Zelfde uurwerk, loopt ook prima, ongeveer -3 sec. Zeer solide klok, zware band.

Alpha ‘Sub’. Was prima, alleen sinds ik er mee gehakt heb, stopt hij soms. Kwaliteit van de schroefkroon is niet zo best, moeilijk weer dicht te krijgen.

Alpha ‘GMT’. Begon wat dubieus, hij stopte elke dag om 14:25, de seconde liep door, maar minuten gingen niet verder. Met de kroon er voorbij zetten en hij deed het weer 24 uur. Inmiddels open gemaakt, flink doorgeblazen, en hij doet het nu prima. Afwijking vanwege het oude probleem nog niet opgemeten.

Alpha ‘Paul Newman’. Handopgewonden Seagull ST19. Prachtig uurwerk.Op deze foto is de band nog niet op maat. Zit inmiddels op zwart textiel:

Binnenkant van Alpha site:

Alpha ‘explorer II’. Ook een GMT. Uurwerk loopt probleemloos, alleen is het erg lastig de GMT goed in te stellen, aangezien deze traploos verstelbaar is. De wijzerplaat vind ik zelf wat plastikkerig.

Rexxor heb ik gekocht bij een opruiming van de kijkshop. Ik meen voor 15 Euro. Meer gadget dat serieuze klok. Uurwerk is een merkloze chinese ‘Standard’. Afwijking weet ik niet uit mijn hoofd, maar is zeker niet binnen COSC :slight_smile: Vanwege zijn formaat (34 mm) niet vaak om mijn pols.

Ook in de ‘gadget department’ een ‘Chenevard’ Skeleton. Dit is een plakmerk met een Hangzhou 9611 skeleton, gebaseerd op Unitas 6497. Leuk om te zien, ik heb hem nog niet langer dan een paar uur gedragen, mede vanwege de lelijke band, waarvoor ik nog geen nieuwe heb.

Dit is een ‘oostenrijkse’ chinees. De Ascot. Ik heb nooit uitgezocht wat voor uurwerk er inzit. Het is in elk geval geen seagul. Enig manco is een verschoven dag-wijzertje. Verder een mooi, misschien ietwat fors, horloge dat ik regelmatig draag.

Als laatste de Seagull. Gekocht bij Conrad, en mijn eerste nieuw gekochte mechanische chinees. Deze heeft mede mijn liefhebberij voor betaalbare mechanische horloges aangewakkerd. Hij loopt vrij precies, in de orde van +5 per dag.

Dat maakt 10 stuks :slight_smile:

Groeten,

Martin

Swiss made mag het alleen heten als het aan bepaalde eisen voldoet. Oa moet het horloge in elkaar zijn gezet in Zwitserland (=bv uurwerk inbouwen in kast) De uurwerken mogen gerust uit China komen maar complete horloge bouwen in China en die dan Swiss made noemen mag dus niet. Het patent van bv uurwerk ETA 2836 is afgelopen en mag nu door iedereen gemaakt worden. En China doet dat dus, waarbij ze de zelfde kwaliteit kunnen leveren als origineel.

Well mark als ik het allemaal goed begrijp zit zelfs de alpha van zo’n 50 euro niet slecht in mekaar, welk europees merk kan iets dergelijks leveren voor die prijs?

MarkV Schreef:

Hier nog een link voor de liefhebbers van Chinese
rommel :slight_smile:

http://www.johnflynn.us/watches/movement_disassemb
ly.php

Oh - het was een Alpha…

Groet
Mark

Hoi Yoeri,

De kwaliteit van Alpha is meestal prima, voor zijn prijs, en de aftersales ook. Stuk? Stuur maar op en met een paar weken is hij óf gerepareerd, óf je krijgt een nieuwe.

Wat minder is, is hun gebrek aan orginaliteit. Ik zou liever zien dat ze eigen modellen maakten, inplaats van ‘hommages’. Maar volgens mij begint dat nu wel te komen. Het is een mind-set die de Chinezen (terug) moeten krijgen, dat zij ook zelf mooie dingen kunnen maken. Tenslotte gaat hun beschaving héél wat verder terug dan de onze. Ze hebben alleen wat verkeerde politieke keuzes gemaakt. :wink:

Groeten,

Martin

in de Aziatische cultuur ziet men in het algemeen kopieëren niet als zondermeer na maken maar vaak ook als eerbetoon aan het origineel. Maar…Ik kies toch liever 'n Skoda met vw motor dan 'n Chinese kloon. Dus chinees? Leuk als verzamel object maar niet te vergelijken met de Audi’s én de Vw’s…

hharry Schreef:

in de Aziatische cultuur ziet men in het algemeen
kopieëren niet als zondermeer na maken maar vaak
ook als eerbetoon aan het origineel. Maar…Ik
kies toch liever 'n Skoda met vw motor dan 'n
Chinese kloon. Dus chinees? Leuk als verzamel
object maar niet te vergelijken met de Audi’s én
de Vw’s…

De kwaliteit van een Mercedes is op dit moment inderdaad véél hoger dan die van een Chinese auto, maar dat kan in de toekomst wel eens veranderen (kijk maar naar de eerste Toyota’s die hier in de zestiger en zeventiger jaren op hoongelach onthaald werden… Vandaag is het één van de betrouwbaarste merken (en zijn ze in prijs evenredig gestegen natuurlijk…)

Overigens hebben de Zwitsers gedurende enkele decennia naast kwaliteitshorloges ook de grootste rommel op de markt gebracht (denk maar aan de massa goedkope stift- of pin-ankerwerkjes die in de jaren zestig en zeventig op de markt kwamen met loze slogans als “electronically timed” e.d).
Pure rommel (maar wel met het logo “swiss made” als marketing truukje… ).

Vergeet ook niet dat China op dit moment de grootste producent is van zowel mechanische als quartz-werkjes (zelfs in opdracht van buitenlandse opdrachtgevers, waaronder zwitserse merken…).

Dus vanaf het moment dat ze de techniek 100% beheersen én (vooral) een rigide kwaliteitscontrole toepassen is het hek helemaal van de dam (imho).

Geef ze nog wat tijd en ze gaan (dankzij massale overheidssteun) de zwitserse “marketing” stilaan met gemak voorbij steken (voor een prijs die lager zal liggen dan de Europese producten, maar uiteraard hoger dan vandaag).

Als ik vandaag de prijs/kwaliteit bekijk van de Chinese Alpha’s,de namaak-horloges, de echte Tourbillons van Seagull (of MillionSmart) enz… enz… dan gaan de Chinese werkproducenten binnen enkele jaren…jawel…

MVG,

Chris.

Ik zou eigenlijk zo graag willen weten wat nu het technische verschil is in deze test. Dat het ene uurwerk minder afgewerkt is dan de ander zie ik zelf, nu is dat hars en een nette of slordige klodder zegt me niet zoveel als dat ding maar blijft zitten.

Maar wat ik me afvraag en dat haal ik er niet uit, wat is nu concreet het verschil? Volgens de conclusie scheelt het niet zoveel…hoeveel scheelt het dan? Aaargh…teveel vragen en ik heb geen zin om eerst op hogere horlogemakercursus te gaan…

Ik maak gewoon zelf een conclusie; de wereld wordt steeds kleiner, kennis is overal en makkelijk te verkrijgen, iedereen verkoopt troep als jij dat wilt kopen en de “copylanden” gaan nu zelf spelen en kunnen best goede spullen maken als ze dat willen.

Zo en nu ga ik pitten, mag weer om 7.30 eruit…