Iemand aanwezig die een duidelijke beschrijving kan geven om een bezelinsert van een sumo te vervangen zonder de originele te beschadigen?
Heb een DLW keramische insert gekocht om eens te proberen, maar ik kan niet echt een duidelijke beschrijving vinden.
Liefst een filmpje uiteraard 
Weet je hoe je de bezel eraf moet halen Paul? Zo ja, kan ik zo wel even een gifje maken van hoe ik de insert verwijder uit een bezel.
Nee, ook niet. Dan gaat het glas toch ook mee? En dus risico op stofjes?
Maar als dat het leven makkelijker maakt, hoor ik het graag 
Haha nee joh! Alleen de bezel kun je er zo afklikken.
Ik hoef eigenlijk ook geen gifje te maken, want de Sumo heeft hetzelfde systeem als deze.
Ik gebruik zelf single bladed scheermesjes voor het verwijderen van de bezel en ook voor het verwijderen van de insert. Bovenstaande knuppel doet het zonder de lugs in te tapen, maar dat raad ik je wel aan.
En dan de bezel rechtop houden en met het single bladed scheermesje rustig rondom de insert verwijderen. Als je de tijd neemt kun je het doen zonder beschadigingen. En ik heb die mesjes nog wel thuis, als je het wil stuur je even een pbtje en betaal je een postzegel. Dan stuur ik je er twee op 
Edit: en je bent natuurlijk altijd welkom met vragen.
Edit edit: Ik hou niet van gelumede inserts, maar wel van de inserts die Carlos van LBCI maakt. Ik heb weleens gevraagd of hij er eentje kon leveren zonder lume, maar hij zei; "Ehhh Han, a lumed insert is kinda the point of my business 
Hier op een Sumo met AM Grand Seiko wijzers:
6 likes
In aanvulling op de master, hier nog een tip van de leerling met een handig trucje de oude bezel inlay niet te beschadigen…
Als je de bezel eraf hebt kan je hem een tijdje in gekookt water leggen… komt hij zo lekker los na een tijdje zonder dat je hem beschadigd 
En het is de moeite waard zo’n mooie ceramische inlay 
Succes!
5 likes
En hoe zetten jullie de nieuwe dan weer vast?