Longines biedt de mogelijkheid om ze te laten zoeken in de archieven. Alle info die er bekend is van jouw horloge wordt eerst naar je gemaild en daarna volgt er post. Je ontvangt dan een certificaat met een uitreksel uit de archieven. Ook weet je dan tot op de dag nauwkeurig wanneer het de fabriek heeft verlaten.
Het is helemaal gratis, je hoeft alleen een account aan te maken. Ze bieden ook gratis een check aan waardoor ze een echtheid garantie kunnen afgeven, maar dan moet je het horloge opsturen en dit was voor mij voldoende.
Het is een gave manier om je als merk te onderscheiden en het werkt. Ik vind Longines en mijn model meteen een stuk leuker en interessanter.
Ik heb als verzamelaar van Longines dit natuurlijk ook al een aantal keer gedaan, krijg altijd antwoord en ze kunnen vrijwel altijd info geven over uitgifte van het hrologe.
Echt top is dat, en mocht je ooit besluiten om een horloge te verkopen is dat meteen een stukje aankleding. Ik ben eigenlijk van mening dat elk zichzelf respecterend merk dit zou moeten doen. Nadat ik van mijn Longines zo’n verklaring ontving ben ik in ieder geval wel serieuzer naar dit merk gaan kijken, en dat is denk ik ook wat waard.
( vraag me wel af wat ze doen zodra blijkt dat je ze onbewust een nepperd hebt opgestuurd, krijg je hem terug of gaat ie gelijk onder de pletmachine ? )
Haha ik weet het niet. Maar zo’n echtheids certificaat is meer een formaliteit. Ze willen hem wel persoonlijk zien voor de zekerheid.
Zo’n uitreksel uit de archieven is eigenlijk zo goed als. Alles matcht tussen het horloge en het uitreksel uit het archief. Ik heb ook een foto van de wijzerplaat, twee van het uurwerk en een foto van de binnenkant van het deksel als bijlage bij de aanvraag toegevoegd. Als ze iets verdachts zien, laten ze het echt wel weten.
p.s. Ik ben er altijd van uitgegaan dat de kast verguld was, maar uit het archief komt 14 krt goud. Toch eens laten testen binnenkort