Super Squale vintage origineel

9 likes

Beste forumleden,

Ik had graag willen weten of dit type horloge Super Squale diver (vermoed voor merk Wertex) bekend is onder de kenners en of het origineel is. Mijn inziens wel maar weet het niet zeker. Gaat om de wijzerplaat, bezel, uurmarkeringen, wijzers, datum.

Danku alvast.

Mvg,

Berwig

@SirSqualeWhale kassa 3!

3 likes

Originele plaat; wertex is een bekend ‘Squale-merk’.
Indexen origineel, maar wel relume (wat geen ramp is)
Datum? Kan eea niet zien op de foto, maar ligt niet voor de hand dat er mee geknoeid is.
Wijzers; kunnen origineel zijn en opnieuw zwart gekleurd en gerelumed.
Enige wat voor mij een showstopper lijkt is de bezel. Die supersquales zijn er met verschillende bezels, maar deze ken ik niet. Ik heb mn vintage Squale kennis niet bijgehouden de laatste paar jaar, maar deze bezel ziet er als nieuw uit voor een oude duiker en is ‘generiek’ verkrijgbaar voor veel skindivers.

1 like

:pray:t4: thx

1 like

:pray:t4: Thx

Grappig, ik dacht juist van niet. Althans niet recent.

Proenski, jij loopt hier al langer mee; naast een aantal andere aanwijzingen… zien wijzers met lume van 50-60 jaar oud er normaal uit als bij TS?

Lastig, de korreligheid en grove aanbreng kloppen wel. Ook zijn de foto’s in direct fel zonlicht genomen.

Ik zou het IRL moeten zien, als het re-lume is dan is het sympathiek gedaan

3 likes

Allen,

Tot zover enorme dank voor jullie input en delen van jullie kennis.
@Skyjack zie de foto (via google zojuist gevonden). Blijkbaar werd deze type bezel ook origineel uitgebracht in de jaren 60.
@Proenski zie ook een andere foto uit het zonlicht. Oogt aardig OK dwz geen re-lumed. Of ben ik juist fout.

Gr.

1 like

Op basis van deze foto zou ik zeggen van niet. Zeker niet de wijzerplaat, de wijzers vind ik wat lastiger.

Maar wat ik vooral wil aangeven is dat dit invloed van licht een behoorlijke invloed heeft op de perceptie.

Lijkt mij best lief.

De wijzerplaat heeft spikkels/patina waarschijnlijk veroorzaakt door vocht, om die reden vind ik het perfect verkleurde lumen een beetje twijfelachtig. Het lumen in de secondewijzer is ook over de wijzer heen gelopen, origineel zo slordig?

Nou ja, als @SirSqualeWhale 'm lief vindt, heb je gewoon een mooie Super Squale daar. :grin:
Sowieso een nice find!

544267510_18552f4b-9dfd-4d35-946e-a7b5cf37731c-01

:thinking:

Ik heb het over de kleur, niet de structuur/netheid. Als dit origineel zo is aangebracht dan hadden ze daar waarschijnlijk een dronken zeeman voor in dienst :grin:

Sowieso heb je, door het bolle plexi, vervorming en na zo’n jaar of 60 is dat spul gewoon niet meer strak.

Nou Lieuwe, dan heb je nog niet veel, of zeker niet genoeg vintage door je handjes heen zien gaan.

Dit soort grove aanbreng is zeker niet uniek en past in het beeld dat lume destijds vooral een functioneel iets was waarbij veel minder op de esthetische kant werd gelet.

Zeker niet bij wat destijds relatief goedkopere merken waren.

1 like

Beste,

Ik waardeer jullie inbreng en enthousiasme op de door mij gestelde vraag enorm.

Ik ben ook van mening dat het allemaal authentic oogt.

Mogelijk wil ik deze aanschaffen vandaar.

Mochten er nog tips zijn dan altijd van harte welkom.

Gr.

Ik werk bijna dagelijks aan vintage, maar niet dit soort horloges. Bij merken als Omega zie ik dit niet. De korrelige structuur van tritium ken ik wel, maar niet zo extreem.

Maar goed ik snap dat dit soort klodders lumen die op deze manier zijn aangebracht niet zo mooi effen zijn en/of verouderen.