Superlative Chronometer Officially Certified

Op de wijzerplaat van m’n inmiddels oude nieuwe Rolex GMT 116710 BLNR staat in kleine witte hoofdletters vermeld:

“Superlative Chronometer Officially Certified”

Die tekst is niet nieuw, alleen boeide het me nu omdat Rolex recent een nieuwere versie van mijn oude nieuwe 2018 Batman gelanceerd had.

Wat zegt Rolex zelf ?(samengevat):

Quote “[…] its status as a Superlative Chronometer […] successfully undergone a series of specific final controls by Rolex […], in addition to the official COSC certification […] unique testing of the chronometric precision of the cased-up movement, as well as of the watch’s waterproofness, self-winding and power reserve […]” Unquote.

Het gaat dus over de werking van het complete horloge, interessant.

Op m’n smartphone een appje geïnstalleerd genaamd Atomic Clock & Watch Accuracy Tool (with NTP time).

Na 8 meetvakken van elk 1 tot 2weken, totaal 100 metingen over een periode van 3/4 jaar is het gemiddelde over de gemeten periodes -0,1 sec per dag bij gewoon dagelijks 24/7 gebruik en af en toe een dagje niet gedragen.

Het is maar een benaderingsmeting, maar wel één die aansluit bij mijn ervaring. Ik hoef de tijd eigenlijk nooit te corrigeren m.u.v 2x per jaar ZT/WT en ze kan gerust een dag of vier stilleggen.

Ik geniet en verwonder me aangenaam dat ze bij Rolex zo’n nauwkeurigheid hebben kunnen bereiken met dit stukje mechanische techniek.

Zijn er meer forumleden met een GMT 116710 die deze app gebruiken? Hoe zijn jullie ervaringen qua nauwkeurigheid cq gangreserve en voor de gelukkigen met de nieuwste GMT jubilee uitvoering, zijn die nog nauwkeuriger?

3 likes

Bedoel je dat jouw gmt na 4 dagen niet gedragen te hebben nog steeds (op tijd) loopt?
Dat is pas superlative

3 likes

Als hij hem op het juiste moment weer om doet wel!!!

Enkel de datum weer even goed zetten.

2 likes

Nee, de absolute afwijking per dag verschillen en het is afhankelijk van div. factoren (sporten, buiten temp, rustige dag of niet), dat weet je denk ik ook wel. Ik heb zonder een enorme lap tekst in het topic te plaatsen, mijn ervaringen over 3/4 jaar willen delen en het gemiddelde met deze GMT wat de app meet vind ik leuk

1 like

Die reactie snelheid heb ik niet meer :hugs:

Ik gebruik toolwatch, ook afhankelijk hoe precies je klikt natuurlijk, maar goed genoeg voor mij.

1 like