ligt dat ook niet aan het gebruikte bindmiddel ?
ik neem aan dat het lichtgevende deel een droog poeder is,
dat afhankelijk van de toepassing en kostprijs wordt
gemengd met allerlei bindmiddel/ vloeistoffen ?
Klopt, daarom kan je ook fijn experimenteren als je wilt. Poeders in verschillende kleuren kopen, je kan zelfs de poeders mengen. Daarna met een beetje bindmiddel en aanbrengen op de achterkant van de wijzers met een oude oliegever. Als je het niet mooi vindt, haal je het eraf en begin je opnieuw.
Volgens mij is Superluminova trouwens een uitvinding uit de begin jaren 90.
Volgens mij is Superluminova trouwens een
uitvinding uit de begin jaren 90.
Wikipedia: “Super-LumiNova is based on LumiNova pigments, invented in 1993 by Nemoto & Co., Ltd. of Japan as a safe replacement for radium-based luminous paints.”
Verkleuring wordt met geen woord over gerept in de documentatie die je erbij krijgt…
SuperLuminova geeft in elk geval wel een beste bak licht!.. Kanonne… wat heet… ik heb geen nachtlampje meer nodig… plak gewoon een staalkaartje tegen de muur boven mijn nachtkastje…
Verkleuring wordt met geen woord over gerept in de
documentatie die je erbij krijgt…
SuperLuminova geeft in elk geval wel een beste bak
licht!.. Kanonne… wat heet… ik heb geen
nachtlampje meer nodig… plak gewoon een
staalkaartje tegen de muur boven mijn
nachtkastje…
Ik heb ze een mailtje gestuurd om informatie en prijzen m en ik kreeg een paar dagen later een prachtig info pakket in de bus, met staalkaartjes en algemene info en prijslijsten
Ik heb ze een mailtje gestuurd om informatie en
prijzen m en ik kreeg een paar dagen later een
prachtig info pakket in de bus, met staalkaartjes
en algemene info en prijslijsten
Heeft iemand een idee of Superluminova over lange tijd ook zo mooi verkleurt als Radium en Tritium? Dat er dus een mooie patina ontstaat?
En zo ja, zou je dit effect zelf kunnen bevorderen door een horloge ieder moment van de dag in de zon (of ander fel licht) te leggen?
Alvast dank!
Gr. Erik. "
Radium en Tritium zijn van zichzelf radioactief. Dat kan wel eens voor de verkleuring zorgen omdat het bindmiddel voortdurend aan straling blootgesteld staat. Superluminova is niet radioactief.
In de zon leggen werkt waarschijnlijk averechts. Als het licht al invloed heeft zal het een blekende werking zijn. Waarschijnlijk is 40 jaar in het donker leggen effectiever.