Supra Chronometer zakhorloge, vooroorlogs - wat hebben we hier?

Uit een erfenis verkregen, dit ‘Supra Chronometer’-horloge. Ik vrees dat Google weinig oplevert - een oud topic hier en een oude advertentie op Catawiki. Ik weet dat het horloge een cadeau was voor een priesterwijding vlak na de oorlog maar dat het horloge toen al ouder was. De kast heeft goudmerkjes en een aanduiding dat het 14 karaats goud is, de binnendeksel lijkt me van minder materiaal.

Paar jaar geleden ‘gereviseerd’ door een juwelier in Den Haag die de wijzers niet heeft uitgelijnd, krassen heeft achtergelaten op de wijzerplaat, olie en stof door het hele uurwerk en kast heeft achtergelaten en bovendien een veel te snel lopend horloge heeft afgeleverd… Niet naar toegaan dus :stuck_out_tongue: Wie moet ik wel hebben om dit horloge te reviseren?

3 likes

Ik weet zo gauw niet meer waar het stond, maar er is een kaartje met bekende horloge makers door het hele land heen. Dit zijn horloge makers waar ze goed werden geholpen.
Ik weet wel een vakman op dit gebied die op het forum zit, dat is @PeterLC die zou je kunnen benaderen. Weet niet of hij er tijd voor heeft, maar vragen kan je altijd toch. Hij werkt niet voor niets maar dat is logisch anders is hij alleen voor anderen bezig en hij heeft natuurlijk het nodige geïnvesteerd en horloge gereedschap is best wel duur.
Maar als dit horloge veel voor je betekent dan is hij het geld waard om eens goed gerepareerd te worden.

Thanks voor de tip!

1 like

Succes, hiermee moet het zeker lukken

1 like

Dank je Lassale, weer iemand op weg geholpen. Daarom is dit ook een top forum :smiley:

1 like

Juweliers altijd skippen als het om onderhoud/revisie gaat

2 likes

ja, was ook niet mijn idee, kreeg 'm pas na die “”“service”""".

1 like

Een forumlid genaamd Koen was altijd dé expert op het gebied van zakhorloges. Ik weet alleen niet of die nog heel actief is.

@wbcoupe weet er ook heel van af maar die is ook vrij druk.

1 like

De naam Supra geeft wat hits in de mikrolisk database, geen idee of deze erbij zit:

https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Supra&searchMode=exact&searchWhere=trademark

Uurwerk heeft ooit een fijnregeling gehad op het kompas om het uurwerk nauwkerig te kunnen afregelen, maar de veer ervan is helaas afgebroken en de regelschroef ontbreekt.

En ik ben inderdaad erg druk momenteel dus ik neem geen werk meer aan :sunglasses:

2 likes

Het uurwerk is waarschijnlijk een Cortebert kal 473-487.

cort 473-487

2 likes

ah thanks! Past leuk bij mijn andere Cortébert dan :slight_smile:

1 like