Suske & Wiske en de zinneprikkelende zoemtoon...

Gisteravond lag ik in bed, en viel me ineens een vreemde zoemtoon op. Irritant als het stil is en je wil slapen, dus ik probeerde (nog steeds liggend - lui zijn we wel) de bron van het geluid op te sporen. Het leek uit de regio van m’n (vuren houten) nachtkastje te komen, dus ik verdacht direct m’n telefoonlader en de wekkerradio - dat zijn de enige elektrische apparaten bij m’n nachtkastje.

Die bleken het echter niet te zijn; eruit gehaald en verplaatst en het geluid bleef, ook op dezelfde plek.

Nu heb ik vrij veel met muziek gedaan (maken, mixen, etc.), en m’n gehoor doet het (gelukkig!) nog steeds prima. De toon lag niet héél ver van de welbekende 440 Hz vandaan. M’n Steinhart Ocean One, die ook op het nachtkastje lag, heeft een ETA 2824-2 uurwerk; rekensommetje 28800 / 60 = 480 (Hz) was vrij snel gemaakt.
En yes, ik tilde het horloge op en het geluid was weg :joy: Ter controle terug gelegd, en daar was ie weer. Daarna heb ik 'm maar op m’n portefeuille gelegd, want ik wilde eigenlijk wel slapen.

Ik besefte me vanochtend pas dat die berekening eigenlijk nergens op slaat, maar goed.
Was vanochtend te slaperig om te kijken of ik dit met nog meer horloges voor elkaar kreeg, of dat echt alleen de Steinhart is.

Hebben jullie ooit meegemaakt dat een uurwerk een heel meubel laat resoneren? Ik vond het een heel vreemd verschijnsel.

8 likes

Accutron.

1 like

Nee

1 like

Inderdaad. Mooi dat je al tot dat inzicht was gekomen :rofl:.
28.800 is het aantal vibraties per uur. Een volledige beweging van de balans is 2 vibraties (heen en weer). Per seconde is dit dus 28.800/3600 = 8 vibraties, m.a.w. 4 Hz. Daar gaat je nachtkastje niet van trillen. Lag er niet iets anders zinneprikkelends in het nachtkastje :joy:.

11 likes

Ja, herkenbaar. Zelfde zoemtoon als bij jou, bij mij ging het dressoir “af”. Was overigens een Aevig Balaur.

1 like

Dat spul ligt in het nachtkastje aan de andere kant :joy:

3 likes

Moet je dit eens horen, lijkt wel een bijennest :joy:

36 likes

Prachtig verhaal, een thriller!

Aaaaah, dit soort nerdzaken zijn voor mij de kers op de taart van het forum.

5 likes

f9f13c2fb44f3dafff2a166ec5d765be--nerd-stuff-funny-stuff

:stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

Heb hetzelfde met m’n Seamaster.
Verdacht eerst de digitale wekker, maar toen bleek idd de Omega te horen.
Blij dat er meer “klachten” zijn. :nerd_face:

Nou is m’n nachtkastje trouwens ook de nieuwste niet meer…

1 like

Dat heb ik inderdaad ook. Maar om nou m’n nachtkastje te vervangen in de hoop dat het horloge dan niet meer zoemt… :smiley:

Ik vind het uiterlijk van die slaapkamer eigenlijk sowieso niet zo heel belangrijk. Ben er eigenlijk alleen maar wanneer het donker is :joy:

Mijn buurvrouw laat de nachtkastjes hier nog wel eens trillen, maar daar komt geen uurwerk aan te pas.

1 like

Hoogstens een handopwinder…

2 likes

Buuf??

1 like

Ik heb wel meer dan een uur werk aan de buurvrouw hoor! Met cup F…

1 like

Hier idem… elke automaat levert dit bij mij op :wink:

1 like

Ah! Vandaar dat ik er geen meer kan vinden… :stuck_out_tongue:

2 likes