SUVEX automaat; mooi maar kapot. Wil graag laten maken.

26 november 2024
Beste mensen,
Al vijf jaar plezier van deze SUVEX automaat (en opwindbaar); liep perfect en past bij me.
Moet ergens tegenaan hebben gestoten. Horloge loopt niet meer.
Gewichtje dat voor de energie tijdens “automatisch” opladen zorgt beweegt niet meer.
Weten jullie iemand die deze SUVEX kan maken? Ik wil er goed voor betalen.
Veel dank. Peter

6 likes

Zonde, kijk eens op de horlogemakerskaart

2 likes

Bedankt voor deze kaart. Heb weer hoop!

1 like

Weet iemand trouwens waar dit SUVEX horloge vandaan komt, en hoe oud het is? Ik heb het in 2019 van een Russische dame uit Zeist gekocht, die het in de kast van haar overleden man vond…

In een heel oud postje hier op het Forum (2011) staat er iets over SUVEX.
Dat is in ieder geval iets…

Hier:
https://www.hobbyklokkenmaker.nl/product-categorie/horloges/?orderby=price-desc
wordt er een SUVEX automaat aangeboden. Het lijkt erg op jouw exemplaar dus misschien interessant als donor voor reparatie?
image

Verder is er op het interweb weinig info te vinden over fabrikaat en herkomst, Suvex horloges, zo te zien meestal uit de periode van de jaren '60 worden wel hier en daar (vinted, e-Bay) aangeboden. Misschien dat je daaruit nog wel een leeftijd kunt afleiden. Ik zelf houd het op een klein Zwitsers handelsmerk uit de jaren '60.

1 like

Ik heb ook nog een Suvex ,lijkt me wel een kwaliteits horloge van een klein niche merk uit Zwitserland :grinning:

3 likes

Controleer wel eerst of het horloge geen radiumverf bevat. Als dat zo is informeer dan de horlogemaker vooraf i.v.m. de risico’s bij het openen.

Zou het wel Zwitsers zijn ?
Bij een paar Suvex-en die te koop worden aangeboden stelt de verkoper dat het het een Zwitsers horloge zou zijn.
Maar, voor wat het waard is: Ik heb nog geen enkele Suvex gezien met het trotse “Swiss made”.
En de enkele uurwerkjes die getoond worden (alweer voor zover ik heb kunnen vaststellen) komen uit Pforzheim e.o.
Vragen, vragen… :thinking:

1 like

Na wat rondneuzen op het www vond ik het volgende bij onze oosterburen: https://uhrforum.de/threads/suvex-woher-kommt-die-uhr.295125/
Die denken een Duits handelsmerk/Pforzheim gezien de gebruikte uurwerken en ontbreken van swiss made.

2 likes

@chi_kwadraat en @Marbleu

Zou zomaar kunnen. Zo zie je hoe tricky het is te raden naar de herkomst als je niet weet wat voor uurwerk er in zo’n kastje zit.

3 likes

Dank Lex ,zal het achter deksel t.z.t er af laten halen en een foto maken. :grinning: :+1:

Wat is-ie mooi!