dat het met 3Hz zou tikken. Dat is vrij langzaam voor een modern uurwerk. Zelf zou ik 4Hz hebben verwacht. 5Hz is zeldzaam, dat vind je alleen in het Zenith chrono uurwerk.
Trouwens, 3Hz (of 21.600 tikken/sec) is niks mis mee. Zo’n langzamere tikker is goed voor de betrouwbaarheid.
Is zeker niks mis mee, maar dat wil wel zeggen dat het tikken van de wijzer niet gealigneerd is met de onderverdelingen van de wijzerplaat (4 streepjes tussen 2 hele secondes, dus verdeling op 1/5 seconde).
Dat maakt de hele chronograaf functie tot een “moot point” (vind zo meteen geen NL term).
Vele 4Hz chronograafhorloges hebben wel correct 3 streepjes tussen 2 secondes.
Vandaar mijn vraag.
Ik vind dit absoluut een stoere Swatch! En zoals Hans al opmerkte, zal dit voor menigeen de entree zijn in de wereld van de mechanische horlogerie. Wat dat betreft, inderdaad de complimenten voor Swatch! (tu)
Er zijn ook genoeg 4Hz chrono’s die de ‘verkeerde’ 4 streepjes tussen de seconden hebben staan (de meeste Longines bijvoorbeeld).
Ondanks mijn eerdere kritische noten in eerdere topics over dit Eta/Swatch uurwerk, en hoewel ik het nog steeds jammer vind dat Eta/Swatch de Lemania 5100 om zeep heeft geholpen, vind ik voor dit geld deze Swatch een goede aanbieding. Nou nog een volledig zichtdeksel, het uurwerk is toch best wel netjes om te zien.
Misschien kun je dat zwarte er (na de garantieperiode) wel afpoetsen op de één of andere manier.