Het was denk ik september 2008 toen ik hoorde van de plannen van een automatische Swatch. Voor de rest wist ik niks behalve dat er een soort van 5100-derivaat in zou zitten.
Uiteindelijk dik een jaar verder zijn de modellen nu eindelijk uitgekomen. Ik had al een sneak-preview in Zwitserland gezien maar sinds de 15de oktober zijn ze dan ook in Nederland aangekomen.
Overigens heb ik (behoudens de Stores) geen juwelier gezien die ze al op voorraad had.
Het is voor mij dus de Right Track geworden. In mijn ogen veruit de mooiste. Enige jammere vind ik dat het stiksel van de band zwart is ipv rood, had hem imho nog meer cachet gegeven.
Het uurwerk is een ETA C01.211. Zo te zien is alles machinaal gemaakt en wordt er weinig met de hand gedaan. Het anker is namelijk niet voorzien van 2 stenen maar is gewoon gestanst uit een stuk staal. Uurwerk loopt soepel en goed. Chrono start en reset ook prima. Jammer vind ik wel dat de minutenteller constant meeloopt terwijl ik hem liever gewoon zie springen. Wijzers zijn een beetje aan de korte kant maar dat mag de pret niet drukken.
Het heeft overigens weinig tot niets meer te maken met een 5100 behalve het feit dat er een aantal plastic onderdelen in zitten en dat er ook heel veel machinaal werk in zit.
Kast is dus volledig plastic. De kroon,pushers, bezel zijn echter van staal. Glas is saffier aan de bovenkant en mineraal aan de onderkant.
Ik vind het echt een geweldig horloge, valt gewoon erg mooi om de pols doordat de kast mooi meevormt!
Ik ben hier serieus blij mee, lang geleden dat ik zon enthousiast was over een horloge. En de prijs; 285 euro. Is ie dat waard? Ik vind van wel, ik vind dat Swatch het horloge genoeg heeft getuned om de prijs te rechtvaardigen. Een gewone automaat kost 120 euro. Hier heb je saffierglas boven, mineraal onder, chrono uurwerk en dat vind ik de meerprijs wel waard. Ook gewoon 2 jaar garantie en alles kan geserviced worden. Gezien het feit dat alles mechanisch in elkaar wordt gezet schat ik dat het niet veel meer dan 75 euro moet gaan kosten.
Gefeliciteerd Tom!!
Ziet er bijtengewoon florissant uit deze mechanische Swatch Chrono.
Een harmonieus ontwerp waarbij de sub dials mooi in elkaar overvloeien. Dit in combinatie met de fraaie lederen band maken van dit horloge een geestdrift om te dragen.
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze ‘prima donna‘.
Merci voor de goede, uitgebreide beschrijving van het horloge.
Bedoelde je met een 5100-derivaat dat de chrono-minuten aanwijzing vanuit het midden plaats zou vinden? Als je dat bedoelde, dan vind ik het wel jammer dat dat dus niet het geval is bij de nieuwe Swatch Chrono’s.
Ik denk dat deze Chrono’s voor velen een (goede) eerste kennismaking met mechanische chronografen kan zijn. Bravo Swatch !!!
Was het maar waar dat hij een centrale minutenteller had. De subdial op 12 uur is voor de minuten.
Ik bedoelde meer dat ook de 5100 grotendeels machinaal werd geproduceerd en niet echt afgewerkt werd. Ook het grote aantal plastic onderdelen
De prijs hoeven we imho niet over te discussiere, die is gewoon goed voor een echt merkhorloge met mechanisch automatische chrono. Natuurlijk is er daardoor ook eea op aan te merken.
Ik vind het er allemaal erg goed uitzien, dank je voor de goede uiteenzetting en de foto’s. De achterkant oogt wel wat inspiratieloos.
Achterkant is inderdaad nogal duf. Overigens heeft de zilveren versie een soort melkwitte achterkant die half transparant is. Daar zie je dus veel meer van het uurwerk.
Erg stom dat ze dit ook niet bij dit model hebben gedaan.
Mooie chrono. :~
Kost gelukkig niet zoveel.
Helaas nog geen foto van het uurwerk gezien, daarom deze er maar bij gezocht.
Hij zit ook in de Tissot Couturier, deze heeft in de onderkant ook alleen een klein glaasje ter hoogte van de balans zitten.
Wat een geinige sportklok. En ja, met rode stiksels zou iet er veel gaver uitgezien hebben. Dat dacht ik toen ook, toen ik em zag.
Wow, had toen niet eens door dat ie saffier glas heeft! Zo voelde ie niet aan. Wel top hoor! Voelt wel een beetje tegenstrijdig voor mij: kunststof met saffierglas…
En met dat kleine 8-tje achterop lijkt ie een beetje verlegen…
Er is meer overeenkomst tussen de oude Lemania 5100 en dit uurwerk dan je denkt.
Wat het uurwerk is, is een kopie van de 5100 met daarbij de centrale minutenteller verwijderd, en omgebouwd tot een klassieke 6-9-12 opstelling van de subdials omdat het onder de Valjoux 7750 gepositioneerd wordt. In weze is dat jammer van wat de oude Lemania 5100 zo uniek maakte.
Erg leuk!
Ik zag hem in een tijdschrift staan en schrok heel even van de prijs maar toen ik de specs las en de fotos goed bekeek vond ik hem toch wel erg vernieuwend!
Er is meer overeenkomst tussen de oude Lemania
5100 en dit uurwerk dan je denkt.
Wat het uurwerk is, is een kopie van de 5100 met
daarbij de centrale minutenteller verwijderd, en
omgebouwd tot een klassieke 6-9-12 opstelling van
de subdials omdat het onder de Valjoux 7750
gepositioneerd wordt. In weze is dat jammer van
wat de oude Lemania 5100 zo uniek maakte.
Ik vind het een erg mooi horloge. De “aangename” prijszetting zou er zelfs voor kunnen zorgen dat ééntje uit deze serie mijn eerste mechanische chronograaf wordt. Dat hangt echter gedeeltelijk af van het antwoord op de volgende vraag:
Wat is de precisie van de chronograaf ? Is dit 1/4 of 1/5 seconde ?
1/4 seconde zou jammer zijn, gezien de onderverdeling van de wijzerplaat dan niet meer klopt. Heb je dit al eens uitgeprobeerd ?
Geen idee. Je kunt het uitrekenen door het tikgetal om te rekenen maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd
Aan de andere kant vraag ik me af of je het verschil uberhaupt merkt. Het gaat erom hoe snel jij de chrono start en stopt
en als je accuraat moet kunnen meten op 1/4 of 1/5 seconde kun je beter een digitale chrono kopen.