Beste forumleden,
Ik heb hier een prachtige vintage Swatch Chronograph, de “Grand Prix” uit 1991. Een supertof ding, maar ik loop tegen een probleem aan met de chronograaf.
De grote secondewijzer van de chrono staat stil op ongeveer 35 seconden en ik wil deze graag handmatig resetten/kalibreren naar de 12-uurspositie.
Normaal gesproken doe je dit door de kroon uit te trekken (stand 1 of 2) en de pushers te gebruiken. Helaas werkt dit bij mij niet: de wijzer blijft muurvast hangen en reageert helemaal nergens op.
Wat ik al geprobeerd heb:
De pushers ingedrukt in zowel stand 1 als stand 2 van de kroon (bovenste én onderste pusher geprobeerd).
De kroon tijdens het drukken een klein beetje verdraaid om te kijken of hij dan contact maakt.
De pushers heel vaak achter elkaar ingedrukt om eventuele corrosie op de contacten te doorbreken.
Het horloge loopt voor de gewone tijd overigens wel gewoon prima op tijd.
Heeft iemand van jullie nog een gouden tip voor deze specifieke Swatch-uurwerkjes? Bestaat er een andere manier om de wijzers te ‘wekken’ of te resetten, of is de kans groot dat het spoeltje na 35 jaar definitief de geest heeft gegeven?
Alvast bedankt voor het meedenken!