Swatch en hayek in de krant

Voor de liefhebbers.

Zo zie je maar weer. Leuk en aardig zo een moonswatch, maar geld verdienen doet men nog steeds met het hogere segment.

Uit het fd - 26/07/25

19 likes

Nietes.

5 likes

Nick Hayek… Jammer, ik had gehoopt op Salma.

16 likes

Zit teveel bioceramic in……

2 likes

Salma Hayek wears Panerai

15 likes

Zouden mensen voor horloges onder de 3k dan steeds vaker maar de japanners kijken? Of is er in dit segment sinds 2014 een stuk meer concurrentie gekomen?

Of de markt onder de 3k zakt voor iedereen in, dan zou natuurlijk ook kunnen. Door de smartwatch? :thinking:

Apple/smart watch

2 likes

Onder de 3k, of eigenlijk al onder de 2k, lijkt me dat voor wie er echt om geeft de micros en AliE-aanverwanten tezamen al zorgen voor volledige marktsaturatie met vaak zeer goede kwaliteit. Komt dat in een balans als deze terecht? Hoe groot is dat effect? Wordt 100en merkjes tezamen toch al macro?

1 like

Hoe kun je aan deze grafiek nu aflezen dat Swatch geen geld verdient (heeft) met de MoonSwatch?
Sterker nog, afgaande op de informatie uit het artikel, de winst is 88% gedaald nu de hype over is…
Bakken met geld verdiend dus met deze hype mag je aannemen.
Tijdens de piek meer dan met de +3K horloges.

Ook vreemd dat iemand met ‘slechts’ 0,5% van de aandelen in bezit (42,5 miljoen ZFr) meent recht te hebben op een plek in de RvB, maar goed, dat is een ander verhaal.

1 like

Sell in May and go away But remember: Come back in September

Al die mode huizen doen het slecht op de beurs.
En dat Swatch zijn eigen aandelen kan terug kopen lijkt me een broodje aap.

Sterker nog.
Denk dat al die super duper rijke luxe mode huizen louter kunnen bestaan door minder bedeelde investeerders van buiten af.

Dat zeg ik toch helemaal niet. Je legt mij woorden in de mond.

Ik zeg dat er met het hogere segment meer verdient wordt.

Wat natuurlijk ook mee kan spelen is dat door alle prijsverhogingen van de laatste jaren de Zwitserse merken nu een relatief kleiner aantal horloges onder de drieduizend euro verkoopt, en het aandeel daarboven daardoor juist enorm gegroeid is. Dan gaan ze automatisch ook meer verdienen in het hogere segment.

3 likes

Dit was ook wat ik dacht. Met name Longines, Mido en Rado zijn toko’s die flinke aantallen draaien en de laatste jaren flink in prijs zijn gestegen, waardoor ze door die 3k barriere heen breken. Wij zien het vaak nog steeds als max 2k horloges omdat dat is wat ze in de sale en hier in het blauw kosten, maar veel hebben een listprijs gelijk aan Tudor

2 likes

Dus aandeelhouders adviseren nu Swatch om hun luxe merken te gaan uitmelken…
Dat is wel een prachtige langetermijnvisie voor een luxe merk!

1 like

Interessant, dank! Had ooit gelezen dat Swatch aandeelhouders elk jaar een Swatch krijgen als dank voor het aanhouden van hun aandelen. Helaas wel enkel voor Zwitserse inwoners.

Die grafiek is toch geen swatch group?

Anders gooi ik deze er wel in:

1 like

U kunt reageren naar

Bartjens@fd.nl.

:beers:

Maar slecht lezen kun je wel.
Er staat dat dit een grafiek is van Zwitserse horloges naar marktwaarde.

Oh en jouw grafiek is uit april 2025. Die van het fd loopt tot december 2024.
Daarnaast geeft jouw tabel iets heel anders weer.

Uit jouw artikel over de Swatch Group

• Swatch Group (-) saw prices decline -2.5% QoQ in 1Q25 with top brand Omega (we estimate made up ~75% of the group’s profits in 2024) prices declining ‘only’ -1% QoQ and failing to offset the poorer performance of other brands. Swatch and Tissot were notably the 2 poorest performing brands in the quarter, with prices declining -8.9% QoQ and -11.6% QoQ respectively. The Swatch Group is expected to report 1H25 results at the end of July (MSe currently forecasting a topline contraction of -5% CER, below css of +1%).

Swatch Group (-2.5% QoQ) was the top performer among the listed groups. Swatch Group’s performance continues to be boosted by Omega (-1.0% QoQ), which has one of the strongest secondary markets among mid-level brands due to the iconicity of its Speedmaster and Seamaster collections. However, many other Swatch Group brands underperformed. Breguet (-4.0%), Longines (-5.5%) and Blancpain (-5.8%) all lost at least 4% QoQ, while Swatch (-8.9%) and Tissot (-11.6%) were the two worst performing brands in 1Q25 among those tracked.

The performance of Swatch and Tissot can primarily be attributed to the MoonSwatch and PRX collections, which dominate their respective secondary markets. While these collections have been very popular and well-received by consumers, the initial excitement for them has faded by now, several years after their release.

maar volgens Bartjens -88% zo te zien.
Of hij is de komma vergeten en leest zn niemendalletjes niet na voor publicatie, òf de -88 klopt en is een correctie naar de oude situatie van voor de MoonSwatchomzetexplosie.

Hoe dan ook, Swatch heeft teringveel geld verdient in het €200 / €500 segment, helaas maar tijdelijk.

IMG_3466

1 like