Swatch Group (Hayek... ) in de autobatterijen

Nick Hayek ziet via zijn dochterondernemen Belenos, die superbatterijen gaat ontwikkelen voor auto’s, een grotere omzet dan de horlogetak van het bedrijf…

-> Link

Unter der Annahme, dass 2020 weltweit 75 Millionen Autos und 10 Millionen Nutzfahrzeuge produziert werden - und davon 20 Prozent elektrisch fahren - sei der potenzielle Markt 17 Millionen Fahrzeuge gross, rechnet Hayek vor. Mit einem Marktanteil von 15 Prozent würden jährlich etwa 2.5 Millionen Fahrzeuge mit der Belenos-Batterie ausgestattet.

Der ehrgeizige Plan sieht vor, inklusive dem Verkauf der Technologie an andere Hersteller, bereits 2020 einen Umsatz zwischen 10 und 15 Milliarden Franken zu erreichen. Im vergangenen Jahr unterzeichnete Swatch mit dem chinesischen Auto- und Motorradhersteller Geely bereits eine Absichtserklärung zur Nutzung der Belenos-Batterie.

-> Link

3 likes

En misschien kunnen ze daarna weer eens wat met mechanische aandrijving voor auto’s gaan doen… :wink:

3 likes

ik dacht dat Mercedes experimenten deed met stoom :astonished:
( stond in een of ander maandblad bij de tandarts )

1 like

klopt:

hier een prototype

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/8/2011/06/800px-fardierdecugnot20050111.jpg

waarschijnlijk gelezen in een (heel) oud blad?

4 likes

Je bedoeld de brandstof cel? Of waterstof.gas? Volgens mij is de uiteindelijke aandrijving dan een stoom turbine. Maar dat is een onderdeel van het complete systeem.

't grappige is “hoe kom je aan waterstof?”… dat kost ofwel gigantisch veel electriciteit (electrolyse van water) of… 't levert een berg CO2 op… als je het wint uit Methaan levert dat veek CO (koolmonoxide) op…

Klopt! Is misschien interessant om stroom overschot in daluren te benutten. Of zonne panelen overdag wanneer er minder huishoudelijke stroom gebruikt wordt.

Vind 't niet zo’n gek idee van die ouwe Hayek.
De opslag van energie is een van de belangrijkste thema’s als het gaat om duurzame energie en daar liggen dus veel kansen. Horloges daarentegen… lijkt toch een beetje een uitstervende soort. En dat zeg ik als horlogeliefhebber he!:grinning:

1 like

“ouwe Hayek” is in 2010 overleden.

Deze Hayek is van 1954, dus nog niet zo’n “ouwe” hoor.

1 like

Haha, ja da’s waar. Maar Nick Hayek jr. is ook alweer in de zestig. Dus ook niet écht piepjong meer, zeg maar (ben zelf ook alweer een tijdje de veertig gepasseerd, hoor!:wink:).

1 like

ik wordt dit jaar 60 (!) maar ik voel me nog wel “piep” hoor :slight_smile:

1 like

Je bent zo oud als je je voelt!:+1:

1 like