Swatch hersteld

Mijn broer heeft mij een Swatch “Irony” gegeven die een probleem had. Het is een automaat met skeleton-allures, maar de opwindstift was geblokkeerd. Het was dus onmogelijk het uurwerk manueel op te winden, en erger: de tijd correct in te stellen.

Het uurwerk is gelijkaardig aan hetgene hier besproken wordt: http://www.timezone.com/library/horologium/horologium631673144417823408, en heeft ook een ETA 2842 kaliber. Het is — uitzonderlijk voor een Swatch — helemaal uit metaal. Aangezien dit geen duur uurwerk is en het er op die pagina makkelijk uitziet om het uiteen te halen, vond ik dit een ideaal experiment om te zien of ik iets waard ben als horlogemaker. Hieronder een kort verslag met wat foto’s (die ik sowieso nodig had om te weten hoe alles terug ineenmoest).

De eerste stap was eigenlijk de moeilijkste, en dat was de achterkant openkrijgen. Deze is volledig uit plexi met een metalen spanring. Het plexi is bijzonder bros en dus heb ik een uur moeten spenderen aan heel voorzichtig het ding in kleine stapjes omhoog te krikken met een horloge-opener en een plastic kaart. Desondanks zijn er toch een paar krakjes in gekomen, maar niet al te duidelijk zichtbaar.

Nu was het uitvissen wat eraan scheelde. De stift eruit krijgen was waarschijnlijk al de helft van de oplossing, en was ook nodig om het kaliber uit de kast te krijgen. De enige beweging die het ding toeliet was echter een kwart slag draaien. Om de stift te lossen moet je een klein knopje ernaast induwen. In plaats van de kroon te lossen, kwam er echter een ander stuk los uit toen ik het induwde… Dat loszittende stuk was blijkbaar de oorzaak van de blokkering. Daarna (en mede dankzij wat olie) kwam er eindelijk beweging in de stift.

Op deze foto zie je het kaliber, met rotor en bijhorend opwindmechanisme verwijderd:

Eenmaal de stift eruit was kon het kaliber uit de kast, en kon ik het verder uiteenhalen en uitvissen waar het losgekomen onderdeel hoort. Het stuk in kwestie ziet er zo uit (voor een idee van de grootte: de schroevendraaier is 1mm dik):

En het was vrij duidelijk waar en hoe dit stuk in het mechanisme past: het is verantwoordelijk voor het omschakelen tussen manueel opwinden en wijzers verzetten.

De correcte positie is als volgt:

En daarna was het een kwestie van alles terug ineen te steken. En jawel: het werkt! Om het af te werken heb ik de kast wat opgeblonken en krassen uit het kristal gepolijst. Dit was een geslaagde operatie, dus misschien kan ik mij de volgende keer aan iets moeilijkers wagen :slight_smile:

Goed werk
Hen je hem ook weer waterdicht gekregen?

Er zijn maar 2 plaatsen waar water kan binnendringen in dit uurwerk, de stift en de achterkant. De achterkant berust zuiver op spankracht voor waterdichtheid, en aangezien het contactoppervlak nog perfect gaaf was moet dat nog wel OK zijn. De stift heeft een rubber ringetje, en gezien de leeftijd van het uurwerk moet dit waarschijnlijk vervangen moeten worden voor waterdichtheid “als nieuw”. Maar ik ben niet van plan met dit uurwerk te gaan zwemmen, dus heb ik er gewoon wat nieuwe siliconen-olie op gedaan. Na het oppoetsen heb ik het uurwerk even onder de kraan gehouden om te kuisen, en er is geen spoor van waterindringing te zien. Ik neem aan dat het dus nog wel voldoende waterdicht is voor de occasionele stortbui of een korte onderdompeling.