Swatch Irony Aluminium is defect.. help!

Hallo iedereen, ik heb even jullie mening nodig over deze Swatch Irony Aluminium. Dit is een quartz chronograaf horloge zoals jullie hieronder zien. Deze is van mijn vader alleen hij werkt niet echt perfect…

Mijn probleem hierbij dat de secondewijzer niet meer werkt. Weten jullie misschien hoe dit komt of hoe ik dit kan oplossen?

Swatch zijn eigenlijk een beetje wegwerp horloges.

Indien er geen garantie meer op zit zou ik lekker op zoek gaan naar een nieuwe.

Ps. Dit is mijn mening

Zou ik ook doen maar ja… hij wil hem liever gewoon repareren als dat mogelijk is😅

De kast is een gesloten geheel, het uurwerk zou er dan aan de voorzijde (glas verwijderen) uit moeten.
Verder is het maar de vraag of het uurwerk uit elkaat te nemen is, veelal zijn deze daartoe niet gemaakt.
Geen schroefjes maar vast gesmolten.

Ik zou even contact opnemen met Wesseling en Vreeker te Alkmaar b.v. mailtje
Ik breng al mijn horloges daar en zijn officieel Swatch reparateur.

Misschien te voor de hand liggend, maar ik heb het bij kwartschrono’s wel gezien dat alle nukken en kwaaltjes weg waren na het plaatsen van een nieuwe batterij. Alleen de hoofdfuncties werkten dan eerst nog.

Weet je hoe lang die er al in zit…?

Dat is het hem juist😅 hij liep al een tijdje niet meer, nieuwe batterij erin gestoken en toen kwamen we dat tegen. Zie nu ook dat de stopwatch functie niet goed functioneerd…

Kun je misschien eerst even uitleggen wat er niet goed werkt? Beweegt hij helemaal niet of komt de wijzer niet meer terug op de nulstand?

De secondewijzer functioneert niet tijdens dat de stopwatchfunctie actief is en ook wanneer niet. De stopwatchfunctie zelf blijft ook niet volledig functioneren…

De minutentimer (sub dial) is vastgeslagen op een bepaald minuten tal en de split second dial draait geen volledige rondes (sub dial) het enige dat naar behoren functioneert is de kleine secondewijzer onderin…

En natuurlijk functioneren de normale uurwijzer en de minutenwijzer wel normaal @HorloG

Wat is dan het probleem? :sunglasses:

wauw… ik vind je mening best lomp…

On topic

Misschien kun je op zoek gaan naar een donor voor het uurwerk en hem in ere herstellen?

Waar woon je?

Prachtig horloge! Zonde dat die stuk is!

Maar helaas heeft hij wel een beetje gelijk, Swatch horloges zijn niet gemaakt om weer te demonteren. Kasten en uurwerken zitten dicht gesmolten en geseald. Donor uurwerk zoeken is niet zo nuttig als je hem helemaal niet vervangen kunt. :thinking:

2 likes

oooh echt? Dat wist ik niet!! Dan neem ik bij deze mijn remark terug. (ik verwijder hem niet) @Arnout86

2 likes

Volgens mij heb ik wel eens een verslag van iemand gelezen die het wel voor elkaar gekregen heeft om van twee Swatches één te maken, helemaal onmogelijk is het dus niet, maar je moet wel allerlei rare trucjes uithalen om het voor elkaar te krijgen. :thinking:

Swatch horloges zijn gewoon niet dingen die je meegeeft aan de volgende generatie.

Net als de sistem51… mooi systeem en heel innovatief… maar volgens is het niet eens mogelijk om deze te servicen.

Alle horloges die nieuw onder de 100 euro zijn vallen onder deze categorie… :wink:

Maar een goede horlogemaker heeft dit waarschijnlijk zo gemaakt toch?

Maandje geleden eens een poging gewaagd aan zo’n zelfde exemplaar, ook van mijn pa. Geen beginnen aan. Alles moet via de wijzerplaat zijde. Glas krijg je er wel met veel geduld vanaf. Dan begint het feest met stem/kroon verwijderen…
Bij mij is ie in de vuilnisbak geëindigd en heb een zelfde klokje voor hem geregeld. Die dingen zijn niet gemaakt om te repareren.

1 like

Staat mij ook bij dat degene die van twee swatches een wist te maken van het ene horloge de kast in stukken heeft gehakt om het uurwerk te bevrijden, en van de andere het uurwerk had gemold om de kast te kunnen behouden of zoiets. Vervolgens kun je het dan weer eenmalig in elkaar klikken. :smile:

Inderdaad absoluut niet gemaakt om te repareren.