Swatch vs the world

Ik kreeg vandaag een mailtje van Frederique Constant over de Swatch group.
Deze groep heeft de uitgave van eta uurwerken in handen en willen dit helemaal gaan terugdraaien.
Zoals eerder al op dit forum besproken, wou ik dit toch even melden.
Hierbij de link van Frederique Constant.

http://www.frederique-constant.com/press/pages/Swatch_Supply_Reaction_Frederique_Constant/index.php

Tsjah, het is klote voor de andere bouwers van horloges (buiten de Swatch group), maar ik vind het toch wel begrijpelijk dat de Swatch group dit wil. Het is eigenlijk absurd om je directe concurrenten te voorzien van voor hen essentiele onderdelen. De vergelijking met de auto industrie die FC maakt gaat niet helemaal op, omdat daar voor alle onderdelen veel verschillende leveranciers zijn, en een fabrikant uiteindelijk dus altijd wel aan zijn onderdelen komt.

Maar ik zou zeggen, dit is een mooie gelegenheid voor FC om hun basis uurwerk in de massaproductie te gooien, en aan te bieden als alternatief voor de ETA werkjes!

Hmm dit gaat interessant worden, vooral voor China. Als die nog meer uurwerken gaan verkopen, en hun kwaliteit nog een klein beetje verbeteren, dan kon het nog wel is zo zijn dat niemand ETA nog nodig heeft…

Behalve dat veel mensen graag ‘Swiss Made’ op hun horloge hebben staan.

Als de kast en plaat uit zwitserland komen maakt dat weinig uit, kunnen ze het er zo op zetten.

Klopt, maar veel fabrikanten zitten ook in duitsland/engeland/VS etc, en die maken (of laten dat doen) de kasten etc. nou juist vaak zelf, en halen het uurwerk uit Zwitserland.

Het lijkt me goed voor de diversiteit.
Alle betaalbare CH automaatjes hebben tegenwoordig een saaie 2824 en alle alle mechanische chrono’s die minder dan een autootje kosten dezelfde lelijke 7750 :frowning:

Ik ben het wel met Martin eens.
Het is ook niet zo dat dit in ene uit de lucht komt vallen, volgens mij wilde Swatch jaren geleden al stoppen met de fabricage van uurwerken voor de concurrentie.

MartinB Schreef:

Alle betaalbare CH automaatjes hebben tegenwoordig
een saaie 2824 en alle alle mechanische chrono’s
die minder dan een autootje kosten dezelfde
lelijke 7750 :frowning:

+1

Ik dacht eigenlijk dat het zo was dat er aan “buiten de groep” ,verder afgekort als “bug”, nog wel verkocht werd alleen geen gedeeltes van uurwerken meer.Die delen werden dan door de “bug” verder “gepimpt”. Dit veredelen/pimpen door de “bug” wil ETA zelf uitvoeren, in eigen beheer. Ze trekken dus een stukje markt en daardoor arbeid naar zich toe en maken de “bug’s " dus nog afhankelijker.
“big”& bug”

Elf

MartinB Schreef:

Alle betaalbare CH automaatjes hebben tegenwoordig
een saaie 2824 en alle alle mechanische chrono’s
die minder dan een autootje kosten dezelfde
lelijke 7750 :frowning:

Gedeeltelijk mee eens. Betreft onderhoud en reparatie is het wel prettig voor een horlogemaker dat de diversiteit niet te groot wordt. Anders moet steeds meer terug naar de dealer/fabriek in Zwitserland, Duitsland, etc.

Ouwe Omega’s kunnen de meesten wel aan werken, maar sinds de co-axial wagen er relatief maar weinig zich er nog aan.

marnix.moed Schreef:

Gedeeltelijk mee eens. Betreft onderhoud en
reparatie is het wel prettig voor een horlogemaker
dat de diversiteit niet te groot wordt. Anders
moet steeds meer terug naar de dealer/fabriek in
Zwitserland, Duitsland, etc.

Ouwe Omega’s kunnen de meesten wel aan werken,
maar sinds de co-axial wagen er relatief maar
weinig zich er nog aan.

Zolang onderdelen beschikbaar en betaalbaar zijn, zullen veel horlogemakers uurwerken kunnen maken. Vroeger had je toch ook 1001 merken?
Coaxiaal is volgens mij een probleem omdat je speciale apparatuur nodig hebt om ze af te regelen.

Groeten,

Martin

jantje.vlaam Schreef:

Als de kast en plaat uit zwitserland komen maakt
dat weinig uit, kunnen ze het er zo op zetten.

Kunnen ze doen maar dan zijn ze wel in overtreding.

A watch is considered Swiss, according to the Swiss law if:

its movement is Swiss and,
its movement is cased up in Switzerland and;
the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland

dreski Schreef:

jantje.vlaam Schreef:

Als de kast en plaat uit zwitserland komen
maakt
dat weinig uit, kunnen ze het er zo op zetten.

Kunnen ze doen maar dan zijn ze wel in
overtreding.

A watch is considered Swiss, according to the
Swiss law if:

its movement is Swiss and,
its movement is cased up in Switzerland and;
the manufacturer carries out the final inspection
in Switzerland

En een movement is ‘Zwitsers’ als >50% van de waarde is toegevoegd in zwitserland. Ofwel, ff oppoetsen twv 2 tientjes, wat schroefjes vervangen en klaar.

Daar kun je nog een hele boel kanten mee op! Halffabrikaatje hier, stukje daar, paar Polen in Zwitserland die schroeven vast draaien, corrupte Zwitser die overal een stempel op zet, etc.