"Sweep Second Hand" or "Continuous Second Hand"

Maandag kwam ik voorbij een winkelraam met bijna enkel Saxon uurwerken en wandklokjes. Aangezien ik al een tijdje op zoek ben naar een wandklok, viel mijn oog op een Saxon Sweep. Er waren een viertal modellen. Niets bijzonder, ware het niet dat die Sweep beweging mij intrigeerde.

Na tien minuten twijfelen en turen, heb ik toch maar zo’n Saxon van 20€ gekocht. En dan voornamelijk omwille van de Sweep beweging van de secondenwijzer.

Een tijdje terug heb ik al horloges met Sweep zien voorbijkomen.
Valt er een automaat met Sweep te vinden met een maximale prijs van 200€ ?
Zoniet een leuke Quartz ?
Heeft Seiko iets dergelijks?

Verdiep je eens in stemvork horloges en er gaat een wereld voor je open!! :slight_smile:

Heb er pas nog een link van een filmpje gepost bij de video afdeling.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?16,266914

Een “gewone stemvork” (geen chrono) heeft vaak een centrale sekondenwijzer die net zo mooi loopt!

Inderdaad, elke automaat met centrale seconde loopt zo ‘soepel’. De ene wat soepeler dan de ander, dat hangt van de frequentie af als ik het goed heb. (weet van de techniek helaas weinig).

maardein Schreef:

Inderdaad, elke automaat met centrale seconde
loopt zo ‘soepel’. De ene wat soepeler dan de
ander, dat hangt van de frequentie af als ik het
goed heb. (weet van de techniek helaas weinig).

Ik heb mijn post even aangepast, want merk dat ik niet duidelijk was. Ik doelde op een stemvork zonder chrono met “gewone”.

Een stemvork is vele malen soepeler. :wink:

Bidle Schreef:

Een stemvork is vele malen soepeler. :wink:

Ja ok, maar vergeleken met een quartz is een gewone mechanische klok al vrij soepel hoor :slight_smile:

maardein Schreef:

Bidle Schreef:


Een stemvork is vele malen soepeler. :wink:

Ja ok, maar vergeleken met een quartz is een
gewone mechanische klok al vrij soepel hoor :slight_smile:

Hoho, niet te snel: 5s21 elke 250ms een tikje!! :wink:

Hier de technische gegevens van het uurwerk:

Daarbij zijn stemvork horloges wel met een batterij… en dan heb je nog electroquartz. :slight_smile:

Ok, you win.:}

maardein Schreef:

Ok, you win.:}

Zonder flauw te doen, doorgaans zal een quartz horloge idd per seconden een tikje geven. Echter kunnen ze dit opvoeren en dat zie je vaak ook bij de chronofunctie van een quartz uurwerk, zoals heuer ed.

Een mechanisch uurwerk zit vast aan het tikgetal van het uurwerk. Immers sneller loopt deze niet.

:slight_smile:

Hier nog een leuk filmpje van een oude Seiko uit de jaren 60. Wel groot voor om je pols, maar loopt wel soepel.

[yt]http://www.youtube.com/watch?v=wisUcOdzniY[/yt]