Als een beginnende hobbyist, denk ik erover om een automatisch uurwerkje uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Gewoon voor de lol en de ervaring.
Ik realiseer me dat een handopwind horloge waarschijnlijk makkelijk is om mee te beginnen. Vaak omdat die bedoeld waren voor een zakhorloge en daardoor grotere makkelijkere hanteerbare onderdelen heeft. Maar ik wil de “zelf-in-elkaar-gezette-trots” als een dagelijks horloge gebruiken (als het daarna nog tikt). En daarvoor heb ik de voorkeur voor een automaat. Geen gedoe om em elke dag handmatig op te winden.
Ik zou om 2 redenen aan een Swiss designed, maar Asian made (SDAM) uurwerk willen werken:
ik vind het persoonlijk leuker om aan een Zwitsers ontworpen uurwerk te werken dan bijvoorbeeld aan Chinees of Japans ontworpen uurwerken. Niet omdat er iets mis mee is, ik ben dol op mijn Seiko Monster. Maar het Zwitserse heeft iets magisch door de geschiedenis en reputatie.
het Zwitserse uurwerk moet in Asia gemaakt zijn, omdat deze relatief goedkoop zijn. Leuk om mee te oefenen en ik hoef me minder zorgen te maken mocht er iets kapot gaan. De kans daarop als amateur is niet gering. Bovendien werk ik als student met een beperkt budget.
Ik heb wel een paar wensen voor het SDAM uurwerk:
het moet relatief eenvoudig uit elkaar te halen en in elkaar te zetten zijn. (Ik dacht eerst over een Valjoux 7750, maar die blijkt volgens wat artikelen op het internet niet zo reperatie-vriendelijk te zijn.)
gerelateerd aan het bovenstaande, moet dit te doen zijn met goedkope/eenvoudige gereedschap zoals een schroevendraaier.
zoals eerder vermeld, moet het een automaat zijn.
geen gecompliceerde functies hebben. Een uren, minuten, seconde wijzer en datum moet ie wel hebben. Het liefst ook een dagaanduiding.
het moet als een geheel horloge geleverd worden. Ik wil er namelijk niet achteraf achter komen dat er geen betaalbare kast, wijzerplaat, wijzers, etc. voor beschikbaar zijn. Dus “simpelweg” ’t hele horloge uit elkaar kunnen halen en weer in elkaar zetten. Het mag dus best een hommage of replica zijn.
en als laatst, behalve dat het een Zwitsers ontwerp heeft, zou ik ook de voorkeur hebben voor een bekend/veel gebruikt uurwerk is. Zodat ik mogelijk op een dag, als ik er het geld en de ballen ervoor heb, aan een authentiek Zwitsers horloge met eenzelfde uurwerk kan werken.
Heeft iemand suggesties voor een dergelijk SDAM uurwerk horloge? Misschien ook ideeën waar ik ze kan kopen? En misschien zelfs voorbeeld van authentieke Zwitserse horloges waar eenzelfde uurwerk in zit, voor een toekomstige aankoop?
Ik vind zelf de Omega Seamaster met blauwe wijzerplaat erg mooi (generatie voor het co-axial echappement, met de iets kleinere skeleton wijzers). Ik heb ergens op het internet gelezen dat die een Omega 1120 kaliber hebben, gebaseerd op de ETA 2892.A2 (geen idee waar die A2 voor staat). Weet niet zeker of dit waar is, maar ik weet ook niet of die ook in Azië gemaakt worden en of er relatief makkelijk mee te werken is.
Mijn beste voorbeeld van een handopwind SDAM horloges zijn de Panerai hommages. Veelal Marina Militare genoemd. Deze hebben ondermeer de mooi gevormde Radiomir kast met die aparte wire lugs. En binnenin zit een Chinese Unitas 6497 uurwerk. Mijn favoriet is die met zwanenhals fijnregulator. Die vind ik erg mooi, zonder dat ie te gedecoreerd is zoals een skelet uurwerk.
Ik heb er over nagedacht om hieraan te werken, maar ik wil het eerste horloge waaraan ik heb gewerkt ook kunnen dragen als een dagelijks horloge. En daarvoor mis ik de datum en het automatische opwinden teveel voor.
Jeetje, nu ik de post zie, is het een onwijs lang verhaal… sorry!
Waar het op neerkomt is dat ik op zoek ben naar een homage of replica met een in Azie gemaakt Zwitsers uurwerk om als amatuer mee te knutselen. Deze moet uren, minuten, seconde wijzers en datum hebben. Als het kan ook dagaanduiding, maar meer ook niet.
Als het kan een veelgebruikt/bekend Zwitsers uurwerk die niet te moeilijk is om uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Interessant en ik begrijp je punt. Maar is het, juist als beginner, niet beter dan een 5’je te kopen?
Zijn er genoeg van in omloop dus mocht je hem slopen, koop je gewoon een nieuw horloge. Heeft verder alle specs (dag/datum, sec., uren en minuten) en is automatisch.
Enige punt is, en dat vind jij belangrijk, dat het geen Swiss design is.
Maar alsnog; om mee te beginnen geen slechte keuze toch? Anders zou je misschien op zoek moeten naar een horloge met een “Asian-made” 2824 uurwerk denk ik.
bedankt voor je reply en tip. Uit je verhaal begrijp ik dat je bedoelt met “beter” om met een Seiko 5 te beginnen, dat deze voldoet aan de specs en goedkoop is? En niet zozeer beter, omdat het makkelijker is dan een Swiss design?
Voor de specs, als er SDAM’s zijn dan hebben die waarschijnlijk ook die specs. Misschien niet allemaal een dagaanduiding. En voor de prijs, ik weet niet in welke kwaliteits/prijsklasse automaten zijn, maar ik heb een hoop Aziatische Unitas 6497 horloges gezien die beginnen bij 30 a 40 euro voor een Parnis. Voor de misschien iets betere Marina Militare ongeveer 60 euro. Ik vermoed dat er ook SDAM automaat horloges zijn in de prijsklasse. En dat is volgens mij ongeveer hetzelfde als voor een Seiko 5.
Voor een SDAM denk ik nu inderdaad aan een ETA 2824 of misschien een 2892.
Van iemand anders heb ik een lijstje gekregen met de Aziatische tegenhangers:
Hangzhou 6300 (ETA 2824 equivalent with date)
Hangzhou 6311 (ETA 2824 equivalent with day/date)
Sea-Gull ST21 (ETA 2824 equivalent with day/date)
Sea-Gull ST18 (ETA 2892 equivalent)
Weet iemand horloges met deze uurwerkjes? En heeft iemand idee welke van de 2 kwalitatief beter is?
Jaap-Wim Schreef:
Interessant en ik begrijp je punt. Maar is het,
juist als beginner, niet beter dan een 5’je te
kopen?
Zijn er genoeg van in omloop dus mocht je hem
slopen, koop je gewoon een nieuw horloge. Heeft
verder alle specs (dag/datum, sec., uren en
minuten) en is automatisch.
Enige punt is, en dat vind jij belangrijk, dat het
geen Swiss design is.
Maar alsnog; om mee te beginnen geen slechte keuze
toch? Anders zou je misschien op zoek moeten naar
een horloge met een “Asian-made” 2824 uurwerk denk
ik.
Als het perse een SDAM automaat moet zijn, heb je m.i. alleen de keus uit de 2824 en 2892 derivaten die je opnoemt. Ik zou de 2892 vermijden, dat lijkt me niet iets voor een beginner. Het beste zou je af zijn met een Unitas 64xx derivaat, alles is groter, maar je wilt een automaat, dus dan blijft de 2824 over.
Google eens op de uurwerkjes, je vindt er vast klokjes bij.
Zelf zou ik eerst op een vlooienmarkt een keer een (kapot) handopwindertje van een euro meenemen om mee te oefenen.
Als het perse een SDAM automaat moet zijn, heb je
m.i. alleen de keus uit de 2824 en 2892 derivaten
die je opnoemt. Ik zou de 2892 vermijden, dat
lijkt me niet iets voor een beginner. Het beste
zou je af zijn met een Unitas 64xx derivaat, alles
is groter, maar je wilt een automaat, dus dan
blijft de 2824 over.
Google eens op de uurwerkjes, je vindt er vast
klokjes bij.
Zelf zou ik eerst op een vlooienmarkt een keer een
(kapot) handopwindertje van een euro meenemen om
mee te oefenen.
Bedankt voor je input, in het bijzonder je opmerking over het mijden van de 2892. Mag ik vragen waarom een beginner deze beter kan mijden vergeleken met een 2824? Ik denk dat je waarschijnlijk bedoelt dat ie wat moeilijker is. Maar komt dit omdat onderdelen lastiger in elkaar zitten, of dat je speciale gereedschap nodig hebt, of dat onderdelen relatief kwestbaarder zijn, etc? Of misschien omdat relatief het uurwerkje wat duurder is en voor een beginner kans groter is dat iets kapot kan gaan?
De 2892 zou fijn zijn geweest, omdat die ook in een Omega Seamaster zit, mijn “ideale” horloge. Maar ik zal me nu meer richten op een 2824 om mee te beginnen.
Ik heb gedacht aan vlooienmarkt. Maar kost te veel tijd en moeite denk ik om iets te vinden dat ik leuk vind. En mijn voorkeur heeft een automaat, omdat ik em erna ook wil dragen. Veeleisend voor een beginner heh?
Heb een paar Chinese souveniers nog thuis liggen, maar wil mijn tijd liever niet daaraan besteden.
Dus ben verder op zoek gegaan naar een SDAM 2824. Op internet kom ik em alleen tegen in “super-de-luxe” replica’s van een paar honderd euro. Leuk als je em als echt wilt dragen of wilt vergelijken met een echte ofzo. Maar die gaan mij te ver.
Ik zocht meer iets als de Parnis en Marina Militare kwaliteit/prijs categorie.
Weet iemand waar zoiets te vinden is? Ik bedoel met Google kwam ik ook niet bij Jackson Tse, maar wel door een tip van een forum lid!
Oh ja, dus het mogen uurwerken zijn als:
Hangzhou 6300 (ETA 2824 equivalent with date)
Hangzhou 6311 (ETA 2824 equivalent with day/date)
Sea-Gull ST21 (ETA 2824 equivalent with day/date)
chinese uurwerken kun je kopen bij cousinsuk.com, kosten ca. 10-15 GBP. voor dat geld kun je er nog een paar verkloten als het tegen valt…
geen idee met welke te beginnen.
chinese uurwerken kun je kopen bij cousinsuk.com,
kosten ca. 10-15 GBP. voor dat geld kun je er nog
een paar verkloten als het tegen valt…
geen idee met welke te beginnen.
veel plezier!
Bedankt voor de tip, maar ik zou wel graag een SDAM willen.
Weet iemand goedkope horloges met Seagull ST21 a la ETA 2824 uurwerkjes?