Swiss Laurens Chrono(?) horloge

Hey allen!

Op marktplaats het volgende gespot:

http://sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-antiek/357498482-antiek-h-horl-porsel-w-pl-ex-stopchrono-1910.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKKxrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1

Een aantal van jullie zullen hem al wel gezien hebben.
Ik ben al een poosje op zoek naar een dergelijk vintage objectje, en had dan ook erg veel zin om deze aan te schaffen. Echter kan ik niets van het merk Laurens vinden, en staat er in de advertentie dat de stopfunctie ontbreekt, en dat het gaat om een eenvoudig uurwerk. Ik heb de adverteerder geëmailt met enkele vragen, en de deal zou waarschijnlijk wel door kunnen gaan.

Volgens mij is de aanduiding chronostop niet correct, en was dit een uitvinding die Eta in 1948 heeft gedaan (op een ander topic gelezen als ik het goed heb.)
Daarnaast denk ik dat het uurwerk er ongeveer zo uit zou kunnen zien:

http://cgi.ebay.com/Ruva-Swiss-poor-mans-chronograph-manual-wind-/270596665390?cmd=ViewItem&pt=Wristwatches&hash=item3f00d1702e

Nu toch nog even de vraag of iemand misschien wat meer kan vertellen over het horloge, en of het eventueel een goede koop zou zijn. (ik vind de kast en wijzerplaat erg mooi.)

Groeten,

Michiel

Ik kan niet veel over het horloge vertellen, maar het horloge wat je op eBay laat zien is echt heel anders (twee pushers en subdials ipv één).
Als je hem mooi vind, gewoon kopen. Hoewel ik zelf eerst foto’s van het uurwerk zou willen zien.

Het horloge op ebay heeft inderdaad een goedkoop penanker uurwerkje, met een van de drukkers zet je het complete uurwerk stil, met de andere laat je hem weer lopen.
Het horloge op marktplaats ziet er inderdaad wat beter uit, het lijkt op een eendrukker chronograaf.
De kleine wijzer gaat zo te zien tot 30 min, de centrale wijzer zou dan ontbreken.
Aanschaffen blijft inderddaad een gok, vooral omdat er ook nog van alles ontbreekt van het chronograaf gedeelte.
Groeten, Chris.