Swiss Made met een chinees uurwerk

Hoi all,

Voor mij nieuw, maar ik zag op een buitenlands forum dit horloge te koop staan. Het zal wel mogen omdat volgens mij Swiss Made er op mag staan als een bepaald deel van de productiewaarde in Zwitserland is geproduceerd (correct me if i’m wrong).

Uurwerk dat er in zit is een Seagull TY3600 Grade AAA.

Best een mooi horloge, maar toch apart Swiss Made met een Seagull aan boord :slight_smile:

Groet Tecco

Mmm…altijd gedacht dat het hele uurwerk in Zwitserland vervaardigd moest zijn. En niet alleen een veertje of tandwieltje. Krijg een beetje “replica” gevoel

Iets van zoveel van de waarde van moet in Zwitserland zijn toegevoegd ofzo iets toch?

Als het uurwerk in Zwitserland in elkaar is gezet, in de kast is geplaatst en de eindinspectie in Zwitserland is gedaan, mag het Swiss made worden genoemd.
Of het dan een Zwitsers merk uurwerk is of een Aziatisch merk uurwerk, maakt in feite niet uit. Het is natuurlijk wel een beetje creatief met de regels omgaan om met kunst en vliegwerk toch Swiss made op de wijzerplaat te mogen zetten.

dus het heb niks met kwaliteit te maken of zie ik dit nu verkeerd.

Ligt uiteraard ook aan de leeftijd/ productiedatum
want de regels zijn wel eens anders geweest

Dat is natuurlijk wel de bedoeling. Maar de regels zijn dus te omzeilen met wat creativiteit.

remjo Schreef:

dus het heb niks met kwaliteit te maken of zie ik
dit nu verkeerd.

Swiss Made heeft volgens mij niet ten allen tijden en per definitie iets met kwaliteit te maken. Japanse en Chinese uurwerken kunnen ook erg goed zijn. Niet alle Zwitserse uurwerken zijn even goed.

Groet Tecco

remjo Schreef:

dus het heb niks met kwaliteit te maken of zie ik
dit nu verkeerd.

Inderdaad, het zegt niets over kwaliteit, enkel dat de grootste waarde in Zwitserland is toegevoegd, ingekast is & dat de eind controle daar heeft plaats gevonden.

Kwaliteitskeurmerken zijn er wel, zoals het Poinçon de Genève en de Qualité Fleurier. Maar dan hebben we het wel over redelijk prijzige merken.

oke dan heb ik verkeerd dacht dat zwitsers soort van kwaliteits standaard had en ja die keuring moet ook betaald worden en bij goedkope chinese niet.

remjo Schreef:

oke dan heb ik verkeerd dacht dat zwitsers soort
van kwaliteits standaard had

Vroeger stonden horloges die in zwitserland gemaakt werden ook kwaliteit vergeleken met andere merken/landen. Maar tegenwoordig is er veel… ‘Wildgroei’.

marnix.moed Schreef:

remjo Schreef:

oke dan heb ik verkeerd dacht dat zwitsers
soort
van kwaliteits standaard had

Vroeger stonden horloges die in zwitserland
gemaakt werden ook kwaliteit vergeleken met andere
merken/landen. Maar tegenwoordig is er veel…
‘Wildgroei’.

Vroeguh had je ook relatieve rommel uit Zwitserland & meest magnifieke horloges uit bijv. Duitsland. Ook nu heb je de meest prachtige horloges (manufacture) uit vele landen. Zelfs Nederland met onze Grönefelds :wink:

P.S. Serieuze vraag: wat bedoel je met ‘Wildgroei’?

lexor Schreef:

P.S. Serieuze vraag: wat bedoel je met
’Wildgroei’?

Das niet helemaal gelukkig geformuleerd. Ik bedoel de hoeveelheid aan plakmerken die voorkomen als oude Duitse en Zwitserse merken, maar die verder weinig ermee te maken hebben.

Volgens mij zijn er nog steeds criteria om Swiss Made te mogen voeren en die zijn niet lichter geworden. De FHS (Federation Horlogerie Swiss) bewaakt deze criteria.
Jur

Jur Schreef:

Volgens mij zijn er nog steeds criteria om Swiss
Made te mogen voeren en die zijn niet lichter
geworden. De FHS (Federation Horlogerie Swiss)
bewaakt deze criteria.
Jur

Maar zegt die ook wat over kwaliteit of alleen wat waar gefabriceerd is?

Jur Schreef:

Volgens mij zijn er nog steeds criteria om Swiss
Made te mogen voeren en die zijn niet lichter
geworden. De FHS (Federation Horlogerie Swiss)
bewaakt deze criteria.
Jur

De FHS is een branche-organisatie. Die zou zeker strengere regelgeving willen & lobbyt daar voor. Terecht.

Maar voorlopig zijn de criteria voor “Swiss Made” verankerd in de Federale regelgeving van 23 december 1971:

http://www.admin.ch/ch/f/rs/c232_119.html

Nergens anders & en het zegt dus niets over kwaliteit, behalve in zoverre als we gebrainwashed zijn dat Swiss Made het summum is. Maar dat zit enkel tussen onze oren. Sorry :sunglasses:

lencoth Schreef:

Nergens anders & en het zegt dus niets over
kwaliteit, behalve in zoverre als we gebrainwashed
zijn dat Swiss Made het summum is. Maar dat zit
enkel tussen onze oren. Sorry :sunglasses:

Niemand steld ook dat Swiss Made het summum is, niet elke auto uit Italie is tenslotte een Ferrarri of Lamboughini.

Als je kijkt waar tegenwoordig allemaal ‘Swiss-made’ op geplakt wordt. Gaat helemaal nergens meer over. Op de papierbakjes in mijn kantoor staat het al…

Volgens mij kan dit niet…de regels van de Federation of the Swiss Watch Industry FH zeggen hierover:
Swiss made” embodies a concept of quality that has been forged over the years. It includes the technical quality of watches (accuracy, reliability, water-resistance and shock-resistance), as well as their aesthetic quality (elegance and originality of design).

Essentially it is deemed to be the ultimate stamp of approval for quality made, precision craftsmanship thus making it highly desirable. But how hard is it really to get this accreditation? Under Swiss law, a watch can only be affixed with the label ‘Swiss Made’ if it satisfies the following criteria:

its movement is Swiss and,
its movement is cased up in Switzerland and;
the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland.

Als het uurwerk niet uit Zwitserland komt mag het geen swiss made heten

capice Schreef:

Volgens mij kan dit niet…de regels van de
Federation of the Swiss Watch Industry FH zeggen
hierover:

Zie: http://www.fhs.ch/eng/strengthening.html

Daar staat dat nu nog de volgende regelgeving geldt uit 1971 geldt (door hen de ordinance genoemd):

http://www.admin.ch/ch/f/rs/c232_119.html

Het “Swiss made” embodies a concept of quality that has been forged over the years. It includes the technical quality of watches (accuracy, reliability, water-resistance and shock-resistance), as well as their aesthetic quality (elegance and originality of design)” is enkel marketing-BS. Het is ècht niet anders.