In de laatste editie van het magazine Horloges is een artikel gewijd aan kwaliteitszegels (er zijn er overigens veel meer als de 3 die ik kende). Veel merken vinden dat de kwaliteitseisen van het Swiss Made Label (50% regel etc.) te laag zijn en roepen een eigen label in het leven. Gevolg is een wirwar van labels waardoor de uiteindelijke doelstelling, helderheid bieden over de kwaliteit die een consument van een horloge mag verwachten, teniet wordt gedaan.
Mijn vraag is nu; in hoeverre is het Swiss Made keurmerk voor jullie van belang?
Persoonlijk zou ik niet gauw een horloge zonder dit keurmerk aanschaffen, uitgezonderd uiteraard een gerenomeerde japanner of Duitser.
“Swiss Made” op zich betekent eigenlijk niet zoveel voor mij persoonlijk…
Dit was immers ook “Swiss Made”:
En een plastic swatch is ook “swiss made”, dus een “keurmerk” zou ik het niet noemen…
Een kwaliteitszegel is iets anders: dat slaat meestal op de afwerkingskwaliteit van het werk.
Maar zoals je al aangaf roepen merken dit zelf in het leven en heeft het dus meer te maken met “marketing” en “hype”… en is dus geen garantie voor de consument.
Veel belangrijker vind ik de verhouding tussen de globale kwaliteit (werkje, afwerking, gang, kast enz…) en prijs die ik daarvoor moet betalen… En dan komen er inderdaad veel meer nationaliteiten in het vizier…