Swiss military horloges hoe zit dat nou?

ALs liefhebber van Victorinox zakmessen kom ik ook vaak in aanraking met horloges van dit merk. Ze worden ook wel Swiss military horloges genoemd. Nu zie ik als ik me erin ga verdiepen meerdere merken die de naam Swiss Military voeren en ook het logo (zwitserse vlag) gebruiken. Andere merken zijn ondermeer Wenger en Hanowa. Blijkbaar is de term niet beschermd en maken horloge merken hier gretig gebruik van. Weet iemand wat nu eigenlijk het “echte” Swiss Military merk is? En wat zijn de kwaliteitsverschillen? Ze zijn allemaal swiss made.

Ik weet dat (sommige afdelingen?) Zwitserse militaire een multitool van Vicorinox bij de uitrusting hebben. Het zou dus goed kunnen dat hun horloge ook van Victorinox is. :slight_smile:

Groet, Glenn

De Nederlandse krijgsmacht had voor elke militair in de PSU (persoonlijke standaard uitrusting) een Victorinox zakmes zitten… horloge moesten we echter zelf voor zorgen… Bummer…:slight_smile:

als het geen beschermde kreet is… dan zou ik mijn merk zo noemen… “Swiss Military”… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

De Nederlandse krijgsmacht had voor elke militair
in de PSU (persoonlijke standaard uitrusting) een
Victorinox zakmes zitten… horloge moesten we
echter zelf voor zorgen… Bummer…:slight_smile:

als het geen beschermde kreet is… dan zou ik mijn
merk zo noemen… “Swiss Military”… :slight_smile:

Wij hadden echt niet zo’n mooie rooie Nox maar gewoon een klein blikken dingetje
waarmee je alleen maar in je vingers kon snijden…

victorinox heeft 2005 Wenger overgenomen. Wenger was een concurrent in de messenbusiness.

Vervolgens wordt het gecompliceerd. Swiss Army verschilt enorm van Swiss military, blijkbaar…

http://forums.watchuseek.com/f71/swiss-army-victorinox-wenger-what-does-all-mean-117458.html

-edit- Ondanks het feit dat Victorinox prima horloges maakt zou ik er niet snel 1 kopen. Het merk Victorinox is voor mij te sterk als zakmes.

louis Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:


De Nederlandse krijgsmacht had voor elke
militair
in de PSU (persoonlijke standaard uitrusting)
een
Victorinox zakmes zitten… horloge moesten we
echter zelf voor zorgen… Bummer…:slight_smile:

als het geen beschermde kreet is… dan zou ik
mijn
merk zo noemen… “Swiss Military”… :slight_smile:

Wij hadden echt niet zo’n mooie rooie Nox maar
gewoon een klein blikken dingetje
waarmee je alleen maar in je vingers kon
snijden…

Zelfs dat niet bij de Luchtmacht (lichting december 1983)…

Ik had zo’n legergroen victorinox ding van defensie met cirkelzaag en 1001 delige schroevendraaier set :+

Lichting 93-7 kreeg in ieder geval een Victorinox:

Die moest je aan het einde van je diensttijd weer inleveren overigens, alleen was ik de mijne in de laatste week van dienst kwijt geraakt :slight_smile: VRA indienen en klaar, vind ik hem later weer terug, ook raar. Heb hem nog steeds.

“Swiss Army” is een gedeponeerd handelsmerk van Victorinox/Wenger, zij zijn tevens de enige leverancier van het Zwitserse leger.

Swiss Military is een onbeschermde kreet, dus die kan iedereen naar gebruiken.

Sander Schreef:

Lichting 93-7 kreeg in ieder geval een
Victorinox:

http://www.knivesandtools.nl/productimages/photoga
llery/photos/victorinox-farmer-VT.8241.26-d5.jpg

Die moest je aan het einde van je diensttijd weer
inleveren overigens, alleen was ik de mijne in de
laatste week van dienst kwijt geraakt :slight_smile: VRA
indienen en klaar, vind ik hem later weer terug,
ook raar. Heb hem nog steeds.

93-7?.. moest je toen nog?.. Verse!!.. :slight_smile:
Ik was van Lichting 90-6, de laatste lichting met de bruine Gevechtslaarzen M66 in de PSU… heb ze nog steeds… draag ze nog regelmatig…
Ik heb hetzelfde mes, prima ding… doet het ook goed als kastopener…:slight_smile:
Het grappige is wel… de messen die je bij de Victorinox dealer koopt hebben GEEN oogje voor een ring waarmee je het mes aan je zakmeskoord kon hangen… Ik was indertijd op de Bruggenschool de “leverancier” van geknoopte zakmeskoorden… heb de hele eenheid voorzien van op maat en patroon gemaakte koorden…tegenwoordig noemen ze dat “skoebidoe”, toen heette het schiemanswerk

net wat Lencoth zegt… ik kan een Victorinox Horloge niet meer los zien van de zakmessen… Ik vraag me dan altijd af… maken ze bij Victorinox zelf de kasten , en worden de horloges daar “in house” geassembleerd?.. of kopen ze die dingen in met een Logo erop?

Swiss military maken in elk geval wel serieuze horloges:-)

http://www.aramar.nl/index.php?item=swiss-military&action=page&group_id=32&lang=NL

Haha, 9 maanden :slight_smile: Eerst een maand Utrecht, daarna 2 maanden Soesterberg, een maand Blerick, daarna 5 maanden t`Harde als monteur op een PRTL :slight_smile: Wij waren de eerste dienstplichtigen met het camouflagepak (wat de beroeps ook hebben).

En ja, ik heb het er goed naar mijn zin gehad.

Arie Kabaalstra Schreef:

Sander Schreef:


Lichting 93-7 kreeg in ieder geval een
Victorinox:

http://www.knivesandtools.nl/productimages/photoga

llery/photos/victorinox-farmer-VT.8241.26-d5.jpg

Die moest je aan het einde van je diensttijd
weer
inleveren overigens, alleen was ik de mijne in
de
laatste week van dienst kwijt geraakt :slight_smile: VRA
indienen en klaar, vind ik hem later weer
terug,
ook raar. Heb hem nog steeds.

93-7?.. moest je toen nog?.. Verse!!.. :slight_smile:
Ik was van Lichting 90-6, de laatste lichting met
de bruine Gevechtslaarzen M66 in de PSU… heb ze
nog steeds… draag ze nog regelmatig…
Ik heb hetzelfde mes, prima ding… doet het ook
goed als kastopener…:slight_smile:
Het grappige is wel… de messen die je bij de
Victorinox dealer koopt hebben GEEN oogje voor een
ring waarmee je het mes aan je zakmeskoord kon
hangen… Ik was indertijd op de Bruggenschool de
"leverancier" van geknoopte zakmeskoorden… heb de
hele eenheid voorzien van op maat en patroon
gemaakte koorden…tegenwoordig noemen ze dat
"skoebidoe", toen heette het schiemanswerk

net wat Lencoth zegt… ik kan een Victorinox
Horloge niet meer los zien van de zakmessen… Ik
vraag me dan altijd af… maken ze bij Victorinox
zelf de kasten , en worden de horloges daar “in
house” geassembleerd?.. of kopen ze die dingen in
met een Logo erop?

ik moet bij victorinox ook gelijk aan zakmessen denken. maar voor een paar honderd vind ik t niet zo erg. heb n paar leuke gezien, alleen jammer dat die weer net geen gescgroefde kroon hebben en oneven lugbreedte hebben.

bij een montblanc of louis vuitton ve paar duizend euro, zou ik eerder naar iets anders kijken.

marnix.moed Schreef:

ik moet bij victorinox ook gelijk aan zakmessen
denken. maar voor een paar honderd vind ik t niet
zo erg. heb n paar leuke gezien, alleen jammer dat
die weer net geen gescgroefde kroon hebben en
oneven lugbreedte hebben.

Ik vind ik dat Victorinox sympathie verdient, omdat zij in zekere zijn slachtoffer zijn van de “War on Terror”. Toen je na 9/11 bijna niks meer mocht meenemen in het vliegtuig, is hun business drastisch ingestort. Ze moesten hun vleugels wel uitslaan naar andere producten. En ik heb de indruk dat ze dat met integriteit doen.

Ohja… dat verdienen ze zeker… ik moet eerlijk toegeven… ik had hun collectie nog nooit goed bekeken… en de horloges die ik in eerste instantie zag, dat waren nou net de modellen die ik niet zo snel zou kopen… de echte “outdoor” modellen…

maar…


ja… die vind ik wel gaaf…toegeven… hij heeft wat “rolex-trekjes” maar ze hebben de wijzers dan NIET gekopiëerd, en de kastvorm is ook duidelijk anders omdat de Rolex kasten RECHT zijn naar de lugs toe, en hier zit een fraaie Curve in, en een mooie verlopende afschuining… moeilijk te maken… maar ze doen het wel…

lencoth Schreef:

marnix.moed Schreef:


ik moet bij victorinox ook gelijk aan zakmessen
denken. maar voor een paar honderd vind ik t
niet
zo erg. heb n paar leuke gezien, alleen jammer
dat
die weer net geen gescgroefde kroon hebben en
oneven lugbreedte hebben.

Ik vind ik dat Victorinox sympathie verdient,
omdat zij in zekere zijn slachtoffer zijn van de
"War on Terror". Toen je na 9/11 bijna niks meer
mocht meenemen in het vliegtuig, is hun business
drastisch ingestort. Ze moesten hun vleugels wel
uitslaan naar andere producten. En ik heb de
indruk dat ze dat met integriteit doen.

volgens mij maakten ze daarvoor toch ook al horloges? misschien niet hele dure, maar dacht dat ze al n tijdje horloges verkochten. maar 9/11 is ook alweer n tijd geleden… ik weet niet of t elkaar overlapt.

maar waarom is t moeilijker geworden? toen mocht je toch ook geen messen als handbagage meebrengen? ik bedoel, nagelknippers en nagelvlijtje glipte er misschien makkelijker door, maar daar zit hun corebusiness toch niet in? mijn victorinoxje gaat steevast met de check-in bagage mee met elke vakantie.

marnix.moed Schreef:

maar waarom is t moeilijker geworden? toen mocht
je toch ook geen messen als handbagage meebrengen?
ik bedoel, nagelknippers en nagelvlijtje glipte er
misschien makkelijker door, maar daar zit hun
corebusiness toch niet in? mijn victorinoxje gaat
steevast met de check-in bagage mee met elke
vakantie.

Ik heb indertijd mijn Victorinox op Kloten gekocht en als handbagage meegenomen. Dat kon toen nog. Voor het gemak quote ik Wikipedia:

Na de aanslagen op 11 september 2001 werd de verkoop van (zak)messen verboden in luchthavens en op vliegtuigen, dit was een zware financiële klap. Victorinox verhuurde zijn werknemers aan andere bedrijven tot er een oplossing kwam op de ‘crisis’. De oplossing was naast het produceren van zakmessen ook horloges, bestek, schrijfgerei, bagage en zelfs klederdracht.

De klederdracht heb ik overigens niet ;).

Ik heb twee horloges van Wenger, van voor ik horlogegek werd.
Leuke klokjes, waarvan 1 een duiker.
Bij het wisselen vande batterij had de horlogemaker al eens gebromd dat het uurwerk ‘te wensen overliet’. Hij had ook moeite om m weer waterdicht te krijgen.
Toen ik ze onlangs ze zelf openschroefde zag ik wat hij had bedoeld: merkloze uurwerken met veel plastic.
Maar Wenger schermt we met het feit dat ze messen maken, maar noemen zichzelf geen ‘Swiss Military’

Hier een echte foto van de Maverick.

Ik vind ze mooi maar wel aan de prijs voor een quartz. Ik kan nergens vinden wat voor quartz uurwerk er in zit. Ik heb zelf het gevoel dat het weer om een goedkoop Ronda uurwerkje gaat wat met plastic spacers bij elkaar wordt gehouden.