Swiss of Swiss made

Hallo allemaal,

Het valt mij op dat ik op het internet verschillende horloges tegenkom waar Swiss of Swiss made op staat. Wat ik mij afvraag is of tussen deze twee een verschil is?

1 like

Voldoende topics met het antwoord aanwezig middels de zoekfunctie. :upside_down_face:

1 like

Bij vintage heeft dat te maken met uit welke periode het horloge afkomstig is.

Over die termen zijn regels vastgelegd en die worden als examenstof gehanteerd door de Fondation de la Haute Horlogerie (FHH) in Zwitserland, voor hun officieel erkende horlogerie examens. Hier (voor de geĂŻnteresseerden) een link naar de opleidings afdeling van de FHH:

https://www.hautehorlogerie.org/en/trainings/#fhhacademy

‘Swiss’ als term wordt gebruikt voor het uurwerkje zelf; het caliber dus. En ‘Swiss Made’ wordt gebruikt als aanduiding voor het gehele horloge, dus inclusief de kast.

Hier de regels zoals ik ze destijds voor mijn examen moest kennen.:slightly_smiling_face:

EDIT: ik tag de verkeerde persoon, excuus daarvoor. :hushed: Moest zijn @Chillekasper :slightly_smiling_face:

6 likes

60 procent van de waatde van de onderdelen moet Zwitsers zijn en de montage ook. Geloof ik.
Anyway, alle anti-made in China-types op HF nemen zichzelf fantastisch in de maling.
Op een heel klein aantal merken na zit er overal heel veel China in.

1 like

HĂšhĂš, je was zo goed bezig. Nieuw begin. Rustig aan. Ging goed.
En dan toch weer met gestrekt been er in. Jammer hoor.
Even schoppen vind ik ook wel leuk soms. Maar dit wordt vermoeiend.

1 like

Maar je wéét dat het waar is !

De Amerikanen gaan nu ook binnenkort beginnen met een soortgelijke, maar wĂ©l strĂ©ngere “Made in America”-assessment, zonder dollen, yes (100% of the parts must be made in the USA).

[ Lees het artikel ff door, daarin wordt de term ‘completely’ gehanteerd, dus 100% ]

2 likes

En zĂł hoort het ook !

@SybrenAnne

Alle Shinola’s worden in Amerika (USA) in elkaar gezet, in hun geheel.

Dit geheel Amerikaanse bedrijf, opgezet in een tijd van crisis in Detroit
(de stad Detroit is zelfs failliet verklaard door de Amerikaanse overheid in diezelfde tijd), zou dan nu ‘struikelen’ en wellicht failliet gaan daarna 


Want de ‘associates’ aka ‘workers’ worden juist van deze verschillen van inkoopsprijzen tussen de USA en AziĂ« / China (?) voor hun mooie werk mede betaald, o.a. daarvan dus. Niet van / door die FTC-dienstkloppers.

Dus de grootste en meest ‘home-bred’ firma van Detroit en Amerika in zijn totaliteit, wordt de dupe van deze strengheid in regels van de Amerikaanse overheid, die dit mooie bedrijf vervolgens de nek omdraait als grootste werkgever van Detroit e.o.

Deze laatste veroorzaakt wederom een grote hausse aan ontslagen en dito grootte van werkloosheid in deze tĂłch al fragiele regio in Michigan.

1 like

Nee hoor, van jezelf niet beter voordoen gaan ze niet failliet.
De chauvinist yank wil meer betalen voor 100% USA, zou zomaar kunnen dat omzet en winst juist stijgen.

Heel vreemde situatie is dat. Je gelooft zoiets toch niet, dat je als bedrijf je nek uitsteekt in een moeilijke tijd en vervolgens door de overheid de kop wordt afgehakt. Rare jongens die Amerikanen
:thinking:

1 like

Ik dacht altijd dat het met de waarde vermeerdering te maken had. Oftewel kast en andere delen uit lage lonen landen en dan 1 hele dure Zwitserse schroef erin.

1 like

Grappig :grin:

Een horloge met Zwitsers uurwerk (Swiss Made) in een Chinese kast met een Chinese band mag dus gewoon Swiss Made op staan
 als

  1. het Swiss Made uurwerk (met daarin een hoop goedkope Chinese onderdelen (niet duur wel <40% totaal kosten) een paar Zwitserse onderdelen (duur) en arbeidsloon (ook duur)
  2. in Zwitserland in die Chinese kast gezet is en daar getest is 

    :switzerland:

Nou ja 
 Made in Japan is nog vager
 daar voldoet men al aan als de chef een ras Japanner is die bijv. in een Maleise Seiko fabriek werkt
:jp:

1 like

Met 500 werknemers?

Na Ford, GM, Chrysler, de stad Detroit zelf, ziekenhuizen en zelfs een oud deel van HP wordt Shinola dus niet genoemd in de lijst van de grootste en meest home bred bedrijven van Detroit.

Kom op zeg, overdrijven is ook een kunst.

Dan zetten ze er toch “This product was designed and assembled in Detroit” op? Klaar. Daar gaan ze echt niet bankroet van.

Hoi Bob, ik heb het niet bedacht kerel. Er werd gevraagd naar de criteria. Die bestaan en die weet ik toevallig. Ik heb er geen waardeoordeel aan verbonden, alleen de criteria door gegeven aan TS. :slightly_smiling_face::+1:

3 likes

Mocht je geinteresseerd zijn in het meer juridische verhaal hier achter dan is dit wel grappig, https://www.slideshare.net/mobile/DivyaManivannan1/geographical-indication-swiss-watch

2 likes

Één woord
en een cool filmpje.

Rolex.

Je kan jezelf ervan verzekeren dat elk schroefje, elk veertje, al het staal, al het goud
van Rolex zelf is. Sterker nog, ze maken zelfs hun eigen staal en eigen goud.

Ze hebben hun eigen R&D labs en blijven de uurwerken maar doorontwikkelen, niet om ze per se fancier te maken, wel duurzamer en nauwkeuriger. Het is zo’n andere visie dan Omega bijvoorbeeld, die hetzelfde horloge uitbrengt met andere kleuren onder de noemer “limited”.

Edit: fuck, wat ben ik toch een fan van het merk.

5 likes

Dr zitten inderdaad hele, hele mooie tussen !

1 like

Rolex is Rolex! Zo, klaar! :+1::sunglasses:

2 likes