Synchronar Led horloge met zonnecellen

De synchronar is (was?) het geesteskind van de "Riehl time corporation"
http://synchronar2100.com/

Het horloge dat alle horloges onnodig zou maken, een multifunctioneel modern led horloge met zonnecellen, accus en dit alles in een met siliconen gevulde lexan (plastic) kast dus ook nog waterdicht, want de bediening geschied door reed schakelaars, die bedien je door de kast heen met magneetjes. Dingetje waar de ontwerpers even overheen keken was dat de NiCad accus uit eind jaren '70 nou niet echt eh… “voor de eeuwigheid geschikt” waren. Dus stukgaan, lekken enz. Dus even nieuwe accus er in solderen? Kast is dus hermetisch dichtgelijmd en gevuld met siliconenprut. Oeps… Openbreken dus.
Nu heeft een verlichte geest in Duitsland vervangende modules gemaakt, met de originele zonnecellen, displays en reed schakelaars.
http://www.strikesandspares.eu/

En met zo’n module heb ik er dus ééntje :slight_smile:
Zonnecellen op de bovenkant met links en rechts de schuifmagneetjes om de reed schakelaars te bedienen.

Display aan de zijkant, soort “drivers watch” dus.
De tijd:

Datum:

Dag en lopende seconden:

Schrikkeljaar aanduiding (links) en software matige instelling van de plus of min correctie van de tijd, mijn module loopt nu veel te langzaam, (staat nu op plus 4) maar er zit ook nog een trimmer op het circuit. Wordt nog aan gewerkt dus)

Het binnenwerk, met de nieuwe accus die ik er in geknutseld heb. (varta V40 NiMh)

De module met de zonnecellen, display en reed schakelaars zichtbaar. De schakelaars zijn de glazen buisjes)

Je ziet dat de onderkant van de kast beschadigd is, waar een oudere accu ontplofte toen ik ze extern probeerde te laden. Lekkende batterijen heb ik vaak meegemaakt, maar deze ontplofte dus…

Maar na een eeuwigheid laden doet ie het nu dus prima :slight_smile:

Instructies van de originele module.

Ik krijg veel commentaar, erg leuk ook als mensen willen uitzoeken hoe het horloge werkt :slight_smile:

1 like

Met afstand 't coolste horloge, dat ik ooit zag B)-

Leuk he :slight_smile: Ik heb hem geruild met een Seiko quartz die ik nooit droeg.
Ik heb ook nog een Sunwatch, iets ander model met drie dode originele modules.

Ik heb twee reed schakelaars uit een dode module gebruikt om bovenstaande synchronar weer tot leven te wekken.

Wat een gaaf ding. Dan heb je dus echt iets aparts.
Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien. Dank voor het delen en de uitleg en koester dit bijzondere horloge.

Geweldig (tu)

Prachtig en bedankt voor het delen (tu)

Heel erg eh… Thunderbirds, ja.
Prachtig dat je 'm ook nog aan de praat hebt gekregen, geniet ervan (tu)

Voor velen een grail, Martijn. Zeer geslaagde restauratie, top!

Heel cool, ik krijg er echt van die jaren 80 flashbacks van, ik twijfel alleen tussen Knightrider en Battlestar Galactica… :wink:

Prachtig,

maar er is dus een Duitser die deze klokjes
ombouwt, hoeveel van deze klokjes zijn dan nog
in omloop ? ik heb ze i.i.g. ook in de jaren 80/90
nooit gezien, en nu op deze na al helemaal niet meer.

Mooi vind ik 'm eerlijk gezegd niet, maar deze ‘oer-G-Shock’ is wel een interessante novelty. (tu)

En zo denk ik er ook over: Heel apart!

Carpe tempus Schreef:

Prachtig,

maar er is dus een Duitser die deze klokjes
ombouwt, hoeveel van deze klokjes zijn dan nog
in omloop ? ik heb ze i.i.g. ook in de jaren
80/90
nooit gezien, en nu op deze na al helemaal niet
meer.

Tja, het spul zal voornamelijk in de VS verkocht zijn? En heel veel zullen er niet meer zijn, waarschijnlijk liggen er nog een paar in een lade te rotten en de rest zal bij verzamelaars liggen.

Beam me up Scotty :wink:

Heel leuke klok, nog nooit zoiets gezien met zonnecellen.
Ik weet nog van vroeger dat de rode cijfers van LED horloges binnenshuis prima te zien waren maar buiten in de zon was het onmogelijk te zien hoe laat het was.

Ik weet vooral nog dat de batterijen vlug leeg waren.

De led aanduiding bij dit horloge zit verzonken aan de zijkant, ik kon zelfs vandaag de tijd zien :slight_smile: En het lege batterijen probleem wordt bij deze door de zonnecel “opgelost”. Verder is het natuurlijk een inefficiënte ouderwetse techniek. LCD was veel beter en de led horloges waren slechts een korte fase in de ontwikkeling van het digitale horloge.

1 like

Zit hier nu ook subsidie op ? :#

Late reactie op een oudere post, maar toch proberen:

ik heb een heleboel onderdelen, kasten, modules, switches etc. Genoeg om er een stuk of 5-6 in elkaar te zetten.
ik ben echter niet technisch aangelegd en zoek iemand die wellicht kan helpen met het doormeten, in elkaar zetten van de Synchronar…

Wat levert het op? Een Synchronar voor jezelf? Of gewoon normale betaling?

Laat het weten, ben benieuwd…

Ik hoop dat er

…—-…—-…—-…(n)iets ontploft?