t is geen uurwerk maar toch wel

kom terug van de middagpauze, staat er ineens een NOS SEIKO MC007 op mijn bureau, zonder enige mededeling. is dus geen echt uurwerk maar een volguurwerk

Seiko secondary clock mc007

6 likes

binnenwerk

4 likes

Een leuke geste of een stille wenk?

1 like

Dat zal een aangename verrassing zijn geweest!

Domme vraag misschien, maar wat is een volguurwerk? :thinking:

1 like

op fregatten hebben ze een master clock die alle uurwerken aan boord aanstuurt, zodat iedereen op tijd wakker wordt voor het ontbijt

3 likes

Geen idee, nog nooit eerder dit model aangeboden gekregen, zonder werkbon weet ik niet wat er de bedoeling van is. zal de eerstvolgende aanwezige dienstdoende militair eens uithoren

1 like

En als aanvulling, handig omdat fregatten nogal eens over een tijdzone grens heen gaan, en je dus regelmatig de klok moet aanpassen aan de lokale tijd.

Systeem wordt dus veelal op schepen gebruikt die over de grote plas heen varen en menig tijdzone doorkruisen.

3 likes

zoals ik zei, iedereen op tijd voor het ontbijt :rofl:

1 like

Ja maar voor de niet offshore tijgers leek het me handig om het verhaaltje van diverse tijdzones erbij te vertellen.
Mijn eerste keer op de “grote vaart” was ook 1 grote ontdekkingsreis waaronder de volguurwerken.

Meeste waren trouwens wel op tijd in de mess room (ongeacht of de klok op tijd stond), op wacht daarentegen :wink:

2 likes

Ah dan kan ik het plaatsen :grin:
Nog nooit van gehoord maar vernuftig hoor.
Weer wat geleerd!

Bijzondere Seiko om te bezitten dus!

t is wel een van defensie, niet van mij

1 like

Ah een stuk om te aanschouwen dus. Alsnog leuk om op t bureau te hebben.

1 like

Waterboarden! :rofl:

Geintje natuurlijk

2 likes