't Is maar 1 wijzer verschil... maar toch

Afgelopen herfst kocht ik via TZ-UK een PVD Sinn 142. Verre van perfect: chip uit het glas, coating die een beetje vlekkerig is. Allebei zaken die in het dagelijks gebruik niet opvallen. Wat wel opviel, was de verkeerde secondewijzer van de chrono. Die moet hier rood zijn, maar was wit. Zo te zien een Omega wijzer.
Via het Duitse Sinn-forum vond ik voor heel weinig geld een complete set wijzers. Ik had alleen maar belang bij de chrono secondewijzer en bedacht dat ik de rest wel kan/kon doorverkopen.

Afgelopen Rikketik hoorde ik goede verhalen over Jan Ubels in Bredevoort, bij Aalten in de buurt. Ik heb 'm gebeld en ben vanmorgen naar 'm toe gereden. Om een lang verhaal kort te maken: ik ga zeker vaker naar 'm toe. (Zie ook mijn bijdrage op het juiste onderdeel van het forum).

Jan Ubels verving binnen een paar minuten de wijzer, checkte snel het horloge en ik kon als een kind zo blij de winkel weer uit! Grandioos.

Menno

Voor en na:

voor:

na:

Hallo,

fijn dat de wijzers weer origineel zijn :~. En ook fijn om te horen, dat er een goede horlogemaker bij mij in de buurt woont.

Tabee

Dat is het betere werk!

Ziet er overigens een stuk beter uit! (tu)

Netjes hoor(tu)

Mooi Menno, alle chronowijzers dezelfde kleur.

Nog meer draagplezier ervan gewenst;)

(tu)!!!
Ziet er goed uit Menno.

Mooi.

Wat is de functie van de ‘vliegtuigwijzer’ (net iets over de 12) ?

Traveller69 Schreef:

Mooi.

Wat is de functie van de ‘vliegtuigwijzer’ (net
iets over de 12) ?

De vliegtuigwijzer is de minutenwijzer van de chrono. Alle witte wijzer zijn bedoeld voor het ‘normale’ werk: kijken hoe laat het is, een kleine secondenwijzer om je horloge helemaal op tijd zetten (hack-functie). Alle oranje wijzers zijn voor de chronofunctie: chrono-secondewijzer, de vliegtuigwijzer als minutenwijzer (verspringt niet - schuift langzaam verder, net als gewone wijzers). De kleine oranje wijzer heeft een urenfunctie.

Als laatste: een Lemania 5100 heeft een pijlvormige wijzer bovenaan, bij de 12. Die geeft ook uren aan: de uren per dag. Je kunt 'm helaas niet apart verstellen. Anders had je er nog een 2e tijdzone functie aan kunnen hangen!

Een Lemania 5100 en een Lemania 1341 verschillen vooral (althans het zichtbare deel) in de extra uren (pijl)-vormige wijzer: een 1341 heeft die niet.

De automaat van de Lemania klinkt als een A. Schild automaat: hij blijft heel lang ‘doorzingen’. Ik vind het een heel mooi geluid!

Menno

Hier nog een foto met alle functies in actie:

Het is een mooie horloge (tu) en ik dacht dat ie een valjoux 7750 had, verassend.
Wat Jan Ubels betreft heel gedreven vakman en communicatief.
Ik heb mijn Minerva 17/29 bij hem voor restauratie.
Hier is zijn site
http://www.ubels-uurwerkreparatie.com/
Groeten:~
Iwan

ik vond die witte ook niet verkeerd staan.
maar liever de echte!!! :~

Mooi, een goeie ouwe automatiC

De Sinn ziet er fantastisch uit met de nieuwe secondenwijzer, gefeliciteerd! Groot verschil! Het is fijn om te horen dat de tip ook tot succes heeft geleid :slight_smile: Altijd leuk, een reisje door de Achterhoek. Kun je direct in de omgeving ook heerlijk eten overigens, maar we blijven on-topic;)

Gr Ron