T swiss made t

ik zie op oudere omega seamasters de ene keer “t swiss made t” staan en de andere keer alleen maar “swiss made”. Terwijl de rest van de wijzerplaat hetzelfde lijkt.
Wat is het verschil en waar staan die “t`s” voor. Wie kan me helpen?
Maiki 44

Volgens mij betekent T dat er Tritium (radioactief waterstof) in de wijzers en wijzerplaat is verwerkt. Met een scintilator geeft dat licht in het donker.
Het is een soort waarschuwing.

Inderdaad, radioactief horloge. Zie ook:

This refers to the chemical used on the hands and hour markers, which causes them to illuminate. Around 1950, watchmakers started using Tritium as their luminous material, and began indicating the amount of that radioactive material with a designation at the bottom of the dial (i.e. T SWISS T or SWISS T < 25). Around 1998, watchmakers changed the designation to read SWISS or SWISS MADE, when they replaced the Tritium with LumiNova (an organic, non-radioactive chemical), as their source of luminescence.

http://www.qualitytyme.net/pages/rolex_faqs.html

wat betekent dit voor de originaliteit van het horloge?
M.a.w. wanneer je 2 dezelfde horloges hebt de ene met t swiss made t en de andere met alleen swiss made. Je ziet namelijk beide wijzerplaten bij “originele” horloges.

Helemaal niks denk ik, de een is voorzien van de stof tritium en de ander niet.
Via google kan je veel informatie lezen over dit fenomeen.

ik vind het vreemd dat bijvoorbeeld op chrono 24 omegas 1000m worden aangeboden als zijnde origineel, zelfs nos, met perfecte wijzerplaten met hierop alleen swiss made. Je hebt het hier over horloges van 40 jaar oud! Mijn 1000m wijzerplaat is verweerd, de 40 jaar is em aan te zien, en er staat t swiss made t op. ik vind mijn horloge als verzamelaar meer origineel dan het aangebodene op chrono 24.

Maiki je maakt met nieuwsgierig, post je nog wat foto’s van je verzameling?

maiki44 Schreef:

ik vind het vreemd dat bijvoorbeeld op chrono 24
omegas 1000m worden aangeboden als zijnde
origineel, zelfs nos, met perfecte wijzerplaten
met hierop alleen swiss made. Je hebt het hier
over horloges van 40 jaar oud! Mijn 1000m
wijzerplaat is verweerd, de 40 jaar is em aan te
zien, en er staat t swiss made t op. ik vind mijn
horloge als verzamelaar meer origineel dan het
aangebodene op chrono 24.

Omega heeft service dials met luminova en die hebben een SWISS MADE aanduiding.

Vroege Omega (bij. Speedy 2915) heeft overigens SWISS.

gr. Roel

bedankt voor de reacties! jammergenoeg heb ik nog geen digitale opnames van mijn collectie. blijft voor mij nog steeds de vraag van wat is nou het meest origineel. een nieuwe originele wijzerplaat in een als nieuw gepolijste kast, of een doorleefde wijzerplaat en idem kast.misschien iets voor een nieuwe discussie??