Tachymeter

Een paar dagen geleden heb ik een nieuwe horloge gekocht en deze heeft een tachymeter. Ik heb al aan een paar mensen gevraagd of ze weten hoe dat werkt, maar niemand wist het. Ik heb het dus even op internet opgezocht, maar ik krijg sterk het vermoeden dat je voor de tachymeter een aparte wijzer nodig hebt, terwijl ik alleen maar een uur, minuut, en secondewijzer heb… Het lijkt me erg onlogisch dat ze een horloge maken met tachymeter zonder dat het werkt, dus misschien weten jullie hoe ik hem kan gebruiken.

Richard

Een Tachymeter is een tool om snelheid te meten.

De voorwaarde is dat je de afgelegde afstand precies weet. Deze is eigenlijk altijd afgesteld op 1000 meter.

Er zal rondom je horloge dus een extra baan zijn waar verschillende getallen staan.

Als je in 1 minuut 1000 meter aflegt zal je 60km/uur rijden (60 x 1000).
Op de plek van 12 uur hoort dan dus 60 te staan.

Als je start met rijden en na 1000 meter afgelegd te hebben de wijzer weer precies op 12 staat rijdt je dus 60km/u.

Zo heb je op 6 uur 120km/u, op kwart voor 80 km/u en aan de rechterzijde de hogere snelheden.

Veel horloges hebben een aparte knop waarmee de wijzer (tachymeter) gaat lopen.

Zoek en gij zult vinden.

Een paar dagen geleden kwam er nog een topic incl video voorbij. Dus mijn advies is kijk eens bij het filmpjes gedeelte van het forum.

Die heb ik 14 dagen geleden geplaatst

hier
http://www.horlogeforum.nl/read.php?16,254208

Bedankt voor de reacties. Toch vraag ik me af hoe een tachymeter werkt als je geen speciale wijzer er voor hebt…

Niet, dan is het gewoon een nutteloze versiering. Aan een tachymeter heb je alleen wat als je de centrale secondewijzer deel uitmaakt van de chronograaf.

Misschien kan een praktische proef hier helpen :

Indien je een tachymeter hebt in Km/u . dan staat 120 (Km/u. dus) op 6 uur of op 30 seconden zoals de blauwe cijfertjes in dit voorbeeld :

De grote secondewijzer van de chrono IS de tachymeter .

Maar goed een praktische proef dus :

Je zoekt een rustige autostrade uit waarvan je denkt de volgende kilometer ongestoord 120 Km/u. te kunnen rijden .
Eenmaal je gehinderd wordt en je voet van het gas moet halen of moet remmen is de test nutteloos .
Je moet één kilometer lang precies 120 op de teller rijden .

Bij het voorbijrijden van een kilometerpaaltje druk je de chrono aan .
Bij het paaltje aan de volgende kilometer druk je de chrono af . Heb je dan precies dertig seconden gereden dan
staat de tachymeter op 120 en gaat de kilometerteller van je auto perfect . (Die kans is klein want velen hebben een
afwijking van 10 % of meer )

Kilometerpaaltjes staan zowat langs elke autostrade , ook in Olland , maar je moet ze wel weten te vinden .
Soms zijn ze maar een halve meter hoog , je doet dit dus best met twee : een chauffeur die netjes 120
blijft rijden en een passagier ( liefst mijn teergeliefde , aan de “regel van drie” verslaafde vrouw ) die de paaltjes in 't oog houdt en de chrono bedient .

Als je dit alles dus heel precies uitvoert en de chronowijzer staat op 29 sec , dan betekent dit dat je een afwijking hebt ttz dat je kilometerteller niet echt precies werkt ( wat dus meestal het geval is ) . Zeer nuttig om te weten dus , flitspalengewijs .

In dit voorbeeld dus :

1km op 29 seconden

1/29 km op 1 seconde

1/29 x 60 op 60 seconden zijnde 1minuut

1/29 x 60 en nogmaals maal 60 om aan het uur te komen = 124 km per uur

Na berekening blijkt de wagen dus 124 km per uur te rijden ipv de aangegeven 120 . Voorzichtig wezen dus !

Snappoe ?

Yo , Manu .

manu Schreef:

Misschien kan een praktische proef hier helpen :

Indien je een tachymeter hebt in Km/u . dan staat
120 (Km/u. dus) op 6 uur of op 30 seconden zoals
de blauwe cijfertjes in dit voorbeeld :

http://farm5.static.flickr.com/4004/4622181534_8ab
603588d_z.jpg

De grote secondewijzer van de chrono IS de
tachymeter .

Maar goed een praktische proef dus :

Je zoekt een rustige autostrade uit waarvan je
denkt de volgende kilometer ongestoord 120 Km/u.
te kunnen rijden .
Eenmaal je gehinderd wordt en je voet van het gas
moet halen of moet remmen is de test nutteloos .
Je moet één kilometer lang precies 120 op de
teller rijden .

Bij het voorbijrijden van een kilometerpaaltje
druk je de chrono aan .
Bij het paaltje aan de volgende kilometer druk je
de chrono af . Heb je dan precies dertig seconden
gereden dan
staat de tachymeter op 120 en gaat de
kilometerteller van je auto perfect . (Die kans is
klein want velen hebben een
afwijking van 10 % of meer )

Kilometerpaaltjes staan zowat langs elke
autostrade , ook in Olland , maar je moet ze wel
weten te vinden .
Soms zijn ze maar een halve meter hoog , je doet
dit dus best met twee : een chauffeur die netjes
120
blijft rijden en een passagier ( liefst mijn
teergeliefde , aan de “regel van drie” verslaafde
vrouw ) die de paaltjes in 't oog houdt en de
chrono bedient .

Als je dit alles dus heel precies uitvoert en de
chronowijzer staat op 29 sec , dan betekent dit
dat je een afwijking hebt ttz dat je
kilometerteller niet echt precies werkt ( wat dus
meestal het geval is ) . Zeer nuttig om te weten
dus , flitspalengewijs .

In dit voorbeeld dus :

1km op 29 seconden

1/29 km op 1 seconde

1/29 x 60 op 60 seconden zijnde 1minuut

1/29 x 60 en nogmaals maal 60 om aan het uur te
komen = 124 km per uur

Na berekening blijkt de wagen dus 124 km per uur
te rijden ipv de aangegeven 120 . Voorzichtig
wezen dus !

Snappoe ?

Yo , Manu .

Goede uitleg!!

Als toevoeging… daarom hebben ze het ook meestal over de gemiddelde snelheid.

Volgens mij werkt een tachymeter met elke eenheid. Je legt één zo’n eenheid (mijl, kilometer, nautische mijl, etc.) af en van de ring kun je dan je gemiddelde snelheid in die eenheid per uur aflezen.

haakie Schreef:

Volgens mij werkt een tachymeter met elke eenheid.
Je legt één zo’n eenheid (mijl, kilometer,
nautische mijl, etc.) af en van de ring kun je dan
je gemiddelde snelheid in die eenheid per uur
aflezen.

Precies .
Dit is een goede aanvulling .

Yo , Manu .

Nice to have, mooi als je het mooi vindt, maar praktisch vrij nutteloos.
Zoals bijna alle complicaties.
Maar daar gaat het niet om, want ook een smartfoon kan meer tegenwoordig.
Snelheid kan je beter ijken met je navigatie systeem.

Horloges dienen tegenwoordig een heel ander doel, en welk, dat weten wij allemaal!

haakie Schreef:

Niet, dan is het gewoon een nutteloze versiering.
Aan een tachymeter heb je alleen wat als je de
centrale secondewijzer deel uitmaakt van de
chronograaf.

En zo is het… Om wat voor horloge gaat het hier, oftewel wat is je nieuwste aanwinst?

Wikipedia geeft vast wel uitleg

Joriss Schreef:

Wikipedia geeft vast wel uitleg

Uiteg staat er toch al…??