Een paar dagen geleden heb ik een nieuwe horloge gekocht en deze heeft een tachymeter. Ik heb al aan een paar mensen gevraagd of ze weten hoe dat werkt, maar niemand wist het. Ik heb het dus even op internet opgezocht, maar ik krijg sterk het vermoeden dat je voor de tachymeter een aparte wijzer nodig hebt, terwijl ik alleen maar een uur, minuut, en secondewijzer heb… Het lijkt me erg onlogisch dat ze een horloge maken met tachymeter zonder dat het werkt, dus misschien weten jullie hoe ik hem kan gebruiken.
Niet, dan is het gewoon een nutteloze versiering. Aan een tachymeter heb je alleen wat als je de centrale secondewijzer deel uitmaakt van de chronograaf.
De grote secondewijzer van de chrono IS de tachymeter .
Maar goed een praktische proef dus :
Je zoekt een rustige autostrade uit waarvan je denkt de volgende kilometer ongestoord 120 Km/u. te kunnen rijden .
Eenmaal je gehinderd wordt en je voet van het gas moet halen of moet remmen is de test nutteloos .
Je moet één kilometer lang precies 120 op de teller rijden .
Bij het voorbijrijden van een kilometerpaaltje druk je de chrono aan .
Bij het paaltje aan de volgende kilometer druk je de chrono af . Heb je dan precies dertig seconden gereden dan
staat de tachymeter op 120 en gaat de kilometerteller van je auto perfect . (Die kans is klein want velen hebben een
afwijking van 10 % of meer )
Kilometerpaaltjes staan zowat langs elke autostrade , ook in Olland , maar je moet ze wel weten te vinden .
Soms zijn ze maar een halve meter hoog , je doet dit dus best met twee : een chauffeur die netjes 120
blijft rijden en een passagier ( liefst mijn teergeliefde , aan de “regel van drie” verslaafde vrouw ) die de paaltjes in 't oog houdt en de chrono bedient .
Als je dit alles dus heel precies uitvoert en de chronowijzer staat op 29 sec , dan betekent dit dat je een afwijking hebt ttz dat je kilometerteller niet echt precies werkt ( wat dus meestal het geval is ) . Zeer nuttig om te weten dus , flitspalengewijs .
In dit voorbeeld dus :
1km op 29 seconden
1/29 km op 1 seconde
1/29 x 60 op 60 seconden zijnde 1minuut
1/29 x 60 en nogmaals maal 60 om aan het uur te komen = 124 km per uur
Na berekening blijkt de wagen dus 124 km per uur te rijden ipv de aangegeven 120 . Voorzichtig wezen dus !
De grote secondewijzer van de chrono IS de
tachymeter .
Maar goed een praktische proef dus :
Je zoekt een rustige autostrade uit waarvan je
denkt de volgende kilometer ongestoord 120 Km/u.
te kunnen rijden .
Eenmaal je gehinderd wordt en je voet van het gas
moet halen of moet remmen is de test nutteloos .
Je moet één kilometer lang precies 120 op de
teller rijden .
Bij het voorbijrijden van een kilometerpaaltje
druk je de chrono aan .
Bij het paaltje aan de volgende kilometer druk je
de chrono af . Heb je dan precies dertig seconden
gereden dan
staat de tachymeter op 120 en gaat de
kilometerteller van je auto perfect . (Die kans is
klein want velen hebben een
afwijking van 10 % of meer )
Kilometerpaaltjes staan zowat langs elke
autostrade , ook in Olland , maar je moet ze wel
weten te vinden .
Soms zijn ze maar een halve meter hoog , je doet
dit dus best met twee : een chauffeur die netjes
120
blijft rijden en een passagier ( liefst mijn
teergeliefde , aan de “regel van drie” verslaafde
vrouw ) die de paaltjes in 't oog houdt en de
chrono bedient .
Als je dit alles dus heel precies uitvoert en de
chronowijzer staat op 29 sec , dan betekent dit
dat je een afwijking hebt ttz dat je
kilometerteller niet echt precies werkt ( wat dus
meestal het geval is ) . Zeer nuttig om te weten
dus , flitspalengewijs .
In dit voorbeeld dus :
1km op 29 seconden
1/29 km op 1 seconde
1/29 x 60 op 60 seconden zijnde 1minuut
1/29 x 60 en nogmaals maal 60 om aan het uur te
komen = 124 km per uur
Na berekening blijkt de wagen dus 124 km per uur
te rijden ipv de aangegeven 120 . Voorzichtig
wezen dus !
Snappoe ?
Yo , Manu .
Goede uitleg!!
Als toevoeging… daarom hebben ze het ook meestal over de gemiddelde snelheid.
Volgens mij werkt een tachymeter met elke eenheid. Je legt één zo’n eenheid (mijl, kilometer, nautische mijl, etc.) af en van de ring kun je dan je gemiddelde snelheid in die eenheid per uur aflezen.
Volgens mij werkt een tachymeter met elke eenheid.
Je legt één zo’n eenheid (mijl, kilometer,
nautische mijl, etc.) af en van de ring kun je dan
je gemiddelde snelheid in die eenheid per uur
aflezen.
Nice to have, mooi als je het mooi vindt, maar praktisch vrij nutteloos.
Zoals bijna alle complicaties.
Maar daar gaat het niet om, want ook een smartfoon kan meer tegenwoordig.
Snelheid kan je beter ijken met je navigatie systeem.
Horloges dienen tegenwoordig een heel ander doel, en welk, dat weten wij allemaal!
Niet, dan is het gewoon een nutteloze versiering.
Aan een tachymeter heb je alleen wat als je de
centrale secondewijzer deel uitmaakt van de
chronograaf.
En zo is het… Om wat voor horloge gaat het hier, oftewel wat is je nieuwste aanwinst?