Tachymeter

Ergens in dit forum is iets terug te vinden over het gebruik van de “Tachymeter” bij een uurwerk.
Een volledige schaal is verdeeld in 1000 eenheden. Dit komt overeen met 1 Km. Je moet dus de meting doen over 1 Km,te zeggen:begin bij Km-paal a en stop de meting bij km-paal b, bijvoorbeeld op de autosnelweg.
Start de chrono bij a…stop de chrono bij b.Je doet er 40 sec over,wat overeenkomt met 90 Km/uur. Etc…
De tachymeter kan ook nog voor iets anders gebruikt worden. Als je wil weten hoeveel eenheden er op een uur kunnen gemaakt worden op een machine bijvoorbeeld.
Laat mij als voorbeeld nemen: ik wil gezichtscreme afvullen in potten,op een afvulmachine. Neem nu dat 1 afvulling 15 sec. duurt, dan kan ik 240 potten afvullen op 1 uur. Kijk op de schaal Tachy,en zie bij 15 sec: komt overeen met 240 E.(E: eenheden). Doe ik 1 pot op 7,5 sec is dat 480 potten per uur. Leuk toch.
Vul ik 3 potten op 15 sec, dan vermenigvuldig ik 240 x 3 = 720…
Vul ik ampullekes af aan 50 per 15 sec…; dan vermenigvuldig ik 240 x 15 = 12000 stuks per uur… Dus ook doeltreffend om eenheden per uur te meten…
Wie kan er nog iets bedenken???

Neem de tijd op die het duurt om een kilometer af te leggen; bijvoorbeeld 50 seconden. Je rijdt dan 72 kilometer per uur

Ik verschiet op 0 reacties…