Hallo allemaal,
Mijn interesse is momenteel een Tag Heuer 2000 chronograph automatic, maar heb er toch nog een vraagje over op dit forum waar altijd wel iemand tussen zit die er alles van weet! Het horloge zou uitgerust zijn onder de kap met een ETA 2892 en er staat ook duidelijk op de rotor 21 jewels, dus dat kan kloppen. Maar als ik dan ga zoeken naar dit horloge zie ik duidelijk dat op dit werk een module van Dubois-Dépraz zit maar dat geeft de rotor niet aan. Want in plaats van 21 jewels zou hij dan 39 jewels moeten hebben en dat staat er niet op. Wel is het zo dat de secondewijzer boven zit in plaats van links wat wijst op een ander werk dan de wereldbekende 7750. Nu stel ik me de vraag, werd het soms niet vermeld op de rotor terwijl dit werk de module toch had, of werden ze ook geleverd zonder de module. Men spreekt dan van werk LWO 283. Ik zit vol spanning te wachten op jullie reacties!
Is wellicht in het verleden een donor uurwerk gebruikt om het originele uurwerk weer tot leven te krijgen?
Ps. Ik ben een leek en heb nul verstand in deze, maar dit is de vraag die bij mij op kwam.
Er zijn veel meer werken die dit toegepast hebben. Kijk maar naar de Omega Speedmaster automatic, die heeft precies hetzelfde maar op deze staat niks aangegeven en dat is vreemd!
Ik zou ook even goed nadenken of je zo’n brakke band fijn vindt.
de band op is goed, het gaat me om het werk
Het basis uurwerk is de ETA 2892 die is door ETA gemaakt met een bepaald aantal lager stenen.
Dat TAG Heuer er later een moduul op heeft geschroefd met meer lager stenen dat doet er voor ETA dan niet meer toe kan ik mij zo voorstellen.
Ik heb ook even bij Omega naar de speedmaster reduced gekeken en daar staat op het uurwerk ook gewoon 23 Jewels dus daar wordt op het basis uurwerk ook geen vermelding gemaakt van het aantal stenen in de chronograaf module.
Verder geeft TAG Heuer aan dat dit horloge alleen door hun zelf in orde gemaakt mag worden er worden geen onderdelen voor uitgeleverd, alleen nog wat band onderdelen.
Als je het horloge van de zijkant bekijk dan zie je bij een met de Dubois opbouwmodule dat de kroon en pushers niet in één lijn zitten.
Als voorbeeld de Speedmaster reduced:
Hier zie je dat de kroon duidelijk lager zit dan de pushers.
Als je dit bekijk bij je genoemde Tag dan weet je dus zeker dat er gebruik gemaakt is van een opbouw module.
Hier wat achtergrond.
Both the quartz and automatic chronographs use the Dubois Depraz 2000 chronograph module: the Automatic movement (LWO 283) mates the DD2000 module to the ETA 2892 base.
The Dubois Depraz 2000 module was the result of a partnership between Lemania and Dubois Depraz that began in the late 1970s. Because Heuer contributed to the funding of the project, the LWO 283 was initially exclusive to Heuer, but when Lemania sold its shares in Heuer in 1984 to TAG, the use of the movement became more widespread among the Swiss watch brands, including many brands producing the highest quality chronographs.
Hier kun je het goed zien, bij de 2000 chrono.
Zijn overigens erg leuke horloge, imo! En ook (nog) voor niet al teveel geld te vinden. Ik zou zelf even de site van B&O Watches in de gaten houden. Zij hebben er regelmatig een (paar).