Tag Heuer Aquaracer re-lumen doen of niet? waar kan je re lumen en wat kost het?

Geachte mede horloge liefhebbers, ik ben nieuw hier en ik heb een horloge op het oog. Het gaat om een Tag Heuer Aquaracer Chrono 41mm 2007 met het uurwerk: ETA7750 (Komt compleet met box, extra link voor de bracelet en garantiekaart!). Ik ben zelf 19 jaar en ik vraag me af of het wel een goede deal is. ik vind het horloge erg mooi en uiteraard zitten er gebruikerssporen op! Maar er is een ‘‘gebrek’’ waar ik mijn twijfels over heb. De lume is verkleurd en het ziet er, vind ik zelf, niet echt mooi uit. Ik vroeg me af of dat veel effect heeft op de waardevermindering van het horloge.

Ook vraag ik me af wat jullie er over denken. Het horloge kost mij 850 euro. Zou het horloge ge re-lumed moeten worden? en hebben jullie enig idee waar dat gedaan kan worden, hoe en wat qua kwaliteit en hoeveel kost zoiets? :grinning:

hierbij de foto van het desbetreffende horloge:

Met de gedachte van relumen begin je al met een 0-1 achterstand… Weer je iets van de service historie?
Ik zou zelf eerst nog even rondkijken. Bij de outlet in Roermond liggen regelmatig Tag’s voor rond de 1000 en nieuw.

niet dat ik weet eigenlijk. Waarom is het geen goede gedachte als ik aan relumen denk? (kan nog wel wat leren :wink:

Niet origineel… dus de waarde zakt.

Deze is wel raar. Horloge van zo jong mag/kan niet zo verkleuren. Denk dat er aan gekloot is dan…

Waterschade wellicht?

1 like

Ik vrees waterschade of zo. Dat tritium verkleurt is normaal. Maar Superluminova wat hier op zit verkleurt niet.

oke dankje. is dat ook niet origineel te relumen dan? of zit daar dan een hoog kostenplaatje aan vast?

ik vroeg er naar hoe dat nou gekomen is en hijzelf zei dat de eigenaar voor hem, het horloge in een kist had gehad en hij denkt dat het eventueel is gekomen door zonlicht.

‘‘Heb hem wel even open laten maken destijds en vocht zeker niet. Dan zou je dat ook op het uurwerk zien.’’ was zijn antwoord daar op

Relumen is niet duur, maar het is niet origineel en dat is altijd onwenselijk. Het is bijna nooit zo goed als uit de fabriek.

Horloges met radium en tritium verkleuren. Dit is inderdaad moderner spul en dat gaat niet verkleuren

Zonlicht heeft geen effect.

:thinking:
Ik zou hier met een grote boog omheen lopen. Weet je zeker dat het horloge wel origineel is? Een ‘swiss made’ wijzerplaat met indexen die sterk doen denken aan (nep) tritium, op een relatief jong ogend model … ik heb er geen goed gevoel bij, maar kan het helemaal mis hebben hoor!

Goeie tip. Doen! Echt, doen …

Dat denk ik dus ook. Oh wacht jij hebt het niet per se over het horloge zoals die nu op de foto staat. :sunglasses:

Ik heb het over relumen. Dat zou ik niet doen… tenzij het al eens gedaan is.

Heb deze laten relumen. Eerste resultaat was zo:

Was zo:

Door @Barboendel

3 likes

Ik denk dat het wel een eerlijk persoon is met wat horloge kennis, dus het zal heus om een echt exemplaar gaan. Ik vond het ook maar vreemd hoe zoiets nou kan verkleuren… opnieuw lumen is dus eigenlijk geen optie als ik dat zo hoor en het zo laten vind ik persoonlijk ook niet echt mooi. wel jammer

Oké. Ik heb geen horlogekennis, dus …

… niet inhalen! :wink:

Wat ik denk te zien op die foto, is een hele hoop al niet meer origineel aan de lume. Het lijkt in elk geval alsof de wijzers en de 4 en 5 uur markers een lichtere kleur hebben dan de rest.

Soms is relumen minder erg dan iets wat half gerelumed is, en dus veel duidelijker al aan gerommeld is dan alles in elk geval in een kleur. Dan is het ook niet perse een waardevermindering.

2 likes

haha, gelijk heb je!

Ik ga het dan niet doen. zelf ben ik nogal een pietje precies en ik zou me er dermate aan storen

Maar je hebt dus kennelijk 850 euro te besteden, neem de tip van @sanderbbb dan ook even tot je. Voor een beetje meer heb je een nieuwe om de pols, met garantie en alles. Geen gedoe, geen twijfels. Als je haast hebt, maak je fouten …

4 likes

dat klopt ook. volgens de koper is het op die plek wat minder oranje verkleurd als op de rest

Ja dat klopt al niet, wijzers vangen het meeste UV en verkleuren altijd eerder dan de wijzerplaat.

In mijn ogen lijkt het op een eerdere reparatie, waarbij de wijzers en twee markers zijn vervangen. En wellicht kleurde het toen nog wel bij mekaar, maar heeft de verkleuring van de tritium daarna een grotere vaart genomen.

Dan zou ik ook gaan voor nieuw (of eventueel zeer jong). De zoektocht is ook gaaf en haastige spoed is zelden goed. Dus lekker op zoek naar iets waar je geen twijfels bij houdt. Good luck!

1 like

Mijn idee is, als je hem voor de juiste prijs kan krijgen is het ook goed, en dan bedoel ik met de waardevermindering van relumen in gedachte, en die kan behoorlijk zijn. En dan nog de kosten van een relume er bij in berekenen. Er zijn wel mensen die hem aardig ‘factory’ kunnen relumen hoor.

1 like