TAG Heuer en ETA-uurwerken

Horlogepraat Schreef:

astonmartin Schreef:

zeg kubang ga jij je zenith pleidooi eens nou
weer
aan ons ophangen?
dat kennen we nu wel.

of…wacht eens er schiet me iets tebinnen

waarom is rolex van zenith uurwerken afgestapt?
(eigenbouw nu)
waarom is ebel van zenith uurwerken afgestapt?
(lemania,eta)
waarom is panerai van zenith uurwerken
afgestapt?(eta,eigenbouw)

één simpele reden te duur (eta is stukken
goedkoper maar niet veel slechter)

nog een reden de slijtage van een el primero
(36000 bph) is zo gigantisch
die moet om de 3A4 jaar compleet geserviced
worden
om zn preciesie te garanderen

daar komt ook nog eens bij dat het elite 680
uurwerk echt niet beter is dan een 2892A2

dus laat zenith nu maar futuristische klokken
bouwen om op te vallen,hun uurwerken doen dat
allang niet meer.

Ik heb een Zenith EP is loopt al 9,5 jaar, zonder
geserviced te worden.
(per week +3 sec)

Zenith is top maar voor velen te duur!
(tu) (tu) (tu)

Ik zou mijn horloges sowieso om de 4-6 jaar laten servicen. Of deze nu goed loopt of niet. Gewoon uit voorzorg.

Ik denk dat Zenith overigens niet eens te duur is, maar dat er voor hetzelfde geld nog zoveel mooiers te vinden is. Al dan wel met een Valjoux of ETA uurwerk, maar veel mensen geven toch ook nog om de buitenkant. Niet dat ik nu zeg dat Zenith lelijk is hoor, maar je snapt vast wat er bedoeld word.

kubang Schreef:

Eta uurwerken zijn goede basisuurwerken. Voor de
meeste horlogebezitters of verzamelaars zijn dit
gewone acceptabele klokjes inclusief de afwijking
van 3 seconden per dag, de ETA 2824-2.
Als techneut koop je dus een inhouse uurwerk, dus
erg dure klokjes.
Top uurwerken worden gemaakt door ZENITH, kosten
nu tussen de 2200 euro en de 600.ooo euro en deze
is gewoon een ordinaire stalen horloge.
Heel kort heeft ZENITH ETA uurwerken overgenomen,
maar ze hadden zo.n grote afwijking van 3 seconden
per dag, dat ZENITH ze niet meer wilde verkopen.
Een gewone ZENITH heeft een afwijking van 2
seconden per week, ook als ze veertig jaar oud
zijn, Ze zijn ook tweede hands te koop en dus
meestal stukken goedkoper dan een nieuw horloge.
Doordat ZENITH een absoluut wereldtopmerk is is de
oplage van deze uurwerken zeer laag. Soms liggen
in de etalage meer PATHEK PHILIPPE uurwerken dan
ZENITH uurwerken.
Top kwaliteit is zeldzaam en kostbaar.

Ik denk dat je een beetje verkeerde conclusies trekt.
De zin “doordat Zenith een absoluut wereldtopmerk is, is de oplage van deze uurwerken zeer laag”, is een zin met een verkeerde conclusie.
Voorbeeld : Rolex is “wereldtopmerk” nr 1, en de oplage van Rolex is vele malen groter dan de oplage van Zenith en P.P. bij elkaar ! (omzet Rolex = omzet Zenith x35)
Want wat versta jij dan onder een “wereldtopmerk”?
Daar zijn natuurlijk verschillende criteria voor.
Ik ga er van uit dat jouw criterium “kwaliteit” is.
Natuurlijk maakt Zenith horloges van zeer, zeer goede kwaliteit.
Maar wat dacht je van Rolex (COSC) of het voorbeeld dat jezelf aanhaalt P.P. ?

Het probleem van Zenith is dat het complete plaatje niet klopt.
De mix van prijs-kwaliteit-imago klopt niet.
De groep potentiele kopers van horloges vanaf 10K euro heeft duidelijk laten blijken in de afgelopen jaren niet te kiezen voor Zenith.
Dit heeft te maken met het imago-probleem van Zenith.
Ondanks dat het kwalitatief goede producten zijn is men niet genegen dit geld uit te geven voor een Zenith en wel voor andere merken.
Natuurlijk heeft het ook te maken met de modellen-policy die Zenith de laatste jaren heeft doorgevoerd, maar ook de klassiekere modellen worden niet goed verkocht.

Dat verklaart ook de laatste zin die je post “soms liggen er meer P.P. uurwerken in een etalage dan Zenith uurwerken”.
De reden is niet de zeldzaamheid van Zenith, de reden is dat de vraag naar P.P. veel groter en constanter is dan de vraag naar Zenith en daardoor is de juwelier natuurlijk bereid de collectie P.P. altijd goed op niveau te houden.(omzet P.P.= omzet Zenith x10)
Daar komt nog bij dat P.P. de power heeft om de juwelier min of meer te dwingen de collectie op niveau te houden.
Zenith is al blij dat ze bij de juwelier vertegenwoordigd zijn.

Kijk eens bij een Zenith dealer (als je die uberhaupt nog kan vinden) naar de voorraad die hij heeft.
Die voorraad is klein, maar niet om de reden die jij aangeeft maar omdat de juwelier niet meer Zenith’s in voorraad wilt hebben.
Populair gezegd, ze zijn niet te slijten.

Zie o.a. ook de post onder “Nu korting bij juwelier”.
Van de Kerkhoff in Einhoven doet zijn gehele collectie in de opruiming.
En dat terwijl hij de enige dealer van het merk is in heel Brabant !!

Conclusie : Zenith heeft met zijn herpositionering en prijsopvoering van een aantal jaren geleden, te hoog van de toren geblazen.
Het merk zal in de komende jaren een hernieuwde strategie gaan doorvoeren anders zou het wel eens één van de merken kunnen worden die het zeer zwaar gaat krijgen in de komende periode van recessie en krediet-crisis.
(ach, ze kunnen altijd nog uurwerken gaan doorleveren)

edit : sorry, een beetje off-topic.

Zo… duidelijk verhaal

het is ook idd zo dat zenith 15 jaar geleden hele mooie horloges maakte

ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een zenith chronometre call135

Tja, we moeten het nu eenmaal niet mooier maken dan dat het is.
Zenith is een mooi merk, maar absoluut geen “wereldtopmerk”.
Zie mijn eerdere post:
De zaken die ik hierin aangeef zijn met feiten onderbouwd.
Ik zou er nog meer over kunnen uitweiden, ik zou er een topic over kunnen starten…:wink:
Schrale troost…ze zijn niet de enige die deze fouten hebben gemaakt.
Maar goed…ik snap de Zenith-liefhebber ook wel…

volgens mij ben jij een vertegenwoordiger van dit merk?

Nee hoor !!
Zou er niet aan moeten denken !

Beste Kubang,

Ik snap jouw gedachtegang wel, je bent tenslotte een Zenith liefhebber.
Maar je gedachtegang klopt echt niet.
Natuurlijk is Zenith het prestigemerk van LVMH. (maar dient ook gewoon als supplier voor Louis Vuitton horloges)
LVMH is op gebied van luxe één van de grootste spelers wereldwijd.
Maar LVMH heeft te maken met hun aandeelhouders en die willen maar één ding :
Zoveel mogelijk rendement !

Een horlogemerk heeft overigens geen bestaansrecht als het zich alleen richt op de Zwitserse markt.

Zenith een introvert merk ??
Zou ik niet willen stellen als ik de modellenpolicy van de laatste jaren bekijk.

Zenith is overigens niet het enige merk dat door LVMH in de problemen is gekomen.
Wat te denken van Ebel, daar was na hun tijd bij LVMH helemaal niks meer van over.

Intressant deze verhalen. De mijne ook…Steinhart nav b-uhr met een unitas 6497 uurwerk erin. Azimuth heeft exact dezelfde klok er heet Bomber met ook gewoon exact hetzelfde uurwerk erin 6497 allen kost ie 7 keer meer dan de Steinhart.

Steinhart laat gewoon z,n klokken bouwen bij een bedrijf in de jura en plaatst er gewoon zijn eigen wijzerplaat in.Lichte aanpassingen tov de Azimuth zijn de gesloten 4 en de sec streepjes thats it!.Azimuth betrekt gewoon dezelfde uurwerken van de fabrikant en zet ze zelf in de kasten met een eigen qualiteits eindcontrole en Steinhart laat dat gewoon door de fabrikant doen.

Maar die prijsverschillen zijn dus imo dus echt belachelijk . Marketing dus met een heel duur prijskaartje eraan. Ook Panerai gebruikt dezelfde uurwerken en geeftb er een ander naam aan. verbouwd lichtelijk wat aan het uiterlijk, een andere betere veerton met een betere veer( volgens hun) de brug een beetje aanpassen en hop! 10 keer duurder. tja …maar het blijft een leuke hobby.

Bigrosa Schreef:

Intressant deze verhalen. De mijne
ook…Steinhart nav b-uhr met een unitas 6497
uurwerk erin. Azimuth heeft exact dezelfde klok er
heet Bomber met ook gewoon exact hetzelfde uurwerk
erin 6497 allen kost ie 7 keer meer dan de
Steinhart.

Steinhart laat gewoon z,n klokken bouwen bij een
bedrijf in de jura en plaatst er gewoon zijn eigen
wijzerplaat in.Lichte aanpassingen tov de Azimuth
zijn de gesloten 4 en de sec streepjes thats
it!.Azimuth betrekt gewoon dezelfde uurwerken van
de fabrikant en zet ze zelf in de kasten met een
eigen qualiteits eindcontrole en Steinhart laat
dat gewoon door de fabrikant doen.

Maar die prijsverschillen zijn dus imo dus echt
belachelijk . Marketing dus met een heel duur
prijskaartje eraan. Ook Panerai gebruikt dezelfde
uurwerken en geeftb er een ander naam aan.
verbouwd lichtelijk wat aan het uiterlijk, een
andere betere veerton met een betere veer( volgens
hun) de brug een beetje aanpassen en hop! 10 keer
duurder. tja …maar het blijft een leuke
hobby.

Was het maar zo eenvoudig :slight_smile:

Leg uit! Fa Clockwise in Hellevoetsluis, Ruud kuiper bevestigd mijn verhaal over Azimuth Bomber en de Steinhart.

Uurwerken exact hetzelfde geen verschillen in afwerking kunnen vinden verdere specificatie’s als waterdichtheid exact hetzelfde enz enz…

Als hij moest kiezen wist ie het wel… tja en dat zegt een professional.Letterlijk zei hij je betaald gewoon heel veel voor de naam.Ik zeg ook niet dat dit voor alle merken geldt.

Maar 1 ding is heel zeker, de bekende merken die een bepaalde prijs hanteren daar zit uiteraard ook andere kosten in verwerkt.

De bedrijven maken uiteraard reclame voor hun product, medewerkers ,ontwikkelings kosten, personeels kosten , importeurs , dealers het moet natuurlijk allemaal betaald worden.
Waar overigens niks mis mee is. En bij Steinhart(voorbeeld hoor dit geldt voor meerdere merken zoals Archimede enz)daar zitten gewoon minder tussen personen bij dus daar kan je natuurlijk weer de prijs mee drukken. Want je koopt direct bij …

Eén van de redenen waardoor Steinhart zo goedkoop kan zijn is dat het geen horlogemerk is. Het is een handelsmaatschappij. Oneerbiedig gezegd is het een luxe Alpha die ontwerpen van een ander neemt, en kant en klare onderdelen gebruikt, en daar zijn naam op laat zetten. De kasten die ze gebruiken zijn gewoon uit de catalogus besteld, en niet speciaal voor hun gemaakt. De uurwerken gaan zo vanuit de fabriek de kast in, standaard plaatje laten bedrukken, en weer is een horloge klaar. Ze hebben dan ook geen onkosten aan ontwerpafdelingen, productie faciliteiten, geen horlogemakers in dienst, geen marketingafdelingen etc. etc.

Ik ken het bedrijf Azimuth niet goed, dus weet niet precies hoe zij te werk gaan voor dat specifieke model, maar ik ga er vanuit dat hun eigen kastenbouwer de kasten maakt (veel kleinere oplages dus) hun eigen wijzerplaten maker heeft die de platen maakt, de uurwerken niet droog uit de fabriek er in zet, maar demonteert, correct olie geeft, monteert en afregelt.

Ook ik denk dat Azimuth duur is, en ik zou het er ook niet voor over hebben, maar je kunt als horlogebouwer nou eenmaal niet voor de zelfde kosten werken als een plakmerk. Let wel, ik heb niks tegen dit type merken, en ik koop ze ook vanwege de prijs, maar als alle bedrijven zo zouden werken, kunnen we straks nog maar uit vier modellen horloges kiezen.

Dat bedoel ik dus, met zo simpel is het allemaal niet :slight_smile:

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

Eén van de redenen waardoor Steinhart zo goedkoop
kan zijn is dat het geen horlogemerk is. Het is
een handelsmaatschappij. Oneerbiedig gezegd is het
een luxe Alpha die ontwerpen van een ander neemt,
en kant en klare onderdelen gebruikt, en daar zijn
naam op laat zetten. De kasten die ze gebruiken
zijn gewoon uit de catalogus besteld, en niet
speciaal voor hun gemaakt. De uurwerken gaan zo
vanuit de fabriek de kast in, standaard plaatje
laten bedrukken, en weer is een horloge klaar. Ze
hebben dan ook geen onkosten aan
ontwerpafdelingen, productie faciliteiten, geen
horlogemakers in dienst, geen marketingafdelingen
etc. etc.

Ik ken het bedrijf Azimuth niet goed, dus weet
niet precies hoe zij te werk gaan voor dat
specifieke model, maar ik ga er vanuit dat hun
eigen kastenbouwer de kasten maakt (veel kleinere
oplages dus) hun eigen wijzerplaten maker heeft
die de platen maakt, de uurwerken niet droog uit
de fabriek er in zet, maar demonteert, correct
olie geeft, monteert en afregelt.

Ook ik denk dat Azimuth duur is, en ik zou het er
ook niet voor over hebben, maar je kunt als
horlogebouwer nou eenmaal niet voor de zelfde
kosten werken als een plakmerk. Let wel, ik heb
niks tegen dit type merken, en ik koop ze ook
vanwege de prijs, maar als alle bedrijven zo
zouden werken, kunnen we straks nog maar uit vier
modellen horloges kiezen.

Dat bedoel ik dus, met zo simpel is het allemaal
niet :slight_smile:

Groeten,

Martin

Hoi Martin,

Ik begrijp je volledig hoor geen probleem.
Tuurlijk is het een Plakmerk. Op een slimme manier inspelen op de bestaande merken die het “tig” voudige kosten.

Doet verder niet af dat de qualiteit verder uitstekend is. Maar zoals je zegt de wijzerplaat laten bedrukken met je naam en een paar kleine aanpassingen doorvoeren en in een bestaande kast deponeren.

Uurwerk wordt vanuit de fabriek zo er in gehangen en tja dat drukt de prijs enorm. Geen nacontrole op het uurwerk, mwah ga ervanuit dat erin de fabriek verder geen problemen ontstaan.

Steinhart heeft wel 2 uurwerk reparateurs in dienst voor het geval dat er toch iets aan zou mankeren. Geweldige service, staat Gunter bekend om.

Verder lekker genieten van mijn Steinhart en deze loop uitstekend , loopt nog geen 1,5 sec per dag sneller, dus een uitstekend resultaat lijkt mij.

Gr Henk.