Naast het uiterlijk van een horloge geef ik er ook veel om het innerlijk (net als bij vrouwen). Veel horlogemerken maken de kast en de band zelf, maar het uurwerk kopen ze in bij bijvoorbeeld ETA. Niets mis mee, want ik neem aan dat het ontwikkelen en produceren van uurwerken niet makkelijk en financieel haalbaar is voor veel horlogefabrikanten. Echter, ik vraag me toch af waarom een merk als TAG Heuer op zijn site dan aangeeft bij diverse modellen: TAG Heuer Calibre 5 (bijvoorbeeld), terwijl dat toch echt een ETA 2824-2 is. Is dit een marketing gericht addertje onder het gras of passen ze het uurwerk aan en geven ze het dan hun eigen naam? Zoja, hoe groot zijn die aanpassingen dan?
TH is een prachtig merk met status en daarom hoop ik dat TAG Heuer, net als bijvoorbeeld Omega, ooit volledig zelf eigen uurwerken produceert. Hiermee stijgt niet alleen de status, maar zal het merk naar mijn idee ook steeds meer een soort eigen karakter krijgen.
TH is recentelijk met The Grand Carrera (Chronometer!) op de markt gekomen. Prachthorloges met een roterende seconde-aanduiding. Ook de Monaco V4 laat zijn innovatie zien met een bewegend blok dat met bandjes aan de tandwieltje is verbonden.
Dan vraag ik me toch af, is dit volledig van TH of is dit ETA of een andere fabrikant?
Omdat ik ook van oordeel ben dat bij sommige uurwerken de gevraagde prijs noch terug te vinden is in het " juweel/design " , noch in het mechanisme , toch enkel zinnen uit een artikel dat gaat over de vergelijking tussen een ETA 2824-2 en een Miyota 8215 :
The Swiss ETA 2824-2 movement is used in several makes including Auguste Reymond, Cartier, Dugena, Eterna, Festina, Fortis, Gaddy’s, Kienzle, Maurice Lacroix, MHR, Motochron, Oris, Schwarz-Etienne, TAG-Heuer, Tissot to name a few.
The Miyota 8215 is used in such brands as Camel, Citizen, Dugena, Festina and Invicta. Miyota is owned by Citizen in Japan.
The two movements, while similar, have differences that set them apart, both in functionality and application.
Cost - The 25 Jewel ETA 2824-2 Automatic Movement can be purchased from Ofrei (A large watch materials house) for about $78. It is employed in watches costing thousands including the Rolex Tudor Submariner. The 21 Jewel Miyota 8215 costs about $37 and is used in watches priced from $100 and up.
BPH - Beats per hour. ETA 2824-2 28,800 BPH or 8 beats per second (4 Hz) vs 21,600 or 6 beats per second (3 Hz) for the Miyota 8215. Most mechanical movements run at 18,000 BPH or 5 beats per second (2.5 Hz). Both movements have higher than average BPH a plus.
Het artikel was veel langer dan deze enkele zinnen .
De conclusie van het artikel was dat beide loopwerken goed zijn , maar dat de ETA toch de voorkeur verdient .( secondenwijzer stopt bij opwinden , iets gemakkelijker op te winden ) .
Wat de conclusie betreft van de prijs van het loopwerk tov de totale prijs van de horloge : als ge iets echt mooi vindt en graag zou hebben , is het beter van daar niet bij stil te staan
Wat je eigenlijk kan concluderen, is dat men negatief doet over Oosterse ‘plakmerken’ (Zowel chinees als japans) maar dat de gemiddelde zwitserse fabrikant precies hetzelfde doet. Een uurwerk van 5 tientjes in meestal een niet eens orginele kast drukken, en er een klap geld voor vragen.
Daar komt nog bij dat veel van die merken hun produktie uitbesteden naar China .
Zolang er 50% van de waarde in Zwitserland geproduceerd wordt mag er SWISS MADE opstaan .Als ze een ETA gebruiken is dat altijd het geval ( uiteraard echt goud en diamanten buiten beschouwing gelaten ) .Band en kast komen uit China , en het is best mogelijk dat in die fabriek replicas gemaakt worden van enkele andere merken , niet van het merk waar ze officieel voor produceren . Het is wel bekend dat ze soms niet vies zijn van bijkomende produkties ( van de officiele versie ) voor hun eigen rekening ,bestemd voor de grijze markt .
One workhorse of the ETA mechanical line is the ETA 2824-2, The 2824 is an automatic winding, twenty-five (25) jewel movement, available in four executions or grades: Standard, Elaborated (improved), Top and Chronometer[5]. The key components which differ at the line of demarcation between Elaborated and Top are the barrel spring, shock protection system, pallet stones, balance wheel & hairspring and the regulator mechanism. To illustrate the differences in accuracy garnered by the successive grades, consider the following specifications:
* the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/-12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
* the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
* while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-10 seconds/day.
The Chronometer grade must meet strict standards prescribed by the COSC. Chronometer grade movements are serial numbered as that is a requirement of the certification authority. Moreover, it should be noted that the degree of decoration on the movement’s parts, generally only an aesthetic improvement, increases as well with the grade.[/i]
Weet iemand of er tussen deze 2824-2’s ook verschil is in kwalieit van materiaal en afwerking, of is dit onderscheid puur gebaseerd op het afstellen van het balanswiel?
Ik geloof dat zelfs Omega gebruik maakt van aangepaste ETA’s hoor. Ergens schrok ik er ook wel van, hoe gemodificeert het ook is, het blijft een ETA, net als dat er een ETA uurwerk in een Alpha zit. Vandaar dat manufactuur uurwerken ook zo op prijs worden gesteld, hier staan echter ook de nodige kosten tegenover.
Ik ben het er wel mee eens dat een merk als TAG of Omega zich best eens mag wagen aan een “standaard” betaalbaar manufactuur uurwerk voor hun eigen collecties. Echter gok ik dat deze dan behoorlijk duurder worden als de voorgaande modellen, waardoor je alsnog in een te dure klasse komt.
Las het namelijk net in een review van een SMP:
[i]In addition to good looks and impressive pedigree, the “electric blue” Seamaster also boasts the Omega Caliber 1120 movement. The Omega cal. 1120 is an amazing movement, and an excellent choice for this watch. The movement was first introduced in 1996, and Omega uses the ETA 2892-A2 as the base ebauche, and heavily modifies it to produce the 1120. The base ETA 2892-A2 is widely considered the best movement ever produced by ETA (first introduced in 1975, with a lineage going back much further with Eterna). Many, many high end watch manufacturers (like IWC and Cartier) also use the 2892-A2 as a base movement. Why? Well, cost is no doubt a factor. However, I submit that many watch companies all come to the same conclusion: They could spend the money to design and manufacture their own movement in-house and still not match the technical marvel which is the 2892-A2. Don’t take my word for it – research the treasure trove of articles on Timezone by such horological luminaries as Walt Odets and others who closely examine the attributes of the 2892-A2.
So Omega doesn’t begin with a low end movement in the 2892-A2; neither do they simply slap a coat of paint on it to create the Omega 1120. Two extra jewels are added to the 2892-A2 (the 1120 is a 23-jewel movement), rhodium plating, and other extensive modifications designed to increase precision, durability, and quality – the end result is a chronometer grade movement and a true marvel of Swiss ingenuity and engineering. The Omega 1120 may not be an “in house” movement (designed and manufactured completely by Omega) but it certainly is what I call an “in family” movement – ETA and Omega are both divisions of the Swatch Group. To those who would dismiss the Omega Cal. 1120 simply on the basis of it not being an “in-house” movement, I invite you to read an article by Carlos A. Perez entitled, “On The Ebauche Tradition.” This particular example came from the dealer running at an impressive +3 seconds per day – well within the standards needed to earn the COSC certification this watch has (COSC eligibility requires a variation of no more than +6 or -4 seconds per day).[/i]
Inderdaad, Alpha’s bevatten zeker geen ETA’s! Dan zou een Alpha inclusief ETA-uurwerk, goedkoper zijn (met gunstige koers) dan de eerder genoemde kostprijs van een écht ETA-uurwerk zelf…uhm…
Ga ik Alpha’s inslaan en de uurwerken verkopen tegen kostprijs
Het is ook even overdreven bedoeld. Mijn Hamilton Jazzmaster Viewmatic draagt wel een ETA uurwerk onder de klok, de prijs bij de S&C van dit horloge bedraagd €450,-.De prijs van een Omega of IWC bedraagd €2300,-. Dat ik het merk Alpha er in betrek is dus enigsinds overdreven, maar nog is het vreemd dat een “Goedkopere klok” over hetzelfde uurwerk beschikt. Wat niet afdoet aan de rest van mijn toespraak.
Ik meen me te herinneren dat een simpele 2824 inkoop zo’n $80 was. Maar juist het ‘extra’ werk is erg duur. Ieder uur dat een zwitserse horlogemaker er aan moet besteden maakt hem misschien wel weer 100 euro duurder. Dit gaat dus knap hard.
Vaak ook wat grover afgewerkt. deze ‘Asian klonen’ hoeven echter niet slechter te lopen dan het origineel. De 6497 wordt volgens mij ook regelmatig gekoopieerd…
zeg kubang ga jij je zenith pleidooi eens nou weer aan ons ophangen?
dat kennen we nu wel.
of…wacht eens er schiet me iets tebinnen
waarom is rolex van zenith uurwerken afgestapt? (eigenbouw nu)
waarom is ebel van zenith uurwerken afgestapt? (lemania,eta)
waarom is panerai van zenith uurwerken afgestapt?(eta,eigenbouw)
één simpele reden te duur (eta is stukken goedkoper maar niet veel slechter)
nog een reden de slijtage van een el primero (36000 bph) is zo gigantisch
die moet om de 3A4 jaar compleet geserviced worden om zn preciesie te garanderen
daar komt ook nog eens bij dat het elite 680 uurwerk echt niet beter is dan een 2892A2
dus laat zenith nu maar futuristische klokken bouwen om op te vallen,hun uurwerken doen dat allang niet meer.
Vaak ook wat grover afgewerkt. deze 'Asian klonen’
hoeven echter niet slechter te lopen dan het
origineel. De 6497 wordt volgens mij ook
regelmatig gekoopieerd…
Jep, door Tag Heuer, die noemt het Caliber 1, en Je hebt ze ook uit Italië, helemaal volgeprint met ‘Panarai’
Maar je bedoelt waarschijnlijk de chinese. Die hebben ook hele mooie varianten.
Zelf heb ik inmiddels drie 6497 klonen in diverse uitvoeringen.
zeg kubang ga jij je zenith pleidooi eens nou weer
aan ons ophangen?
dat kennen we nu wel.
of…wacht eens er schiet me iets tebinnen
waarom is rolex van zenith uurwerken afgestapt?
(eigenbouw nu)
waarom is ebel van zenith uurwerken afgestapt?
(lemania,eta)
waarom is panerai van zenith uurwerken
afgestapt?(eta,eigenbouw)
één simpele reden te duur (eta is stukken
goedkoper maar niet veel slechter)
nog een reden de slijtage van een el primero
(36000 bph) is zo gigantisch
die moet om de 3A4 jaar compleet geserviced worden
om zn preciesie te garanderen
daar komt ook nog eens bij dat het elite 680
uurwerk echt niet beter is dan een 2892A2
dus laat zenith nu maar futuristische klokken
bouwen om op te vallen,hun uurwerken doen dat
allang niet meer.
Ik heb een Zenith EP is loopt al 9,5 jaar, zonder geserviced te worden.
(per week +3 sec)
Zenith is top maar voor velen te duur!
(tu) (tu) (tu)