Ja zijn zeker mooie klokken, ik vind het de mooiste Monaco. In ieder geval veel mooier dan de hele drukke nieuwe modellen.
Groeten terug!
Ik heb deze, je mag langs komen (regio Amsterdam) om te kijken magnetisme de oorzaak is.

Of je koopt er een voor een tientje via dx.com ebay miniinthebox of…
Kan ook plakkende spiraal zijn: olie of vet op de verkeerde plaats terechtgekomen. Ga dan naar een gode horlogemaker die lost het zo op.
En ik heb een keer een Seiko 5 gahad met dit verschijnsel: spiraal was gehaakt achter deel van kompasbrug: Oplossing los tikken.
Yep.
Mee eens. Dirk staat hier goed “te boek”
Succes
Elf.
Over dat zelf demagnetiseren wil ik nog wel wat kwijt.
Vroeger, toen we met bandrecorders en later met cassetterecorders werkten, moesten de opname en afspeelkoppen regelmatig gedemagnetiseerd worden, ik heb dat vaak gedaan. Sterker nog, ik moet dat ding nog ergens hebben.
Waar het me nu om gaat, de truc was dat je op afstand de demagnetiseur inschakelde, en hem dan geleidelijk naar de kop toe bewoog, en vervolgens ook geleidelijk er weer vanaf. Als je hem er tegenaan zette en dan abrupt de stroom inschakelde, had je kans dat de kop alleen maar erger gemagnetiseerd raakte. Het was niet moeilijk, maar wel belangrijk om het op die manier te doen.
Voor horloges zal dat waarschijnlijk ook gelden. Let daar dus op als je zelf aan de slag gaat.
Gisteren bij Dirk geweest. Die was er in 2 minuten uit.
Maakte de klok ter plekke open en zag dat - waarschijnlijk door een valpartij - de “veer” die in en uit beweegt (excuus ben geen expert ) was blijven haken aan de binnenkant waardoor de veer minder ver kon uitzetten en daardoor ging de klok te snel lopen. Nadat de veer los gemaakt was van waar deze haakte liep de klok weer als vanouds.
Deze zeer goede service koste mij helemaal niets! Dank Dirk voor je goede hulp!
Gefeliciteerd. Helemaal goed.
Dirk is oké.
Elf.
Kijk, dit is waarom ik zo vaak op HF lees: een probleem, een lading oplossingen plus uitleg en (niet onbelangrijk): de oplossing werkt nog ook. Iedereen plus een horloge is blij.
Nu alleen de foto’s nog Enneh, misschien was het handiger om meteen in de openingspost te vermelden dat het horloge gevallen was. Gokt makkelijker, haha. Of wist je niet dat het horloge gevallen was?