Tag Heuer Monaco CW2111-0 loopt ineens 5 min per uur te snel

Beste horloge liefhebbers,
Ik ben alweer enige tijd in het bezit van een prachtige Tag Heuer Monaco Chronograaf automaat type CW2111-0. Het model met de zwarte wijzerplaat.
Tijdloos en toch het klassieke kenmerkende Monaco model.
Dit horloge liep tot afgelopen vrijdag zeer nauwkeurig bij dagelijks dragen.
Sinds vrijdag loopt het horloge veel te snel; circa 5 minuten per uur!
Hierdoor is het niet meer te gebruiken, alleen nog als sierraad.
Ik heb even wat juweliers rondgebeld. Die willen het graag opsturen naar Tag voor een grote beurt/schoonmaak. Ik ben het horloge dan echter circa 8-12 weken kwijt voor een minimaal bedrag van ca 470-500 euro. Echter als er nog zaken vervangen moeten worden komen daar nog kosten bij.
Iemand ervaring met een dergelijke klacht en zijn er alternatieve oplossingen voorhanden die minder kosten en tijdrovend zijn?

Ik zou zeggen neem eens contact op met Pikotech in Uden…
http://www.pikotech.nl/site/nl/pages/home

Lijkt op gemagnetiseerd.

Ergens in de buurt van een sterke magneet met het horloge geweest?

Elf.

Geen idee. Wat zou als een sterke magneet in het dagelijks leven kunnen doorgaan dan?
Hoe kan het gedemagnetiseerd worden?

Pfiewww. Ik noem maar iets , luidsprekerunits ??

Elf.

Tsja, mogelijk. Maar hoe kan ik weer demagnetiseren dan?

Men dompelen ’ m in een goed glas whisky en daarna de horlepiep voor zeker zes keer doe drie diepe kniebuigingen et voilà.

NEE ;), ga naar een goede horlogemaker.

Wil overigens niet zeggen dat het zo is, maar het lijkt zo

Elf.

:slight_smile:

Lijkt me ook het beste. Maar dus niet naar juwelier maar horlogemaker?
Iemand nog een goed adres in de randstad? Bij voorkeur Rotterdam of Utrecht.

Ineens naar +5 min klinkt inderdaad als een gemagnetiseerd horloge.

Komt blijkbaar weer wat meer voor dan voorheen:

I’ve been in the watch business for nearly 40 years, and I can tell you that I’m seeing more magnetized watches now than ever before. It’s not a huge number, but it is growing. Mostly, it has to do with the proliferation of electronic devices with strong magnets like the one in your iPad cover.

uit:

http://iwmagazine.com/2013/11/06/demagnetizing-a-timepiece-ask-an-expert/

ok, dank voor je reactie. Grote vraag; wat is de remedie?

Je horloge laten demagnetiseren bij de horlogemaker.

echodelta Schreef:

ok, dank voor je reactie. Grote vraag; wat is de
remedie?

Een heel simpele ingreep. Een horlogemaker kan het zo voor je oplossen.
Zie bijv:

Dit even ter info.

nl.aliexpress.com en zoeken op horloge “demagnetiser”.
Ben geen technieker maar mss helpt een van deze goedkope toestelletjes.
De meesten zijn om gereedschap te demagnetiseren maar er staan er ook bij voor horloges volgens mij. Werd zelfs ooit op het rolexforum aanbevolen.

Door het magnetiseren “verkleefd” de spiraal aan elkaar waardoor deze korter wordt en dus sneller gaat lopen.

Mooi horloge trouwens, zijn Neef (Heuer Monaco) zegt hoi…

In Rotterdam kan ik je Dirk Oskam aanbevelen. http://www.dirkoskam.nl/ Goeie vakman, werkt snel en niet te duur.

Wat een heerlijke eensgezindheid… maar inderdaad… een gemagnetiseerde spiraalveer is ook hetgeen waar ik “een kist bier onder zou durven verwedden”… zoals gezegd. door het magnetisme “plakken” de windingen aan elkaar… en daarmee verkort de effectieve veerlengte… gevolg… frequentie neemt toe… en het horloge krijgt haast… :slight_smile:

Even een vraagje aan de Experts… als je een gemagnetiseerde spiraalveer hebt… demagnetiseer je alleen de spiraal?.. of het hele horloge?..

Ik heb het zelf nog niet nodig gehad maar mijn horlogemaker zei me eens “gewoon meebrengen, dan doe ik het even voor je, duurt geen vijf minuten”.
Dus, denk ik dan, zal het geen te dure kost worden en liet ik het door een vakman uitvoeren.

als’t geen 5 minuten duurt… dan denk ik dat ie het hele horloge over het demagnetiseerapparaat haalt… scheelt weer… hoeft het horloge ook niet open… :slight_smile:

Niet goed, of niet voldoende ?
Ik zou denken dat je er niks verkeerd kan mee doen. Voor je kosten maakt en het horloge ook open moet eerst zien of dit niet voldoende geholpen heeft. Maar ben dan wel geïnteresseerd maar geen kenner.

ok, dank voor alle reacties. Ik ga op de demagnetizeer toer.
Laat nog even weten of het gelukt is!