(TAG) Heuer only (Deel 3)

Wat wil je weten?

Welk type dit is. En hoe oud het horloge ongeveer is. En misschien een kleine waarde schatting ( ja ik weet dat dat eigenlijk niet de bedoeling is dus alvast sorry daarvoor )

Google even op Heuer Datemaster jaren 50 of 60, dan weet je denk ik genoeg.

Ja dat ik zelf natuurlijk ook al gedaan. Maar geen resultaat.

Het Heuer Datemaster horloge is een zeldzaam en charmant vintage model uit de jaren 50 en 60. Hoewel Heuer tegenwoordig vooral bekend staat om iconische chronografen zoals de Carrera of Monaco, was de Datemaster een eleganter “three-hand” horloge met een datumfunctie, vaak geproduceerd in samenwerking met retailers.
Hier zijn de belangrijkste details over dit bijzondere horloge:

1. Kenmerken en Ontwerp
    De Wijzerplaat: Vaak voorzien van een zogenaamde “roulette” datumschijf, waarbij de datumnummers afwisselend in rood (even dagen) en zwart (oneven dagen) worden weergegeven. De wijzers zijn meestal in “sword”-stijl en de uurmarkeringen zijn opgelegd (raised markers).
    De Kast: De meeste vintage modellen hebben een bescheiden diameter van ongeveer 34mm tot 35mm, wat typerend was voor die tijd. Ze zijn meestal uitgevoerd in roestvrij staal of verguld goud.
    Uurwerk: De Datemaster werd aangedreven door betrouwbare Zwitserse automatische uurwerken (vaak van A. Schild), wat het een degelijk en functioneel horloge maakte voor dagelijks gebruik.
  2. Samenwerkingen (Baylor en Zales)
    Een interessant historisch feit is dat veel Datemaster-modellen zijn geproduceerd onder de naam “Baylor”. Baylor was het eigen merk van de Amerikaanse juweliersketen Zales. Omdat Heuer indertijd de productie voor hen deed, zie je vaak horloges met “Baylor Datemaster” op de wijzerplaat, terwijl de binnenkant (het uurwerk en de kastdeksel) gewoon door Heuer is gesigneerd.
    Verzamelwaarde: Exemplaren die volledig “Heuer” op de wijzerplaat hebben staan, zijn zeldzamer en vaak gewilder bij verzamelaars dan de Baylor-varianten.
  3. Huidige Waarde (2026)
    De waarde van een Heuer Datemaster hangt sterk af van de staat en de originaliteit:
    Baylor Datemaster: Afhankelijk van de conditie variëren deze meestal tussen de €600 en €1.200.
    Originele Heuer Datemaster: Deze zijn schaarser. Een goed bewaard gebleven exemplaar in originele staat kan tussen de €1.500 en €2.500 opbrengen op de verzamelaarsmarkt.
    Waar moet je op letten?
    Als je overweegt er een te kopen of te verkopen, let dan op de volgende zaken:
    De kroon: Deze is bij veel vintage Datemasters niet gesigneerd (geen logo), wat origineel kan zijn.
    De wijzerplaat: “Patina” (lichte verkleuring door ouderdom) is acceptabel en wordt door verzamelaars vaak gewaardeerd, maar let op overgeschilderde wijzerplaten (redials), die de waarde flink verlagen.
    Het uurwerk: Controleer of het “ZOA” import-merk aanwezig is op het uurwerk (dit wijst op de Amerikaanse import via Baylor).
    Het is een fantastisch horloge voor iemand die de geschiedenis van Heuer waardeert, maar op zoek is naar iets subtielers en unieker dan de standaard sportmodellen. Heb je een specifiek exemplaar op het oog of wil je meer weten over een bepaald serienummer?

Dit vertelde Gemini

1 like

Bedankt Jero, maar de AI optie had ik zelf ook al gebruikt haha. De reden van mijn vraag is dat ik de kans heb om dit horloge van iemand over te nemen maar ik kan er online geen 2de van vinden.

1 like

Staat/stond toch op marktplaats?

Ja klopt

Niet mijn specialiteit, deze era en dan ook nog een model dat ík niet kende. Kan dus weinig toevoegen aan wat hier al gezegd is. Behalve dan dat ik het een leuk horloge vind. Succes met de beslissing!

Ja, er zijn dus mensen, hier op HF, die hun horlogekeuze afstemmen op hun kledingstijl van die dag of hun activiteit of gewoon hun mood, op dat moment. Ik stem mijn horlogestijl af op mijn bierkeuze.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Proost, mensen!:beers:

23 likes

Vandaag even spontaan naar de outlet in Roermond geweest en natuurlijk de Tag boutique bezocht en natuurlijk moest er iets gepast worden.
Aquaracer full lume. Na het zien van @TagEd zijn vintage fulllume wou ik dit eens zien in het echt maar ik ben een klein beetje verliefd geworden op de fulllume.

10 likes

Gaaf ding, hoor!:star_struck:

@TagEd bij de Miami Grand Prix hoort natuurlijk een TAG Heuer op een blauw bandje :checkered_flag:

16 likes

Hij gaat alle support, geluk en skills nodig hebben, na die dramatische start!

1 like

13 likes

Je hebt 'm dus gekocht? Nice! Gefeliciteerd!:+1::partying_face:

20 likes

Ja kreeg hem niet meer uit mijn hoofd haha. Maar heel blij mee!

2 likes

Wauw,:ok_hand:

1 like

Haha, zo gaat dat, he?! Maar, lekker, man! Geniet ervan!

Youre Making Me Blush GIFs - Find & Share on GIPHY
Thank you! :blush: :+1:

1 like