Tag Heuer servicevraag

Beste Allemaal,

Ik heb ooit een prijsopgave voor de reparatie van een oude Omega Seamaster Mariner opgevraagd.
Ook een kwarts-uurwerk. Dit kwam uit op ongeveer 1500 euro. Verhaal was toen dat het om een al wat ouder uurwerk ging en dit uurwerk in de loop der jaren nogal zeldzaam was geworden.
Schaarste maakt een product duur, dus zodoende. Dit vond ik destijds belachelijk. Veel later kreeg ik overigens een andere uitleg. Als een uurwerk niet meer voorradig is moeten onderdelen speciaal voor het horloge gemaakt worden en dit is handwerk en daarom behoorlijk duur. Aangezien alle grote horlogemerken commerciƫle instellingen zijn acht ik beide versies aannemelijk.
Ik heb zojuist een prijsopgave van net iets onder de 1000 euro ontvangen. Nog steeds een heel groot bedrag, maar omdat ik dit horloge van mijn ouders heb gekregen op mijn 18de verjaardag kleeft er voor mij nogal wat sentimentele waarde aan.
Maar goed, terug naar het topic, als het een intussen verouderd uurwerk is, kan de prijs van een reparatie dus ver buiten proporties liggen. Het is aan de eigenaar/eigenaresse of deze die waarde aan het horloge wil en kan toekennen.

Naar een onafhankelijke horlogemaker stappen kan natuurlijk, net zoals met een auto, wel veel in de prijs schelen. Mijn auto gaat namelijk nooit naar de dealer maar naar de garage om de hoek.
Ben dus zoā€™n arme stakker die zijn auto helemaal zelf moet betalen. Gelukkig geef ik niets om autoā€™s en is mijn goedkoopste horloge, een seiko, waarschijnlijk net zoveel, of zelfs meer, waard als mijn auto.

Of TAG Heuer en alle andere grote merken met een dikke pen schrijven is voor mij als leek niet te controleren. Heb daar wel vermoedens over maar wil niemand tegen het zere been gaan schoppen.

Groet,
Arvid

Zoals Floris155 al aangaf kun je een nieuw binnenwerk op het web scoren.
Voor $88.- excl. verzendkosten heb je er al een.
Waar zitten dan de enorme meerkosten in?

Met vriendelijke groet,
Inca

Omdat ik er in ieder geval geen ETA 251.471 in heb zitten maar (als ik het goed heb) een ETA 1320 en dit uurwerk al ruim 30 jaar niet meer wordt gemaakt.
Een donor-horloge kopen is goedkoper maar dan heb ik nog geen idee hoe ik het uurwerk moet vervangen. Ik heb daar overigens ook het gereedschap niet voor.
Maar goed, als het goed is, en ik laat hem nooit meer vol lopen met water, gaat ie nu de rest van mijn leven mee.
Daar hoop ik dan maar op.

Groet,
Arvid

Even een belangrijke factor bij de kostenberekening - de juwelier pakt DE HELFT van het bedrag.

ā€œO, dan stuur ik mā€™n horloge toch rechtstreeks naar het servicecentrum?ā€ Die lachen zich dood. Prijs blijft nl. hetzelfde en dus dubbele winst.

Tag Heuer gebruikt altijd standaard ETA uurwerkjes, niks bijzonders en altijd makkelijk te verkrijgen.
Maar als je een oud Omega Quartz uurwerk hebt die ze niet meer maken dan kan het inderdaad lastig worden, Omega past altijd de ETA uurwerkjes zelf aan.

Ik lees soortgelijke verhalen over de meeste ā€œgroteā€ merken. Eigenlijk best bizar.

Aan de andere kant, is dit gedrag wel de bestaansbasis voor de echt horlogemaker. Met een uur sleutelen en paar tientjes aan onderdelen zou dit horloge imho weer jaren mee moeten kunnen.

150 Eu lijkt mij schappelijk.

Zou geen schatting durven maken, maar heb ook sterk vermoeden dat je bij een horlogemaker minder gaat betalen. Een kort telefoontje/mailtje naar iemand als Kalle Slaap/Chronoglide en je hebt zo een indicatie. Maar ja, dit soort services zijn voor horlogemerken en juweliers natuurlijk de krenten uit de pap. Net zoals ik altijd weer steil achterover sla van wat een merkdealer voor wat eenvoudig werk aan de auto durft te berekenen. Of bijvoorbeeld een loodgieter/installateur voor een bescheiden klusje in of aan mā€™n huis en ga zo maar door. Echt bizar. Succes!

Dank tot dusver voor alle reacties en het meedenken.
Een rondje bellen heeft me het volgende opgeleverd. Eerst toch maar eens met de juwelier gebeld voor toelichting bij de prijsopgave. Deze kwam met de uitleg dat wat betreft de smering, problemen met ingedroogde olie/vetten op zich wel kunnen worden opgelost, maar dat de ervaring is (van Tag Heuer?) dat problemen dan toch weer kunnen terugkomen. Om die reden wordt gekozen voor het vervangen van het quartzuurwerk. Op mijn opmerking dat het horloge, voordat batterij leeg ging, geen problemen vertoonde was de repliek van de juwelier dat Tag Heuer alleen garantie op het onderhoud wil geven indien ook de dingen worden gedaan die geadviseerd zijn door Tag Heuer. Kortom (zo leg ik het dan maar uit) het is of je doet alles wat we hebben aangegeven tegen de kosten die benoemd zijn, of we doen niets.

Daarna gebeld met een onafhankelijke horlogemaker hier in de regio. Deze wil een en ander best oppakken, maar geeft tegelijkertijd aan dat indien er problemen met de electronica zijn, het door de mogelijk moeilijker beschikbaarheid van het quartzuurwerk geen klus is die hij wil oppakken.

Maar ja, de batterij vervangen en weer waterdicht maken kan natuurlijk altijd. En dan maar hopen dat het horloge naar behoren blijft functioneren, ondanks al die ā€œingedroogde olie/vettenā€. :smiley:

Ik denk: niet geschotenā€¦

Je bent er vanuit gegaan denk ik dat het horloge is gestopt vanwege een lege batterij, maar dat zou dus ook heel goed kunnen komen door de uitgedroogde/vieze olie.
Het radar werk van een quartz heeft maar een lichte aandrijving dus als er een vuiltje tussen de raderen of in dit geval om ingekoekte olie gaat dan kan een uurwerkje daarop stil gaan staan.
Ik neem aan dat Tag Heuer je geen nieuw uurwerk aansmeert terwijl het uurwerk met een nieuwe batterij gewoon loopt.

Het is dan wel weer logisch dat ze geen garantie willen geven op het uurwerk bij een service beurtje gezien Tag Heuer toch wel hoge kwaliteit eisen heeft, het radar werk kan met wat olie wel weer goed lopen maar het kan natuurlijk altijd dat er nog iets van het elektronische gedeelte in het uurwerkje kapot kan gaan of dat het stroomverbruik te hoog blijkt te zijn als je het horloge weer terug hebt ontvangen, en dan zou er alsnog een nieuw uurwerk in moeten onder de garantie.

Het ETA uurwerkje is bij elke fournituren handel te verkrijgen, ik heb het even nagekeken 70 euro inkoop excl, btw.
Ik weet niet in welke omgeving je woont maar er zal echt wel iemand bij je in de buurt zitten die een uurwerk wissel voor je kan verzorgen voor een mooi prijsje.

Misschien eens kijken op het ā€œervaringen met horlogemakersā€ gedeelte? Wellicht dat er horlogemakers op ons forum zijn die het voor een fractie van de prijs doen?

Beste Floris,

Dank voor deze informatie over de garantie en kwaliteitseisen.
Zo had ik het nog niet eerder bekeken. Ik was altijd een kritisch over service- en reparatiekosten.
Vanuit dit perspectief begrijp ik de hoge kosten beter. Ik keek, denk ik, teveel als consument.

Groet,
Arvid

Mocht je in de buurt van Almere wonen, ik heb recent mijn tagheuer kirium naar Triade juweliers gebracht, voor een nieuwe batterij en waterdichtheidtest.
Ik was, inclusief nieuwe pakking, rond de 25 euro kwijt.
Ze hebben een eigen werkplaats.

Bij n ad betaal je praktisch altijd de hoofdprijs. Zou t es bij n goeie horlogemaker proberen.

Geen idee eigenlijk hoe zoā€™n test gaat, maar het zal ook wel eens
verkeerd aflopen, en dan loopt je klokje vol waterā€¦?
en dan krijg je hem in een plasticzakje mee naar huis
om te begraven ofzo ?

( onze stagiair heeft uw Omega uitgetestā€¦ maar hij is in elkaar geklapt
helaasā€¦ hier heeft u de restjes )

Volgens mij gaat het met (lucht) druk en komt er geen water aan te pas.
Neeā€¦ ook geen waterpas, waar is Arie als je hem nodig hebt. :sunglasses:

Idd in de meeste gevallen controleren / meten we de ā€œvervormingā€ van de kast d.m.v onderdruk cq overdruk ( droog dus )