Tag Heuer servicevraag

Onlangs de Tag Heuer Link van mijn vrouw naar de juwelier gebracht. Horloge was inmiddels bijna 10 jaar oud en de batterij (want quartz) was leeg. Of ze de batterij wilden vervangen, evt noodzakelijk onderhoud doen en het horloge weer waterdicht maken. En aangezien het horloge na bijna 10 jaar trouwe dienst toch wat draagsporen vertoonde, eventueel kast en band wat polijsten.

Begreep van de juwelier dat het horloge naar een service centre in Duitsland zou gaan. Indien de kosten van de reparatie meer dan EUR 150,- zouden bedragen, zou eerst een prijsopgave worden gedaan. Polijsten van kast en band zou naderhand in eigen atelier van juwelier plaatsvinden.

Zojuist de prijsopgave ontvangen. Kosten voor reparatie (excl. polijsten) bedragen EUR 555,- Dat was toch ff wat meer dan gedacht.

Zie onderstaand fragment uit prijsopgave.

Klacht/opdracht: Uurwerk staat stil, graag een nieuwe batterij plaatsen en herstel van de
waterdichtheid, indien meer dan eerst een prijsopgave.
Geconstateerd: Smering van het uurwerk is niet meer in orde, lunette is gesleten, kast en band
vertonen sporen van impact.

De volgende reparatie moet uitgevoerd worden om het goede functioneren van het uurwerk te
kunnen garanderen.

  • Nieuw uurwerk monteren, incl. nieuwe batterij.
  • Nieuwe kroon en tube.
  • Pakkingen vervangen, herstel en controle van de waterdichtheid.

De kosten voor het uitvoeren van bovenvermelde reparatie zullen € 555,- bedragen.

Is dit reëel of schrijft Tag Heuer hier met hele dikke pen?

Wat mij betreft, met een vork!

Ik was in ieder geval verbaasd over het monteren van het nieuwe uurwerk. Tot de batterij van het quartzuurwerk leeg ging geen enkel probleem geconstateerd.

Terug laten komen,onderzoekskosten betalen en een andere Juwelier uitzoeken anders word het een heel duur batterijtje!

Eens met Forehand, als het nog kan onderzoekskosten betalen en naar een horlogemaker met dat ding.

Als je een mechanische chrono laat servicen met een volledige cosmetische opknapbeurt dan zou ik het nog kunnen plaatsen voor dat bedrag maar dit gaat nergens over.

Dat hangt ervan af, voor zo’n beurt kom je er bij de grotere merken niet mee weg. Mijn Girard Perregaux is ooit voor groot onderhoud terug gestuurd en daar moest ik toen 1100 euro voor aftikken :cold_sweat:

We hebben het hier wel over een quartzuurwerk…

Zou wel handig zijn om te weten welk type er inzit, dan heb je zo gevonden wat die moeten kosten. Maar ik denk dat 75 Euro wel een beetje de max is.

Belachelijk. Ik heb ooit een klokje laten onderhouden, polijsten, nieuwe kroon op laten zetten en controleren op waterdichtheid en was 110. Weliswaar niet-officieel maar toch ! Dat prijsverschil heb ik er niet voor over!

Inderdaad een second opinion laten doen bij een reguliere uurwerkspecialist.

Zo gaat dat bij after sales-centra. Heb het van dichtbij gezien hoe de rekeningen gemaakt werden. Wijzertje los? Full-service. Poussoir verdwenen? Full-service. De oldtimers hier weten bij welk merk ik werkte. Gewoon een goede onafhankelijke horlogemaker naar laten kijken. Kan best deels waar zijn wat TH opschrijven - maar dit bedrag is gestoord.

555 is trouwens wel het aantal clavecimbel-sonates dat Domenico Scarlatti schreef. Muziek-nerd-weetje. :wink:

2 likes

Mijn beste,

Tja,
Als je er een (bijna) nieuw horloge voor terug krijgt en het kan weer een aantal jaren met plezier gedragen worden,
dan is het een afweging.
Informeer anders eens bij een Horlogemaker!!
Er zijn bv hier in de regio Rijnmond een paar goede, betrouwbare Horlogemakers.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Type tag heuer is (als ik het goed heb) cjf1312.ba0580

Ik bedoelde meer welk type quartz uurwerk :grinning:

Dat dacht ik al, maar dat weet ik niet. :wink:
Alleen typenummer horloge weet ik.

Daar is niet veel op te vinden. Ik denk dat bij dames quartz modellen de clientèle nou niet echt zit te wachten op dergelijke info, dus dat gaan de verkopers ook niet bij de specs vermelden.

Je kan het beste direct naar een horlogemaker of reparatieatelier gaan. Juweliers sturen het vaak daarheen op en pakken nog een flinke marge bovenop de reparatie prijs.
Er zal waarschijnlijk een ETA 251.471 uurwerkje inzitten, die zijn wel best prijzig richting de 100 euro, en het omzetten van het uurwerk hoeft niet veel te kosten dat is een vrij simpel klusje.
Het uurwerkje is ook wel te servicen als alleen de olie is uitgedroogd, alleen gaat daar veel tijd inzitten en waarschijnlijk voordeliger om een nieuw uurwerkje erin te zetten en kan die zeker weer heel wat jaartjes mee.
Misschien is het horloge zo al wel waterdicht, zo niet dat zal inderdaad de pakking set en kroon moeten worden vervangen.
Maar dat mag maximaal een paar honderd euro kosten in het ergste geval, 550 euro is echt belachelijk.

Wie dan leeft die dan zorgt m.i. neuwe batterij erin
en daarna net zo lang dragen tot het uurwerk later / ooit / misschien
/ over een paar jaar / stuk gaat,
en dan pas beslissen of je er € 555,- voor over hebt het klokje te reviseren

deze horlogemaker gaat er vanuit dat het uurwerkje later “misschien” stuk gaat ?

Als het zo is dat het uurwerk nog wel loopt met een nieuwe batterij dan zou dat echt ronduit schandalig zijn.
Maar ik ga er vanuit dat het uurwerk niet meer loopt omdat de olie vies en uitgedroogd is.