Ik ben wel van de gadgets en zo, maar niet van de smartwatches. De mechanische exemplaren hebben absoluut mijn voorkeur.
Tijdens wat surfen over het net kwam ik de smartwatch van Tag Heuer tegen. Voor €1600 heb je een onvervalste Tag Heuer, met Android Wear 2.0, wat zo;n beetje in iedere moderne Android smartwatch zit. Niet heel bijzonder dus. Wat wel bijzonder is dat het een modulair systeem is. En dat is nou net het mooie, je maakt er heel simpel een mechanisch horloge van.
Het was al eens eerder op HF voorbijgekomen, maar toch leuk om nog een keer onder de aandacht te brengen. Ik moet zeggen dat ik vooral het Youtube filmpje tof vond.
ik vind deze werkelijk prachtig, alleen wat duur voor een smartwatch, voor 1/5 van de prijs heb je andere smartwatches met hoogstwaarschijnlijk dezelfde functionaliteit ivm android wear
Dat is inderdaad waar. Maar dan heb je geen TH.
Ik vraag me af of de smartwatch wel toekomst heeft. Echt doorbreken doen ze na jaren nog niet. Op zich te duur voor de korte tijd dat het horloge actueel is. Maar die discussies zijn al in meerdere topic gevoerd.
Ik vond de manier waarop de band aan de kast was bevestigd wel heel erg gaaf. Beter dan het geklooi met die pins.
Ja precies, mooi systeem is dat, ik zou hem graag toevoegen aan mn collectie want ik denk juist wel dat smartwatches iets van de toekomst zijn en niet zomaar weg gaan. Ik wacht alleen op een doorbraak in accu capaciteit zodat ik hem niet iedere dag hoef op te laden en wellicht iets met een camera of andere james bond achtige snufjes. Uiteraard moet je daar van houden wil je daar zoveel geld voor neertellen.
Het idee van dat modulaire is dat een verouderde smartwatch nog niet het einde van het horloge is, op zich een prima idee, maar zonder de module is het niet meer dan een setje lugs. Dus effectief koop je alsnog gewoon een nieuw horloge.
Zoals Tag Heuer het zelf uitlegt kun je makkelijk van smartwatch naar mechanisch wisselen, dat is feitelijk correct maar welk real life probleem lost dat eigenlijk op? Als je dat echt wilt kun je de mechanische Tag af doen en een Apple Watch om, en dat is volgens mij net zo snel. Ik zie er de toepassing helaas niet voor, maar innovatie is altijd goed dus ik ben benieuwd of het een succes gaat worden.
Die doorbraak voor de energievoorziening is waarschijnlijk dichterbij dan we denken. Geen accu die het langer volhoudt na te zijn opgeladen, maar een techniek waarbij je lichaamswarmte zorgt voor de energie.
Zelf heb ik de originele TH Connected. Prachtig afgewerkt en ook deze wordt gelukkig als het goed is deze maand nog ge-update naar Android Wear 2.0. Ik heb hem nu een jaar en moet zeggen dat ik hem maar zelden draag.
Nog een jaartje en dan kan ik (even € 1.350 bijleggen) hem inruilen voor een mechanische!
Citizen heeft dit jaren geleden overigens al eens toegepast. Zo’n doorbraak is het dus ook weer niet.
Onderstaande info van Wikipedia.
Temperature difference as power source[edit]
Citizen Eco-Drive Thermo watches were introduced in 1999 and use the temperature difference between the wearer’s arm and the surrounding environment as a power source. The rare Eco-Drive Thermo watches use the Seebeck effect to generate thermo electricity that powers the electronic movement and charges the secondary power cell. In the sun or in the tropics the ambient temperature can come close to or exceed the temperature of the wearer’s wrist causing the watch to stop generating thermo electricity. In case no power is generated, an Eco-Drive Thermo movement will save power by moving the second hand in ten second increments until the production of thermo electricity is resumed.[17] Citizen has stopped making Eco-Drive Thermo watches.
Door de info van @Houthakker een beetje gegoogled naar die Eco-Drive thermo watch van Citizen, maar het blijkt dat Seiko een jaar ervoor al met de Seiko Thermic (SBET001) was gekomen. Voorzien van een 6C12 uurwerk, die ook door lichaamswarmte werd opgeladen. 500 exemplaren zijn er van uitgebracht, maar ook Seiko heeft de techniek niet verder ontwikkeld na dit horloge. Grappig, vintage horloges met een uurwerk waarvan nu wordt beweerd dat het een nieuwe techniek is.
Een aardig verzamelobject voor de Seiko liefhebbers lijkt me zo.