Ten eerste moet ik toch weer (opnieuw) concluderen dat dit eigenlijk best een leuk forum is. Was altijd meer een lezer dan een reageerder, maar dat maakt niet zoveel uit natuurlijk.
Ben momenteel aan het sparen voor Tag Heuer link.
En met sparen bedoel ik, proberen eerdere aankopen te verkopen.
Ik weet of er nog mensen geïnteresseerd in een of meerdere Tissot’s of een citizen duiker, dan hoor ik het wel.
Maar nu de vraag waar ik mee zit. Ik heb me van de week laten vertellen dat Tag Heuer helemaal niet waardevast zou zijn! “Dan moet je toch echt een Breitling kopen!”. Nu heb ik niet echt Breitling geld en heb eigenlijk mijn zinnen gezet op een Link. Maar betekend dit nu echt dat als zodadelijk, om wat voor reden dan ook (kan er zo gauw niet een bedenken) hem wil verkopen dat ik er maximaal maar een paar honderd euro voor terug zou krijgen, terwijl ik er het 8dubbele voor heb betaald?
scheelt er denk ik aan wel model, volgens mij is de Tag Heuer Monaco redelijk waardevast (en ook een stukje duurder).
De Tag Heuer link weet ik niet zo 123, misschien kun je op Ebay en/of Chrono24 een beter beeld krijgen.
De automaatjes van TH zijn mi best waardevast. De kwartsjes iets minder.
Maar als je een horloge zoekt om hem later te verkopen. Wíl je dat horloge dan wel?
Je kunt natuurlijk altijd doorsparen voor die nog mooiere… of je draagt in de tussentijd een ander mooi klokkie, ruilt hem dan later in (misschien een beetje verlies pakken) maar dan heb je in de tussentijd wel een mooi horloge om je pols gehad.
Eens met bovenstaande, goed(koop) kopen is goed verkopen. Afschrijving op nieuwe swiss horloges is al snel 40/50% vandaar dat ik alleen tweedehands koop. Zo heb ik onlangs een Breitling Superocean in redelijk barre toestand (korte gangreserve, achterlopen, corrosie en krassen) gekocht voor €500,- met box/papieren en 3 banden. Banden verkocht, service bij goede horlogemaker (met de opbrengst van 1 staal band en 1 gesp) en ik heb een als nieuwe Superocean om de pols voor een superprijs die ik zeker voor meer kwijt kan.
De TAG Heuer Link is een mooi horloge maar niet
waardevast.
Eens, de gemiddelde TAG Heuer is niet waardevast.
That’s it.
Wil je waardevastheid, dan moet je algauw denken aan Rolex.
Vrijwel alle andere merken (uitzonderingen c.q. bijzondere modellen daargelaten) schrijven aanzienlijk af en TAG is niet bijzonder geliefd bij verzamelaars.
Of een horloge waardevast is of niet ligt vooral
aan de verkrijgingsprijs.
Bernard Schreef:
Wil je waardevastheid, dan moet je algauw denken
aan Rolex.
Vrijwel alle andere merken (uitzonderingen c.q.
bijzondere modellen daargelaten) schrijven
aanzienlijk af en TAG is niet bijzonder geliefd
bij verzamelaars.
Ben het meer eens met Bernard, waardevastheid is afhankelijk wat de gek (lees verzamelaar) er voor over heeft. En er lopen een hoop ‘Rolex-gekken’ rond.
Als ik het zo lees beter niet nieuw kopen in het iets duurdere segment (tenzij je geld als water hebt natuurlijk). Beetje hetzelfde als met autos blijkbaar, als je een BMW nieuw de garage uitrijd is ie gelijk net zo duur als een golf.
En het verkopen van andere de horloges gaat eerlijk gezegd ook niet zo soepel. Men kijkt op marktplaats behoolijk raar op als ze een horloge niet voor 50,- kunnen krijgen terwijl er 350,- voor betaald is.
Maar is het wel verstandig om tweedehands te kopen terwijl je niet zo heel veel verstand van horloges hebt? Zijn er standaard dingen waar je op kunt letten? Om het even overdreven te zeggen kunnen bij mij op een flikflak zetten dat het een rolex is en ik zou het zo geloven. Ben een beetje bang dat ik zometeen alsnog 800 betaal voor een horloge wat nog geen tientje waard is. Want ergens een doosje en een boekje bij zegt volgens mij ook niet alles?
Als iemand tips heeft of sites die je wel of juist niet moet bezoeken hoor ik het graag. Bedankt.
Als ik het zo lees beter niet nieuw kopen in het
iets duurdere segment (tenzij je geld als water
hebt natuurlijk). Beetje hetzelfde als met autos
blijkbaar, als je een BMW nieuw de garage uitrijd
is ie gelijk net zo duur als een golf.
En het verkopen van andere de horloges gaat
eerlijk gezegd ook niet zo soepel. Men kijkt op
marktplaats behoolijk raar op als ze een horloge
niet voor 50,- kunnen krijgen terwijl er 350,-
voor betaald is.
Yup, bmw-golf verhaal klopt aardig. Alleen bepaalde merken en modellen die gewild zijn behouden hun waarde redelijk goed. Ik heb geen last van de waardevermindering bij nieuwe klokjes, omdat ik ze in principe niet verkoop. Maar als je dat in meeneemt dan zou 2de hands minder schade met zich meebrengen.
Nieuw kan ook. Ken iemand die ongeveer elke 2 a 4 jaar z’n nieuwe horloges verkoopt. Hij is er vrij voorzichtig mee, waardoor het klokje er nog z.g.a.n. uitziet. Verkoopt em voor circa 400 a 600 onder de nieuwprijs (gewilde klokjes). Klokje is nog net niet toe aan een servicebeurt, en iemand anders heeft een praktisch nieuw klokje. Hij doet er zelf 2 a 3 duizend bij en klimt zo een stapje omhoog.
Maar is het wel verstandig om tweedehands te kopen
terwijl je niet zo heel veel verstand van horloges
hebt? Zijn er standaard dingen waar je op kunt
letten? Om het even overdreven te zeggen kunnen
bij mij op een flikflak zetten dat het een rolex
is en ik zou het zo geloven. Ben een beetje bang
dat ik zometeen alsnog 800 betaal voor een horloge
wat nog geen tientje waard is. Want ergens een
doosje en een boekje bij zegt volgens mij ook niet
alles?
Als iemand tips heeft of sites die je wel of juist
niet moet bezoeken hoor ik het graag. Bedankt.
2 tips: vergelijk en controleer. Vergelijk op sites als chrono24.com voor indicatie prijzen (liggen vaak wel iets hoger dan particulier, al hoewel er soms best iets valt af te dingen). En controleer samen met de verkoper bij een dealer op authenticiteit. Natuurlijk op een nette manier. Gaat 't via internet bij een winkel: betaal dan met creditcard. Dan zijn je aankopen meestal verzekerd (wel goed in je voorwaarden kijken).
Uitzonderingen daargelaten kun je stellen dat er eigenlijk maar drie merken zijn die als waardevast bestempeld kunnen worden: Rolex, Panerai en Patek Philippe. Maar ook bij deze horloges geldt dat als je ze nieuw koopt ze direct minder waard worden. Wanneer je echter een beetje oplet en een gebruikte koopt dan heb je goede kans dat je hem ook weer voor ongeveer hetzelfde bedrag kan verkopen.
Voordat je een waardevol horloge koopt doe je er goed aan je erg goed in te lezen en verschillende horloges te gaan bekijken. Pas als je wél het verschil ziet tussen een nepper en een echte, of het verschil tussen bij wijze van spreken een Casio en een Rolex, is het tijd om een aanschaf te overwegen.
Horloges zijn niet waardevast en moeten niet gezien worden als belegging of whatever. Koop wat je echt mooi vind en doe geen concessies. Ervaring heeft mij geleerd dat concessies uiteindelijk geld gaan kosten en soms heel erg veel
Voor mij heeft de Link nog steeds dezelfde waarde als toen ik hem nieuw kocht,
en dat geldt ook voor de andere tag heuer die ik al meer als 13 jaar in bezit heb, als je denkt er winst op te maken moet je het zeker niet doen…
Als je de betreffende Tag echt leuk vind, zou ik gaan rondzien naar een jonge gebruikte. Zijn die er nog niet, gewoon…
Wachten.
Met geduld koop je een leuke klok voor een scherpe prijs, waardoor je de eerste en grootste afschrijving direkt in je zak hebt. Je kunt een horloge uiteraard zien als een investering. Maar dan wel als eentje die slecht rendeert ::o
De meeste horloges uit mijn verzameling zijn nieuw gekocht, toch waren ze altijd al wel een aantal jaren op de markt. Hierdoor wordt er vaak behoorlijk korting gegeven, en koop je veel klok voor relatief weinig geld. De drie eerder genoemde merken dalen wellicht het minst snel in waarde, alleen zijn ze nieuw en gebruikt vaak zwaar aan de prijs, en in mijn ogen soms zelfs knap overpriced.
Leuk dat ie dan zijn waarde relatief goed houdt, maar dan had je voor veel minder geld een andere Zwitser kunnen kopen met een betere prijs/kwaliteits verhouding. Die schrijven dan wel meer af, toch als je intelligent koopt is de “schade” heel beperkt en prima beheersbaar. Uiteindelijk koop je toch een klok om te dragen, en verstandig is om weinig tot geen concessies voor wat betreft wat je écht mooi vindt. Anders word je voordelige klok, toch nog duur!
Had eerst niet zo’n vertouwen in marktplaats maar ben al twee horloges kwijt. Je moet net diegene tegen komen die er naar op zoek is.
Heb besloten om er toch nog twee te houden. De prc100 en 200 dat zijn gewoon blijvertjes. Geen moment spijt gehad dat ik die gekocht heb.
Maar ik heb nog een amper gedragen titanium PR50 liggen als je hem wil hebben?
Dan denk je waarom koop je hem dan? Ach ja je bent jong en doet weleens dingen waar je minder over nadenkt.
Wil je waardevaste TAG-Heuers, dan moet je naar exemplaren zonder TAG. Van voor 1984 dus, toen Techniques d’Avant Garde het merk overnam. Heuers van voor 1984 zijn serieus geld waard, zelfs de kwarts-modellen. Als je er zo een koopt, verkoop je 'm hoogstwaarschijnlijk voor hetzelfde of meer.