Dit komt bij de duurste merken voor. Vreemde is dat ik het bij goekopere merken zoals Orient minder vaak zie dan bij duurdere merken. Wanneer het je irriteert zou ik terug gaan. Wanneer ik een quartz in de winkel koop let ik hier altijd op.
mmmm…weer wat geleerd, wist niet dat dit verschijnsel zou kunnen optreden, ik zou het toch bijzonder irritant vinden, zeker bij een Tag Heuer of ander gerenomeerd merk, bij een “goedkoper” allerdaags horloge zou ik het denk nog wel kunnen accepteren maar als ik Dreski mag geloven, en dat doe ik, dan komt het bij de goedkopere merken juist minder voor…ik zou er toch mee terug naar de winkel gaan…succes!
Ik heb een Certina kwarts waar ik een paar jaar geleden bijna 400 euro voor heb betaald. Deze heeft hetzelfde probleem terwijl mijn goedkopere Seiko dit probleem niet heeft. Maar ik let er nu niet zo meer op, alhoewel het me wel even heeft geïrriteerd.
Ga maar eesn bij alle quartzen die de juwelier heeft kijken waar de secondewijzer netjes de indices aanwijst. Het zijn er niet veel. Ook wil de secondewijzer nog wel eens “wiebelen”.
Dit is me bij heel veel quartz horloges opgevallen (ik kijk veel in etalages), ook bij duurdere merken als Tag Heuer.
Twee merken zijn mij opgevallen waarbij de secondenwijzer precies op de secondestreep komt: Omega en Hermes (gezien bij de bijenkorf in a’dam). Ook Breitling quartz komt niet precies op de seconde aanduiding.
wel ik heb een Ebel classic quartz en die tikt wel netjes op de seconde of beter op de 5 sec want secondenstreepjes zijn er niet;
Ik heb ook een junghans quartz en die doet het dan weer niet
Ik herken de ergernis. Een ergernis welke naarmate men meerdere horloges heeft vanzelf weer wegebt.
Ik wil hiermee zeggen: dat van al die horloges welke mijn pols mogen sieren, er maar enkele zijn waarvan de secondewijzer precies boven de secondeaanduiding komt.
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z
Heeft niet zozeer met een merk te maken maar verschilt per horloge. Ik heb twee tuna cans gehad. De ene zat precies op de indexen, de ander niet
dat wijzers wiebelen heeft te maken dat ze te zwaar zijn voor het uurwerk. De tuna heeft btw een high-torgue uurwerk en daar dus geen last van. De omega seamaster staat bekend om die wiebel
Heeft niet zozeer met een merk te maken maar
verschilt per horloge. Ik heb twee tuna cans
gehad. De ene zat precies op de indexen, de ander
niet
dat wijzers wiebelen heeft te maken dat ze te
zwaar zijn voor het uurwerk. De tuna heeft btw een
high-torgue uurwerk en daar dus geen last van. De
omega seamaster staat bekend om die wiebel
Wijzers te zwaar voor het uurwerk? Omega Seamaster staat bekend om die wiebel?
Het spijt me maar het moet me van het hart: dit verhaal slaat echt helemaal nergens op.
Mijn Eterna staat ook niet precies uitgelijnd. Na twintig jaar ga ik daar niet meer moeilijk over doen, maar als ik nu een horloge in het hogere segment zou kopen, zou ik er zeker op letten. Net zoals ik de minutenwijzer precies op een index wil hebben als de secondewijzer ook precies op de 60 staat. Maar ik neem aan dat zo’n secondewijzer toch uitgelijnd kan worden door een terzakekundig iemand?
Mijn Eterna staat ook niet precies uitgelijnd. Na
twintig jaar ga ik daar niet meer moeilijk over
doen, maar als ik nu een horloge in het hogere
segment zou kopen, zou ik er zeker op letten. Net
zoals ik de minutenwijzer precies op een index wil
hebben als de secondewijzer ook precies op de 60
staat. Maar ik neem aan dat zo’n secondewijzer
toch uitgelijnd kan worden door een terzakekundig
iemand?
Het is voor een uurwerkmaker geen enkel probleem om de wijzers goed uit te lijnen. Let op dat dit alleen maar geldt voor quartz uurwerken; alleen deze uurwerken tikken per seconde gelijk, die van een automaat gaat afhankelijk van de balansfrequentie met een aantal stapjes per seconde dus die staat niet stil op een index.