Takano, the Phantom of Japan

Wat een titel, maar Takano is een beetje het spook van de Japanse horlogeindustrie. Takano werd opgericht in 1899 als fabrikant in klokken en ging failliet in 1961. Maar ze hebben pas vanaf 1957 polshorloges gebouwd, dat is maar een zeer korte tijd! In 1963 kocht Ricoh de inboedel op en ging Takano verder als Ricoh.

Nu moet je weten, dat Japanners er trots zijn op hun erfgoed, en Takano hoort daar zeker bij! Deze horloges zijn in Japan erg gewild bij verzamelaars, en je moet er meestal ook behoorlijk wat voor neertellen.

Takano maakte met hun eerste horloges niet meteen hun uurwerkjes zelf. Je zou verwachten, dat een Japanse horlogefabrikant in Japan zou inkopen, maar dat deden ze dus niet. Ze kochten hun eerste uurwerkjes van Durowe, die ze verbouwden in hun Takano Precision Super. In de ronde horloges zitten Durowe 522 uurwerkjes, en in de rechthoekige Durowe 422.

In 1959 bracht Takano een eigen movement op de markt, de Takano 521 (19 jewels) / 531 (21 jewels ruby cap) / 535 (21 jewels Gyrocap jewels) en de wat luxere Takano 541 met 23 jewels. De grootte van dit uurwerkje was 11 ½ ligne. Voor de rechthoekige horloges werd een kleinere variant ontwikkeld met een grootte van 10 ½ ligne, de Takano 533 met 21 jewels.
Dit waren de versies zonder datum, die met datum waren de 524 (19 jewels), 534 (21 jewels) en 544 (23 jewels)
Deze uurwerkjes werden verbouwd in de Takano Chateau.

En nu heb ik me 2 van deze horloges aangeschaft. Een Takano Precision Super met een Durowe 422


Hier is nog wel het nodige werk aan, want het horloge loopt veel te snel (een kwartier sneller in een uur…)

En dan nog een Takano Chateau Superior met een Takano 533 uurwerkje…

Ik ben nog steeds op zoek naar een Chateay Calander, maar dat heeft geen haast. Eerst eens van deze twee schoonheden genieten…

Voor meer informatie over Takano: Takano, the Phantom Japanese Watch Manufacturer

33 likes

Fraaie wijzerplaten Patrick :ok_hand:

1 like

Mooie en leuke aanwinsten !!

1 like

Interessant verhaal en mooie horloges ook nog! Dank voor het delen :+1:t3:

2 likes

Tof ding! Ik zie sterke gelijkenissen met mijn Doxa. Misschien was Takano hier wel eerder mee!

8 likes

Mooi horloge hoor :ghost:

1 like

Off-topic, maar da’s echt de mooiste Doxa die ik ken :sweat_smile:

1 like

Prachtig verhaal en mooie vondsten ,chique horloges zijn dit …succes met het opknappen ! :ok_hand:

1 like

Dat vordert gestaag. Het kastje van de Takano Precision heb ik al een heel eind kunnen opknappen, er is een donoruurwerkje onderweg en een nieuw glaasje is al besteld…

2 likes

Leuk verhaal en idem de klokjes. :grin:

Bijzondere horloges! :pray:t3::hugs: