Alles gedemonteerd tot het uurwiel en canon pinion. Die krijg ik niet los van elkaar… ga natuurlijk niet Spartaans geweld gebruiken omdat het uurwerk niet van mij is en ook omdat ik niet heb kunnen ontdekken wie het uurwerk heeft gemaakt voor mogelijk vervangende onderdelen.
Wil later vandaag kijken of die bij het reinigen los komt, maar als dat niet lukt heb ik graag wat tips achter de hand. Lijkt me niet goed dat je bij het tijdverzetten alle tandwielen ook aandrijft.
Brug over het rad terug plaatsen, dan op de triebniet het uitstekende asje boven op de minuutpijp zachtjes naar beneden tikken en dan de rest loshalen.
Het is een los asje dat het rad verbind met de minuutpijp.
De wijzerklemming zit in de verbinding tussen het rad en het asje dus niet op de minuutpijp.
De wijzerklemming zit inderdaad tussen het asje en het rad, maar wat er bij deze constructie meestal zo vast zit is naar mijn ervaring de klemming tussen dat asje en de minuutpijp, niet tussen het asje en het rad
Kan een aardig geworstel zijn inderdaad . Poosje laten weken in kruipolie wil nog wel eens wat schelen. Overigens denk ik dat het niet echt nodig is om de brug terug te plaatsen. Je moet namelijk de minuutpijp goed ondersteunen, en die steunt toch af op de platine. Bij een gesteende brug zou ik hem zelfs liever weglaten, anders zit je tegen de lagersteen te timmeren.
Iets kruipolie erbij en afwachten. Na een tijdje proberen de minuutpijp omhoog te trekken.
Of zoals al eerder genoemd, in de triebniet, en op het uitstekende asje met een pons zachtjes tikken.
Dit is een degelijk apparaat om de minuutpijp te trekken.
Net weer en poging gedaante in een warm ultrasoon badje met zippo vloeistof, maar met wat ik nu voorhanden geen succes. Behalve dat het rad na een zuchtje wind uit de blazer draait als een kermis op xtc.
Dus ik zal het hoofd van ethisch uurwerk herstel diep teleurstellen, maar ga ik voor de route van het schoonmaken met het rad en pijp nog aan elkaar.
Het voordeel is, dat er geen asje van de secondenwijzer doorheen loopt.
Wat je kunt proberen, is met een klein tangetje, om de minuutpijp (meestal zit daar een verdikking of veronging in) daar te klemmen en de punt van de tang tegen de platine te zetten. Dan proberen de minuutpijp te lichten.
als je een dremel achtige (kleine) klem boorkop hebt kan je die er op klemmen? ik heb van die boorkopjes op een metalen houder om dat soort dingen vast te zetten om er aan te werken, misschien out of the box denken (zonder excessive force natuurlijk)