Tandwiel zentra triple date

Hoi,
Ik heb op dit moment een oude zentra met triple date bij een horlogemaker liggen.
Het uurwerk loopt weer,was roestig.
Wat nu nog een probleem is:
Een tandwiel mist een pinnetje,is afgebroken .
Is er iemand die misschien een tandwiel met pinnetje heeft of het kan repareren?

Je hebt het pennetje er nog bij. Probeer eerst of het pennetje in het desbetreffende gat gaat en dan door drukken tot een kant vlak ligt met de schijf van het wiel. Als het gat te ruim is, dus het pennetje valt er zo weer uit. Dan het gat iets proberen te verkleinen. Het wiel moet op een metalen vlakke ondergrond liggen van voldoende dikte. Bv het aambeeld welke sommige bankschroeven hebben. geef dan met een kleine hamer (100 gr) een tik met de vlakke onderkant van de hamer op de plaats van het gat.
Probeer bovenstaande beschrijvng nog een keer met het pennetje, als het niet in en keer lukt… Eventueel nog eens en tik met de hamer, enz.

Of wat je ook kunt proberen is om het pennetje vast te solderen. Plaats het pennetje in het gat. Doe rond het pennetje wat soldeervloeistof, doe er een klein stukje soldeer bij en maak het warm tot de soldeer vloeit, daarna goed spoelen met water en het overtollige soldeer verwijderen en glad schuren met waterproof schuurpapier.

Succes.

1 like

Ik kreeg net een berichtje van mijn horlogemaker.Hij heeft het stukje van het pinnetje wat nog in het tandwiel zit ,eruit gekregen.
Nu zou je denken , stukje pin wat afgebroken is monteren in tandwiel.
Gaat niet lukken. Pinnetje op tandwiel is te kort.
Ik zoek iemand die het pinnetje op het tandwiel kan puntlassen of solderen .
Het pinnetje op het tandwiel heeft een bepaalde lengte nodig.