Op dit moment ben ik me aan het verdiepen in tandwielen, maar af en toe snap ik er geen bal van. Misschien dat hier iemand me meer over kan vertellen.
Stel ik wil een tandwiel maken van 85 tanden met een tandwielsnijder module 0.6. Hiermee wordt de diameter van het tandwiel op het drukpunt 850,6=51mm. De addendum is gelijk aan de module, dus 0,6mm en de dedendum is 0.6mm1,25=0,75mm. Hiermee zou de binnendiameter van het tandwiel gelijk worden aan 51mm-0,75mm(basis-dedendum) en de buitendiameter 51+0,6 (basis+addendum). Echter, in de meeste calculatorwebsites, wordt de module nogmaals eraan toegevoegd of afgetrokken. De binnendiameter wordt daarmee basis-dedendum-module en de buitendiameter basis+addendum+module.
Iemand enig idee waar ik hier echt een goede, nederlandstalige uitleg over kan vinden? Op dit moment lijkt dit meest toegankelijke calculator; CGTK - Gear Calculator / Generator
The Machinery’s Handbook heeft ook een heel hoofdstuk over tandwielen en hoe deze op te zetten, alleen dat is voornamelijk engelse/imperial maten, maar de DIN modules staan er ook bij.
Klopt, het zit in de buurt van het polytechnisch zakboek, maar je hebt dan wel bijna alles qua machinebouw informatie.
Hier is dat soort boeken een wat uit de hand gelopen hobby, maar meer voor staalbouw dan machinebouw.
Ik vrees dat ik een paar filmpjes heb zitten kijken die m’n leven niet makkelijker maken. Voor de gein heb ik deze zitten bekijken:
En omdat ik nieuwsgierig was of er materiaal te vinden was wat dat bespreekt in termen van roterende tandwielen kwam ik op de “Law of gearing” terecht, wat grappig genoeg vaak door Indiërs wordt uitgelegd:
Maar nou ben ik het spoor nog veel meer bijster, dus ik hoop dat Old Tony soelaas gaat bieden. Ik kom daar op terug, @CADirk.
Anders is er ook nog “Machineonderdelen - Constructie-elementen voor de aandrijftechniek” door Stolk, Ruijter en Kok.
Maar dat is meer voor de zwaardere machinebouw.
En ik verwacht dat de standaard “module” vertandingen niet meer van toepassing zijn op de fijnmechanica van horloges, of je moet een draagbaar loopwerk van een kerkklok willen bouwen.
Tja, ik was alleen maar geĂŻnteresseerd in hoe je de rotaties berekent, niet hoe je de tandjes ontwerpt. Dat dat een hele wetenschap is moge evident zijn, want ze proberen in horloges dat kleine beetje kracht natuurlijk zo optimaal mogelijk te gebruiken. Zo zie je onder andere bij Grand Seiko dat ze op het ankerrad foefjes uithalen om met zo min mogelijk frictie die kracht over te brengen, terwijl er aan de vorm is gesleuteld om olie op het rad te houden.
Als ik op een timegrapher kijk neem ik voor mezelf een piek of dal elke 5 tot 10sec escape wheel is het ergens elke 20 a 30 seconden is het het 4e wiel en elke 5 min is het je veer ton grofweg die aanloopt op een tand. Zo hou ik het voor mezelf aan in iedergeval