Ik ben rustig stapje voor stapje aan het kijken naar hoe de diverse onderdelen van zo’n uurwerk nu in elkaar zitten. Ik dacht dat ik tandwielen begreep, maar toch verbaasde iets me vandaag.
Ik keek eens naar de tandwielen van een 6497. Eenvoudig uurwerk en makkelijk narekenen, maar kennelijk doe ik iets fout of mis ik iets.
De minutenpijp draait 1x per minuut een rondje, dat is niet zo gek. Deze heeft een tandwiel van 12 tandjes en drijf daarmee een tandwiel aan die 36 tandjes heeft. Kortom, draait de minutenpijp 3 rondjes, draait deze tandwiel 1 rondje. Zover nog niet gek.
Op die tandwiel, zit een tandwiel met 10 tanden. Die draait volgens mij net zo hard mee. Dus ook die draait 1/3e van de snelheid van de minutenpijp. De urenpijp wordt door dit tandwieltjes aangedreven en die heeft 40 tanden. Dus, het kleine tandwieltje moet 4 rondjes draaien om de urenpijp 1x rond te draaien. Daarmee zou de urenwijzer maar 12x zo langzaam draaien als de minutenpijp. Aangezien een uur 60 minuten duurt, mis ik dus ergens een factor 5.
Iemand enig idee?
(Foto die ik gemaakt heb om te tellen hieronder.);
Minutenpijp met 12 tandjes draait 60 x voor een heel uur. Dat is 12 x 60 - 720 tandjes
Aangezien de minutenpijp 3x draait om het tandwiel van 36 rond te draaien = 720 tandjes : 3 = 240
Op het tandwiel van 36 zit een tandwieltje van 10 = 240 x 10 = 2400
Dat tandwieltje van 10, drijft een tandwiel van 40 aan. Dus 2400 :40 = 60 (minuten)
Edit:
Een zwaar biertje en rekenen gaat niet samen… Bedankt @PeterLC. Voor mij klonk het heel logisch. Ik pak er nog een. Ik heb nog tijd zat, bereken ik net.
Op de minuutpijp zit de minutenwijzer. Die draait echt maar 1 keer per uur rond hoor. Secondenrad 1x per minuut, daar zit de secondenwijzer op. Op het urenrad de urenwijzer - 1x per 12 uur.
Leuke theorieën wel links en rechts.
Ik zet zo een uurwerk in elkaar, maar het uitleggen gaat inmiddels wat minder goed. Dit boek heb je nodig:
Is reteduur inmiddels, ik betaalde nog 80 euro. inmiddels het dubbele met porto en alles. CousinsUK heeft ze.
Okee, dit is niet anders als wat ik berekende. 36/12=3. Dus als de minutenpijp 12 keer rond gaat, gaat het tandwiel van 36 tanden 4 keer rond.
Hier spring je volgens mij ineens. Want 10*4=40, dus als het tandwieltje van 10 vier keer rond gaat, gaat het urenpijp (met 40 tandjes) inderdaad 1 keer rond. Ik zie hem niet ineens naar 12 uur komen. Ik kom wel met 3x4 op 12 (factor minutenpijp naar 36 tandjes x factor 10 tandjes naar urenpijp = 12), maar dat is dan 12 minuten… toch?
Edit: Ah fuck… ik snap ineens wat ik fout doe… @PeterLC zei het al, minutenpijp draait maar 1x per uur… dus factor 12 klopt helemaal.