Tandwieltje vervangen?

dus dat kleinste koperen tandwieltje dat om het zwarte asje van de wijzers zit, zou kunnen slippen? beetje aanknijpen met punttang?
als je aan één kant knijpt dan gaat het vaak aan de andere kanten een beetje open staan.
En de wijzers? gaan die er makkelijk af? met tangetje omhoogtrekken stuk voor stuk? daar zal wel speciaal gereedschap voor zijn denk ik.
of met plat schroevendraaiertje onder het randje bij de as omhoog wippen?
kans op verbuigingen…
het is fijn dat jullie me zo goed helpen , dan kan ik kiezen, láten doen of zelf proberen.

Wijzers verwijder je bij voorkeur met een presto puller:

Voor een paar euro op ebay te koop, al zijn dat uiteraard niet de beste; wil je een goede neem dan een bergeon of horotec, maar die zijn wel duur.

De andere methode is met twee hefboompjes die je op de wijzerplaat laat steunen:

image

Bij beide gereedschappen zorgen dat je de wijzerplaat beschermt met een dun stukje folie tegen beschadigingen door het gereedschap.

Succes!

1 like

Nee, als het slipt komt dat omdat het gat in de wijzer te groot (geworden) is. (0,01mm oid) (de as is van ijzer, de wijzer van messing, wat denk je dat zachter is en sneller van vorm verandert?)
Dan moet je dus het gat verkleinen, niet de “as” waar de wijzer op zit.
Verkleinen doen de professionelen door met een Triebnietmachientje - hééééél voorzichtig - met een holle pons met de juiste doorsnee rondom het gat te slaan.
Je wilt het gat in de wijzer ook weer niet te klein maken.

Volgens mij gaat het om de minuutpijp die slipt, en niet de wijzers zelf; je moet dus de minuutpijp iets inknijpen, niet de wijzers.
Ik zou dat wel heel voorzichtig doen, voor je het weet past de minuutpijp er helemaal niet meer op. :sunglasses:

Let op: dat bovenste tandwieltje is het uurrad, die moet je niet hebben…

Ik vind het wel een flinke klus voor een beginner, direct aan de gang met datum en dan de oorzaak opzoeken, eventueel de wijzer stakker maken. Of de minutenpijp inknijpen.
Gelukkig is het een niet zo waardevol horloge.

1 like

ik hoor het al, veel moeilijker dan ik dacht…misschien toch maar aan een vakman overlaten, of hobby vakman. Maar ik begrijp het meeste wel , de essentie. Zou eigenlijk een experimenteer zelfde uurwerkje op de kop moeten tikken, om eens mee te oefenen, lijkt me ook wel wat.
Wat zijn er toch mooie instrumenten te krijgen voor horloges.
Ik ga eerst eens wat rondvragen in mijn kennissenkring en jullie horen wel hoe het afloopt, bedankt allemaal! leuk forum! leuke hobby ook.
Heb zelf nu een bering om , blauwe wijzerplaat, heel plat, met milanees bandje. Ligt nog een orient bambino in de la, om af te wisselen, een automaat. Vind platte horloges wel fijn om te dragen.

1 like

Mocht er weer eens een workshop voorbijkomen, dan kan ik die van harte aanbevelen. Als je eenmaal een keer een horloge onder toezicht hebt gede- en gemonteerd en daarbij bent gewezen op de volgorde van demonteren, de valkuilen en wegspringende miniscule veertjes in zo’n uurwerk, dan ben je al een heel eind verder. Je bent dan nog lang geen horlogemaker, maar het is een mooie aanzet om thuis verder te oefenen en uiteindelijk dit soort klusjes te klaren.

1 like

lijkt me erg leuk , ik ga het in de gaten houden.
Goeie tip ook.

1 like