Tandwieltje vervangen?

beste kenners,
is een tandwieltje vervangen van de wijzers van opwindhorloge, te doen?
ik vermoed dat het tandwieltje voor de grote wijzers kapot is gegaan , toen de grote wijzer geblokkeerd is geweest op een opstaande marker. De kleine secondenwijzer liep en loopt wel, maar de grote wijzers lopen niet mee, soms een paar minuten en dan stoppen ze weer.
heb speciaal gereedschap. Tips? ik neem aan, steeds een foto maken en gewoon van boven af de schroefjes los schroeven tot ik bij de boosdoener ben? en dan nog het juiste tandwieltje zien te krijgen…
wie kan er tips geven?

1 like

Afgaande op het kennisniveau dat uit je vragen blijkt (no offense meant) zou ik hem zeker even wegbrengen naar iemand die wel weet wat ‘ie doet.

10 likes

Ik vrees dat het iets complexer is dan dat en vooral heel klein allemaal. Het moet ook gereinigd en weer gesmeerd worden als je alles weer in elkaar zet, dus dat vraagt wel wat kennis en het juiste gerief.

Best even langs een horlogemaker gaan zou ik aanraden. Tenzij je het risico wil nemen dat het nooit meer goed komt natuurlijk :blush:

1 like

klopt allemaal wat jullie zeggen, nooit een horloge gerepareerd, maar ben wel handig met dit soort dingen, repareer veel apparaten ook zelf.
Ik zal een hobby horlogemaker moeten zien te vinden, want de waarde weegt niet op tegen de kosten, die ca 40/50€ zijn., als het meezit dan.
Heb in ieder geval de stift met kroon er uit weten te krijgen met het juiste schroefje en ook de wijzer lichtjes terug gebogen zodat het weer vrij kan lopen, mooi recht ook . Op één of andere manier is het ooit verbogen geweest, punt omlaag dus. Maar ze lopen dus niet mee. Wél draaien ze goed bij gelijk zetten , na uittrekken kroon. Ach , tóch bedankt en ik ga het misschien gewoon proberen als uitdaging, uitbouwvolgorde vastleggen, als ik de tijd heb. Zie op google afbeeldingen ook veel doorsnee tekeningen van uurwerken, tekeningen, ook handig. Het is ook niet uit te leggen natuurlijk, snap ik.

Ach het is misschien inderdaad een leuk beginners projectje…:sunglasses:

1 like

Misschien dat @Inca tijd heeft. :slightly_smiling_face:

Stoer plan man. Ik ben benieuwd!
En bij een horloge met zo’n lage waarde kun je geen echte buil vallen toch?

Er zit ook een minuscuul veertje, die heel ver weg kan springen…

1 like

Ik zou aan de wijzerplaat kant beginnen daar zit het probleem. Misschien heb je een nieuw urenrad nodig, wat is het voor uurwerk.

2 likes

bedankt! goede tip, aan wijzerplaatkant beginnen dus.
Het is een 15 jewels ancre uurwerk.
Ik ga het wel een keer proberen, heb mega veel geduld…met dat soort dingen, ben niet het slopers type, zal maar zeggen.
Heb heel wat vliegtuigen, boten, auto’s modelbouw in elkaar gefietst, vroeger.

Gewoon proberen joh.
Als het niet lukt of je komt er niet uit dan kan je hem altijd nog wegbrengen.

1 like

Oei, oei, oei, bekend verschijnsel, veel gezien de laatste tijd…

1 like

Ja, ik begrijp het, bijna hetzelfde als boten en vliegtuigen.

Mogelijk slipt de minuutpijp gewoon en dan draaien de grote wijzers niet terwijl de secondewijzer netjes doorloopt. Dat ze soms wel even meedraaien is wat dat betreft een redelijke aanwijzing. Succes!

bedankt.
heb met loupe gekeken, het is een fe 233-66 uurwerk, jaren 70.

1 like

Dat is er eentje met datum aanduiding ?
Pas geleden nog eentje geserviced…om bij de tandwielen te komen moet de wijzerplaat er af en ook de datumring. Deze wordt op z’n plaats gehouden door een plaat met 2 hele kleine schroefjes…maar dan ook hele kleine schroefjes. En, oh ja…er zit ook nog een lastig veertje van de date jumper. Dat moet je er eerst uit wurmen. En zorgen dat het niet wegspringt.

Het veertje zit in het 8-vormige gat. Goed kijken hoe het palletje voor de datum positionering er in ligt.
(Als ie tenminste een datumweergave heeft)

Als dat er af is zie je dit

1 like

bedankt Scudo,
klinkt toch ingewikkelder en meer tricky dan ik dacht, eerlijk gezegd…
misschien kan ik beter even informeren naar een ervaren hobby horlogemaker bij mij in de buurt, dat ik hem even kan brengen en halen.
leg ik hem ff weg en ga wat mensen vragen.

4 likes

ps
ja, inderdaad , mét datumaanduiding, klopt.

1 like

En kleine sub secondewijzer ?

klopt, zo’n typisch jaren 70 secondenwijzertje met eigen markertjes. Die loopt vrolijk door, ook andere tandwieltjes.
Heb je er zin in?