Tantalum

Bij mijn opzoekingen naar speciale metalen in horloges, dit tegengekomen: Tantalum.
De naam alleen al.
Ik vind het alleszins prachtig, de mooie donkerzilvere kleur met blauwe schijn!!!
Het is zeldzamer dan goud en heeft een zeer hoog smeltpunt (3017grC). Hierdoor is het zeer moeilijk te bewerken.
Een van zijn sterke punten is dat het hypo-allergeen is en hierdoor vooral gebruik wordt in chirurgische implantaten.
Nu de pics:

Omega SMP Chrono Diver

Montblanc Sport Tantalum Diver

Audemars Piguet Royal Oak

Hublot Big Bang

Girard Perregaux Bi-axial Tourbillon

4 likes

Je vergeet de Panerai. Erg gaaf. Bij de Seamaster is toch alleen de bezel en center links van tantalum?

Neen deze zijn van rood goud, en de rest is Tantalum.

Deze journe, grail!

1 like

Toch ook een deel van titanium

Ik meende begrepen te hebben dat t om een legering gaat, ze staan als tantal titanium /goud beschreven. Ik zal het eens opzoeken

Dat dacht ik eerst ook!

Er zijn meerdere horlogemanufactuurs die eigen alloys/legeringen maken, hier een leuk artikel over deze materialen:

Tantalum is echter een aparte stof, atoomnummer 73, een totaal andere stof dus! (Geen bron: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tantalum )

Erg leuk om te lezen, dank.

Ik heb het gevonden. Er is eigenlijk maar een klein deel tantalum, vandaar waarschijnlijk ook dat ie veel minder kost als de andere. Het is eigenlijk geen bicolor, maar een tricolor. De buitenste ring van de bezel en het midden van de kleine delen van de band (tussen het goud) is tantalum.
Als je heel goed op deze foto kijkt, zie je de kleurverschillen.

1 like

2 likes

Ja, halloooo!!! Ik heb de VDB opgezocht, prachtding!!!
Ik vind er wel geen prijsinfo over, maar zal met dat oud rolex-caliber wel vrij kostelijk zijn.

Rond de 10 k was deze geloof ik …

Thx for info, maar denk toch dat ik em niet ga kopen dan, net 100 euro boven budget :slight_smile:

Yep, tri-color, maar het valt niet gelijk op. Het ding draagt wonderbaarlijk nog best lekker als ie ietsjes strak om de pols zit. Hij wiebelt namelijk net zoals z’n grote stalen broer.
Er bestaat ook bi-color variant, van titanium en geel goud.

Je vergeet echter 1 ding te vermelden over tantalum. Het spul is behoorlijk zwaar. Niet iedereen vind dat confortabel dragen.

Even dit topic nieuw leven in blazen met de TiTaGo!

3 likes